I Cicle de la Càtedra Verdaguer d’Estudis Literaris: “El viatge experiencial”

with No hi ha comentaris

Està a punt d’iniciar-se el primer Cicle de la Càtedra Verdaguer d’Estudis Literaris de la UVic-UCC, que reuneix tres activitats que tindran lloc durant els mesos de tardor. Aquest primer cicle de diàlegs està dedicat al tema del viatge i més en concret a allò que s’ha denominat El viatge experiencial.

La temàtica escollida es treballa intensament des de la Universitat perquè interessa tant a la Càtedra Verdaguer —el viatge vist des dels estudis literaris— com als grups de recerca de la UVic-UCC que s’aproximen al viatge des dels àmbits de la geografia literària, des de l’estudi historicoliterari o des de la perspectiva de gènere: es tracta del grup Textos literaris contemporanis: estudi, edició i traducció (TEXLICO) i del Grup d’Estudis de Gènere: Traducció, Literatura, Història i Comunicació (GETLIHC).

Les activitats tindran lloc els dies 4 i 30 de novembre i el 14 de desembre de 2021. Hi intervindran l’escriptor i crític Colm Tóibín, entrevistat per Joan Masnou, la historiadora de la literatura Neus Real, entrevistada per Pilar Godayol, i els escriptors Joan-Elies Adell i Joan Daniel Bezsonoff, que dialogaran amb Llorenç Soldevila. En les tres sessions esmentades es parlarà sobre les transposicions del jo en el territori; sobre les petjades de les escriptores viatgeres catalanes; i sobre la geografia i el paisatge vistos des dels sentiments i l’interior dels escriptors.

L’activitat està organitzada per la Càtedra Verdaguer d’Estudis Literaris de la UVic-UCC en col·laboració amb els grups de recerca TEXLICO i GETLIHC, la Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia i ha comptat amb un ajut del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya per a projectes de difusió de la recerca en l’àmbit de les lletres.

——————————————-

PRIMERA SESSIÓ. 04/11/2021 17.00h Webinar:

El viatge creatiu. Transposicions.

Entrevista de Joan Masnou (UVic-UCC) a l’escriptor i crític Colm Tóibín (Article a la Viquipèdia). Es parlarà amb l’escriptor sobre la utilització de l’espai pirinenc del Pallars per ambientar les seves obres, basades sovint en la cultura de la seva Irlanda natal. La transposició cultural que això suposa i un concepte associat com el d’interculturalitat, aplicat a la creació literària, seran els eixos sobre els quals girarà aquesta interessant conversa.

Es podrà seguir a través de https://uvic-cat.zoom.us/j/95350987148

SEGONA SESSIÓ. 30/11/2021 17.00h Webinar:

Escriptores viatgeres

Entrevista de Pilar Godayol (UVic-UCC) a Neus Real (Article al Diccionari de la Literatura Catalana i a la Viquipèdia), historiadora de la literatura, sobre escriptura i viatge en femení, abans i després de la Guerra Civil espanyola, en la qual apareixeran figures com Aurora Bertrana, M. Antònia Salvà o Montserrat Roig, passant per Mercè Rodoreda o Anna Murià.

Es podrà seguir a través de https://uvic-cat.zoom.us/j/93498196982

TERCERA SESSIÓ. 14/12/2021 17.00h Webinar:

El viatge sentimental, encara

Diàleg de Llorenç Soldevila (UVic-UCC) amb Joan-Elies Adell (Article a la GEC i a la Viquipèdia) i Joan Daniel Bezsonoff (Article a la Viquipèdia), escriptors, autors de dues guies sentimentals. Amb ells es parlarà de la hibridesa entre la part pràctica i la part emotiva de les guies, de com els escriptors reflecteixen els paisatges naturals i els paisatges humans i també de com es veu el món cultural i lingüístic comú des de la posició perifèrica que Perpinyà i l’Alguer representen.

Es podrà seguir a través de https://uvic-cat.zoom.us/j/93716794042