Minicongrés: La biofísica, els virus i les vacunes – 6th Annual Biophysics Week, March 22-26. Curs 2020/21

with No hi ha comentaris

Minicongrés: La biofísica, els virus i les vacunes – 6th Annual Biophysics Week, March 22-26. Curs 2020/21

L’Aula Magna de la UVic va acollir, el passat dimecres 24 de març, el “Minicongrés: la biofísica, els virus i les vacunes”, en el marc de la Biophysics Week organitzada per la Biophysical Society. La jornada es va celebrar en format híbrid des de l’Aula Magna de la UVic, amb aforament reduït, amb l’objectiu principal de mostrar que la biofísica és essencial per entendre els mecanismes de les infeccions víriques i poder arribar a desenvolupar vacunes i teràpies per pal·liar-los. El congrés de reduides dimensions tenia una clara voluntat divulgativa i de despertar vocacions científiques, i s’adreçava a estudiants dels diversos cursos dels graus de Biociències, Biologia i Biotecnologia de la Facultat de Ciències i Tecnologia de la UVic i a alumnes de batxillerat i de quart d’ESO de diferents centres, així com al públic en general i a exestudiants de la UVic-UCC.

L’acte el van iniciar el coordinador del grup de recerca Quantitative Bio-Imagin (QuBI), Carlo Manzo, i la investigadora del mateix grup i professora del Departament de Biociències de la FCT de la UVic-UCC, Marta Cullell. Aquesta, va impartir una conferència sobre la importància de la microscòpia en el desenvolupament de la microbiologia i de les primeres vacunes, a partir de la lectura de Cazadores de microbios, de Paul de Kruif. La ponència central del minicongrés va anar a càrrec d’Alexander Olvera, immunòleg investigador d’IrsiCaixa i professor associat de la UVic-UCC, que va parlar de les tecnologies que han permès el desenvolupament de la vacuna contra la covid-19 en un període de temps molt breu. Olvera, que treballa des del 2011 en el camp de les vacunes contra la SIDA, va centrar els esforços, des del principi de la pandèmia, en analitzar la cursa epidemiològica per fer front a la situació sanitària que hem viscut l’últim any.

Posteriorment, després d’un espai de diàleg i debat, els estudiants Sergi Masó i Carol Pérez van presentar les respectives comunicacions orals. A més, alumnes de l’escola FEDAC de Vic, presents a l’Aula Magna, van mostrar nou pòsters relacionats amb la biofísica, que és el camp que aplica les teories i mètodes de la física per entendre com funcionen els sistemes biològics i la mecànica de les cèl·lules. Joan Bertran i Montse Masoliver van fer el lliurament dels premis als millors pòsters. Va cloure l’acte el professor i membre del QuBI, Xavi Garcia, que va parlar sobre quins són els processos de producció i escalat de les noves vacunes recombinants per a covid19. L’activitat es va organitzar per part de la direcció de la doctora Julita Oliveras juntament amb l’equip de recerca QuBi de la UVic, del qual ella també forma part, i sobretot amb l’equip del Programa Ciència i Societat de la UVic, compost per Miquel Casadevall i Roger Farrés. L’acte es pot recuperar a través de la plataforma YouTube.

Aquesta activitat es va emmarcar dins el Programa Ciència i Societat – UVic-UCC, que engloba dos projectes de divulgació científica orientats al foment de les vocacions científiques entre els i les joves: les Tertúlies de Literatura Científica (TLC) i els Premis Llegim Ciència (PLC-UVic). El congrés es va organitzar amb del grup de recerca QuBI (Quantitative Bio-Imaging). Les activitats formen part del Programa “UDivulga. Ciència i Societat” que compta amb la col·laboració de la Fundació Española para la Ciencia y la Tecnología – Ministerio de Ciencia e Innovación i la Societat Catalana de Biologia (SCB). El minicongrés es pot celebrar gràcies a l’ajut de la Convocatòria d’Ajuts per a l’organització d’activitats en l’àmbit de la divulgació científica i de la formació en matèria de recerca de la UVic-UCC 2021.

Notícia a l’apunt