Unes vint-i-cinc persones han assistit avui a la desena Trobada Media Breakfast organitzada per U_Media amb la col·laboració del CIFE i de la USD. En aquesta ocasió, i com ja s’havia anunciat, el tema tractat ha girat al voltant del model pedagògic de la Flipped Classroom. I ho hem fet de la mà de la professora Elena Ojando, de la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport de Blanquerna i experta en Flipped Classroom a l’ensenyament universitari.
Entre el nombrós públic assistent hi havia professorat de les diferents facultats de la UVic i també personal de les àrees més vinculades a la docència, com la mateixa U_Media, la Biblioteca o l’Àrea d’Infrastructures i Manteniment.
La sessió, de caràcter essencialment introductori, s’ha enfocat aplicant precisament la metodologia objecte d’estudi, amb la qual cosa el que avui era un contingut d’aprenentatge per a totes les persones assistents, en el seu dia a dia com a docents serà una metodologia més per acompanyar els estudiants en el seu procés d’ensenyament-aprenentatge al llarg dels seus estudis.
Amb tot plegat l’eix central de la trobada d’avui era la proposta de parlar de metodologies actives, participatives, que promouen la interacció … I amb una clara distinció en el cas de la flipped classroom entre el treball autònom dels estudiants (previ) i el treball col·laboratiu (durant) a l’aula. I és que el rol del docent en aquest model contempla tant la implícita selecció i disseny de continguts com el suport a l’aprenentatge.
Ojando ha promogut el diàleg, la reflexió i el debat entre les persones assistent tot presentant també diferents eines 2.0 d’interacció amb els estudiants ja durant les clases, moltes de les quals poden integrar-se perfectament tant dins les aules Moodle com del campus virtual i poden facilitar l’acompanyament i seguiment dels estudiants per part del professor.
Aprofundint una mica més en el treballat en la sintética i al mateix temps productiva sessió, la formadora ha acompanyat els assistents tot fent una mirada al “pas a pas” en el disseny d’una classe inversa. D’aquesta manera i pel que fa al treball autònom previ a la sessió de classe s’ha referit a la introducció, descoberta i preguntes; part teòrica, responsabilitat del treball autònom. Pel que fa al treball a classe, el treball col·laboratiu, s’ha dedicat a repassar les idees referides a: qüestionari incial i de debat en grup; pràctica i aplicació; revisió del contingut i avaluació i, finalment, connexió amb nous temes.
En defintiva una sessió en format breu, introductori i de presentació de nous recursos i estratègies en la línia de les que es van promovent des d’U_Media que sens dubte han empoderat les persones assistents a començar a treballar amb aquesta nova metodologis. Pel demés, i donat que hi ha hagut professorat que no ha capigut a la sessió d’avui donat l’èxit de convocatòria que ha tingut, el proper divendres dia 15 de juny se’n farà una segona edició. I a banda d’això, des del CIFE s’està treballant en el projecte de donar continuïtat a la formació de les persones que han assisitir avui a la sessió tot proposant, ja dins del curs 2018-2019 una formació modular de més durada on l’objecvtiu sigui que través d’ella el professorat pugui sortir-ne amb la seva flipped classroom preparada i a punt per treballar amb els estudiants. Una formació que comptarà amb l’acompanyament tant de la USD i U_Media aportant estratègies i recursos digitals, visuals i de creació de continguts.
Deixeu un comentari