La Dra. Sònia Fernández-Vidal explica conceptes de física quàntica a l’Aula Magna de la UVic-UCC el dia 28/11/2018

with No hi ha comentaris

Nom de l’activitat: Física Quàntica

Llibre:  La porta dels tres panys 2. La senda de les quatre forces

Ponent:   Dra. Sònia Fernández-Vidal

Dia:    28 de novembre de 2018

Hora: 12.00 a 13.30h

Lloc:   Aula Magna de la UVic-UCC (Facultat de Ciències i Tecnologia)Campus Torre dels Frares  – C/ de la Laura, 13. Vic

Vídeo de l’activitat: vídeo de la Dra. Sònia Fernández-Vidal – conferència debat:  la Física Quàntica a l’Aula Magna de la UVic-UCC el dia 28/11/2018

Cartell activitat: http://mon.uvic.cat/tlc/files/2018/09/28-novembre.pdf

La assistència aproximada ha estat de 140 persones distribuïdes en:

Preuniversitaris:

• Col·legi Sant Miquel dels Sants, Vic – 42 estudiants d’ESO + 2 docents
  • Institut del Voltreganès – 16 estudiants ESO + 2 docents
  • Institut Antoni Pous i Argila de Manlleu – 72 estudiants de 3r i 4t d’ESO + 4 docents

Universitaris:

• Personal divers

La científica ha relacionat la seva darrera novel·la, La porta de les tres panys. 2.La senda de les quatre forces, dirigint-se a un públic divers on hi havia estudiants preuniversitaris acompanyats del seu professorat d’alguns dels centres de secundària d’Osona i també estudiants universitaris, que han estat captivats durant la seva conferència des del primer moment. El públic ha gaudit d’entrar en un univers quàntic, envoltat de tota la història que el precedeix; des dels pitagòrics fins a la teoria de les cordes.

Fernández-Vidal, emfatitza la teoria unificada, la qual recull les quatre forces principals i fins ara conegudes: la força de la gravetat, la força electromagnètica, la força nuclear forta i la força nuclear feble.

Gràcies a la revolució científica, molts conceptes s’han observat des d’una altra perspectiva. D’aquesta etapa científica destaca a Kepler, impulsor de l’heliocentrisme i defineix les òrbites el·líptiques; Galileu el primer en dir que les teories científiques s’han de demostrar mitjançant experiments, defineix que la lluna no és una esfera perfecte, i inventor dels primers telescopis. Finalment destaca la importància de Newton i la seva aplicació a la famosa llei de la gravetat.

Fa esment d’altres científics de renom com Albert Einstein, que afirma que res pot superar la velocitat de la llum, i com a conseqüència unifica l’espai i el temps, com un plegament espai-temps a causa de la força gravitacional (Teoria de la relativitat general).

Amb un vídeo explicatiu molt entenedor i divertit, la ponent ens explica el comportament de les ones i de les partícules, demostrat amb l’experiment de la doble escletxa. De la mateixa manera, ens parla de les diferents opinions entre la física clàssica i la física quàntica respecte al principi de la superposició.

Per acabar, ens explica perquè alguns cossos tenen massa i uns altres no gràcies al bosó de Higgs, i de la hipòtesis de la teoria de cordes.

Si és del vostre interes, la podeu veure en aquest vídeo.

Frase interessant:

“Joven, si fueses capaz de recordar el nombre de todas las partícules, me habria hecho botànico.”  – Enrico Fermi

Frases sorgides d’un debat molt enriquidor:

“Mai és tard per canviar. Desenvolupeu-vos com a persones, en els 360 graus, i no hi haurà barrera que no pogueu superar” – Sònia Fernández-Vidal

“La mancança de cultura científica fa que se’ns pugui confondre fàcilment a la societat d’avui en dia. El millor que podem fer és seguir divulgant.” – Sònia Fernández-Vidal

“La teleportació quàntica ja s’ha fet amb partícules elementals. No és impossible, per tant de poder-ho fer amb persones. Només ens falten anys de recerca.” – Sònia Fernández-Vidal

“Penso que la ciència i la religió no són incompatibles. Espiritualitat i ciències no haurien d’estar barallades. Intenten donar respostes a les mateixes preguntes però per camins diferents.” – Sònia Fernández-Vidal

“Si el que voleu és trencar paradigmes, us heu de formar com a éssers humans… en arts, música, ciències, lletres….” – Sònia Fernández-Vidal

Hi havia molts estudiants emocionats que en l’espai del debat li han mostrat la satisfacció de poder-la conèixer ja que han llegit algunes de les seves novel.les, i li han pogut fer preguntes molt interessants;  i l’alumna de 3r curs del Grau en Biologia a la UVic-UCC, la Cristina Maroto ha expressat la seva gran descoberta que quan ella estudiava Batxillerat gràcies a la lectura d’un dels llibres de la Sònia Fernández-Vidal, va decidir que estudiaria de valent i el dia de demà ella posa de manifest que li agradaria poder ser divulgadora científica, i considera que les ciències, les lletres, les arts i la tecnologia van sempre unides … !!!

La Dra. Julita Oliveras, coordinadora de les TLC-UVic,  ha presentat de forma breu el projecte Mentoratge Sènior en Treballs Finals. Podeu trobar un resum en AQUEST document.

El Dr. Carlo Manzo ha fet una cloenda on ha presentat  el projecte que Coordina en el GR Quantitative Bioimaging – FTC de la UVic-UCC