L’autoconeixement una eina clau en la orientació dels joves

L’orientació laboral és una de les tasques més complexes en la formació dels joves. Tots els cicles formatius incorporen una assignatura que prepara els estudiants a afrontar el pas de la vida estudiantil a la vida laboral. Durant la unitat formativa s’aproxima als joves en el procés de cerca de feina, com cal fer-ho, com afrontar i superar processos de selecció i també a aprendre el funcionament del món del treball des del punt de vista més pràctic com és la contractació, prestacions, conflictes, convenis etc…

Si bé és cert que tots aquests aspectes poden semblar molt teòrics, al Campus Professional UVic-UCC es treballa en aquesta assignatura de forma molt pràctica i potenciant les competències clau en els joves. Així, es realitzen gran quantitat de tallers com dinàmiques de grup per a selecció de personal o el que van fer recentment els estudiants del cicle d’animacions 3D i els de desenvolupament d’aplicacions sobre autoconeixement.

L’autoconeixement és un concepte psicològic que implica introspecció, cal que els joves tinguin molt clar, quina és la seva visió d’un mateix identificant punts forts i febles i determinar quines característiques de personalitat tenen. Però també és important que siguin conscients que més enllà de com són cal saber com la gent els percep i que són aspectes clau en la incorporació en equips de treball i en projectes.

Així, els joves van realitzar un taller d’autoconeixement de la mà de Creacció amb l’objectiu de conèixer quin és el seu eneagrama, on van poder veure diferents perfils (visceral, emocional i social) i veure les maneres d’actuar de cada un d’ells, les pors, actituds, desitjos i fortaleses  i entendre en quins entorns poden tenir un millor encaix.

Els estudiants van mostrar un gran interès durant la sessió i els va semblar una experiència molt gratificant. Finalment van poder entendre que “De tots els coneixements possibles, el més savi i útil és conèixer-se a si mateix” – William Shakespeare –.