Ramon Pinyol i Torrents llegeix el discurs de recepció a l’IEC

with No hi ha comentaris

El dijous 25 de gener de 2018, Ramon Pinyol i Torrents llegí a la Sala Prat de la Riba de l’Institut d’Estudis Catalans el seu discurs de recepció a la Secció Històrico-Arqueològica, de la qual és membre numerari des de 2014. El discurs es titulava Verdaguer sota el franquisme: censura i manipulació.

Davant d’un nombrós públic el Sr. Pinyol i Torrents va explicar, amb amenitat, nombrosos exemples i noves dades, com fou tractada la figura de Verdaguer durant el franquisme. A través de l’anàlisi de la documentació relativa a la censura de les obres de Verdaguer es pot veure com els problemes i els qüestionaments que en feia el règim tenien com a eix central la llengua catalana, amb la voluntat manifesta de minoritzar-la i arcaïtzar-la. Explicant a l’auditori els punts més destacats del seu discurs, anà posant després en relació aquestes dades amb l’entorn general de persecució que vivia la llengua i anà desgranant com la manipulació de la figura del poeta s’havia posat al servei de la liquidació lingüística i cultural de Catalunya.

L’acte fou presidit pel Vicepresident de la Secció Històrico-Arqueològica, Sr. Albert Balcells, que actuava en nom del President, Sr. Josep Massot i Muntaner, que no va poder assistir-hi per problemes de salut. El discurs ha estat publicat per la Secció, acompanyat d’annexos amb interessant documentació sobre la qüestió. Ramon Pinyol ii Torrents és doctor en Filosofia i Lletres per la Universitat Autònoma de Barcelona i professor emèrit de la Facultat de Traducció, Educació i Ciències Humanes de la UVic-UCC, on ha estat director de la Càtedra Verdaguer d’Estudis Literaris i coordinador del Grup de Recerca Textos Literaris Contemporanis (TEXLICO), des del qual s’ha dedicat principalment a la literatura i la cultura vuitcentistes en general i a l’obra de Jacint Verdaguer en particular.

Es pot veure el vídeo de l’acte a través d’aquest enllaç.