with No hi ha comentaris

Ana Caño.  20/11/20.  Webinar  “Les cèl·lules mare a les plantes. Les plantes i la immortalitat“  “Les plantes: organismes vius longeus – un pi pot viure més de 4.000 anys. La replicació cel·lular”  ARTÍCLE CIENTÍFIC

El cicle de conferències, en format de xerrada-debat en la 14a edició de les Tertúlies de Literatura Científica (TLC-UVic) que n’inclou algunes en el marc de la Setmana de la Ciència (SC/20), es duu a terme virtualment, amb el Webinar, per tal de seguir els protocols d’actuació davant la covid-19.

L’Ana Caño, el dia 20/11 és la científica que va presentar  la tercera TLC-UVic del curs 20/21 en format webinar  “Les cèl·lules mare a les plantes, que enguany es troba dins la SC20 que té com a temàtica la Sanitat Vegetal. Les plantes i la immortalitat“  amb una classe magistral, on va  anar desgranant els aspectes més rellevants d’una brillant investigació duta a terme per ella i el seu equip. Ella és Biòloga investigadora del Centre de Recerca en Agrigenòmica (CRAG). Les plantes estan molt influenciades pels canvis ambientals circumdants, que donen forma al creixement i el desenvolupament durant tot el cicle de vida de la planta. Explicar com es coordinen els senyals interns i externs per regular espacialment  i temporal el desenvolupament de la planta és essencial per comprendre’n l’aptitud òptima  i l’èxit reproductiu. La recerca de la Dra. Caño té com a objectiu el coneixement dels determinants moleculars i cel·lulars que regeixen la senyalització i el desenvolupament de les plantes, és a dir, dels processos mitjançant els quals les hormones esteroides vegetals (conegudes com brassinoesteroides) controlen el creixement i l’adaptació a l’entorn canviant, en particular a la sequera, actualment un dels problemes més importants de l’agricultura. El seu email ana.cano@cragenomica.es

La gravació Ana Caño 20/11/20. Webinar “Les cèl·lules mare a les plantes. Les plantes i la immortalitat”

El projecte Tertúlies de Literatura Científica (TLC-UVic) proposa la lectura d’un llibre o un article científic que podeu treballar ja sigui a l’aula amb el professorat, o bé a títol individual i l’oportunitat d’assistir a una tertúlia amb l’autor/a del text. La lectura de la tertúlia del dia 20 de novembre fou l’article “Les plantes: organismes vius longeus – un pi pot viure més de 4.000 anys. La replicació cel·lular”

L’acte, que també va comptar amb la presència de la Dra. Julita Oliveras, coordinadora del Projecte Tertúlies de Literatura Científica i professora de la FCT de la UVic-UCC, juntament amb el biòleg i vicerector de Relacions Internacionals – UVic-UCC Josep Bau, va estar dividit en dos blocs: el primer la ponència i el segon l’espai de debat; i fou seguit en directe per l’ordre de 171  persones, repartides entre estudiants i professors universitaris dels graus de Biologia, Biotecnologia entre d’altres de la UVic-UCC,  estudiants preuniversitaris de quart curs d’ESO de l’institut FEDAC-Vic, acompanyats de la seva professora, de primer curs de batxillerat de l’Institut Jaume Callís, de Vic, acompanyats de dues professores; i la participació de diverses persones de públic en general, interessades en el tema.

El projecte de les Tertúlies de Literatura Científica (TLC-UVic)  té un elevat capital social, científic i humà pel foment de les vocacions científiques a la joventut, i per afavorir el coneixement de la ciència a la ciutadania, dirigit a universitaris, preuniversitari, professionals de l’educació i al públic en general. Podem conèixer i escoltar a científics i científiques que es preocupen per explicar diversos àmbits de la ciència més actual.

En cas que tingueu alguns suggeriments de temes que interessi que es tractin a les TLC-UVic, ens ho podeu escriure a través del bloc o bé via email tlc@uvic.cat. Gràcies.

Aquesta activitat es va realitzar amb el suport de l’equip tècnic format per Miquel Casadevall i Roger Farrés.

Breu biografia de la científica: La Dra. Ana Caño és una reconeguda biòloga i investigadora del CRAG (Centre For Research in Agricultural Genomics), a part és també membre des del 2016 de l’organització internacional EMBO (European Molecular Biology Organitzation).