Ipsos ens obre les portes. Una visita als perfils professionals de la investigació de mercatsConèixer la realitat laboral és una de les millors formacions que pot tenir l’alumnat. Amb aquest objectiu, l’alumnat de 1r del CFGS en Màrqueting i Publicitat van fer una visita a Ipsos, líder mundial en investigació de mercats, i amb la finalitat que l’alumnat conegui els diferents perfils professionals vinculats al sector de la investigació de mercats.

El passat divendres 18 de novembre, l’alumnat va tenir l’oportunitat de conèixer la realitat laboral d’una agència multinacional d’investigació de mercats. Ipsos està present a 150 països i compta amb 4.600 experts que hi treballen, tant off line com online, per extreure dades i convertir-les en informació valuosa pels seus clients. La visita va recórrer per les diferents divisions de la companyia. Inicialment, ens va atendre la Marta Monje i la Myriam Crusellas, de l’equip de research i d’innovació, respectivament, per fer la presentació corporativa i situar-nos en quina és l’expertise de l’agència. A continuació, l’Adriana Presas, Qualitative Account Manager, ens va explicar en què consisteix la investigació qualitativa i quines tècniques es fan servir per comprendre les raons i motivacions de compra. Presas va destacar els processos de co-creació entre consumidors que ajuden a construir una nova identitat de marca. La implicació dels consumidors fidels a la marca és clau per aconseguir que participin activament en la creació i es sentin part del projecte.

Després, vàrem conèixer de la mà de Raquel Collado i Manuel Vera, del departament d’Innovació, quines tasques es realitzen i la importància de fer un seguiment de la competència a través del bechmark. En paraules de Collado “tota innovació ha de tenir un insight, un benefici, una reason why, un preu establert i una estratègia de distribució del producte o servei”. Gràcies a aquesta presentació l’alumnat va conèixer les darreres innovacions en investigació de mercats, com per exemple, el Simstore combinat amb eye tracking, lineals virtuals on es testeja la col·locació del producte i el seu impacte en el consumidor mitjançant el seguiment de l’ull a la pantalla.

Per altra banda, en John Rueda de la divisió de BHT (Brand Health Tracking) ens va parlar del concepte de salut de marca i quins són els seus indicadors per detectar-la. També ens va explicar el concepte de funnel de marca i com ajuden a examinar la notorietat i el rendiment dins l’entorn competitiu. En paraules de Rueda “una marca existeix a la ment de les persones com una xarxa: una estructura de memòria única de pensaments, sentiments, experiències, imatges, històries, associacions, colors, sons, símbols i records. Detectar quin és el posicionament actual de la teva marca i descobrir noves oportunitats és fonamental per al creixement de la marca.” Zohre Benli, de la divisió de Creative va explicar com es realitzen els pre i post-test de les campanyes publicitàries i com es mesuren les emocions que desperten els anuncis.

També vàrem gaudir de la presentació de Melissa Peralta i Maria Vilar del departament de MSU (Market Strategy and Understanding). En aquesta divisió aborden qüestions estratègiques relacionades amb els mercats, les marques i els compradors. Peralta i Vilar van explicar un cas real sobre una marca de gran consum que volia establir-se a un nou mercat i abans havia de conèixer els seus hàbits de consum. Ambdues van incidir en la importància de segmentar el mercat per descobrir un demand space per predir l’elecció de marca.

A la següent presentació, Isabel Bonet i Oscar Miquel, Seniors Research Executives, ens varen parlar sobre l’experiència de client i la tècnica del Mystery Shopper. De la seva presentació destaquem el seu consell sobre prestar atenció als dos efectes de l’experiència de client; la memòria i els moments. En paraules de Bonet “Tant el vincle existent (memòria) com les interaccions (moments) influeixen en la percepció de l’experiència dels clients”. Per últim, des de la divisió de Healthcare ens van traslladar la importància de satisfer les necessitats canviants dels clients en el cicle de vida dels productes farmacèutics.

L’alumnat ha respost amb gratitud afirmant que: “va ser molt interessant la visita a una empresa multinacional i veure com es treballa, com és l’espai de curiós, les xerrades de treballadors diferents, de diferents disciplines i que ens poguessin explicar per separat què feien a cada sector, va ser un punt molt a favor. També va ser molt inspirador saber que un dia potser jo o els meus companys podríem estar ocupant un càrrec semblant als dels treballadors de Ipsos”.

Des de la docència i responsabilitat formativa, agraïm al gran equip de Ipsos, la seva excel·lent professionalitat manifestada en el seu entusiasme, dinamisme i proximitat, en exposar-nos gentilment els seus casos reals. Tot plegat ha estat una gran experiència poder escoltar els últims avenços de les tècniques d’investigació des de l’expertesa de professionals. Així ho destaca la docent Marta Ruiz i pel que l’alumnat ha tingut l’oportunitat de conèixer d’a prop diferents perfils professionals, que esperem els hagin inspirat per orientar el seu futur professional.