Sovint, els joves en edat educativa es troben immersos en molts dubtes sobre el seu futur tant acadèmic com professional i desconeixen com orientar les seves passes. Per aquest motiu, des de les escoles de secundària obligatòria, les universitats, punts joves i serveis d’orientació s’impulsen diverses accions amb l’objectiu d’ajudar-los a prendre una bona decisió.

Amb tot, l’orientació és un problema sistèmic, sovint derivat del desconeixement de l’oferta i les possibilitats que ofereix cada formació o sector al qual ens adrecem. A tots els dubtes que tenen els joves s’hi afegeixen factors que encara generen major incertesa i complexitat en la presa de decisió com la recessió econòmica o la forma en què la quarta revolució industrial afectarà els llocs de treball. Com seran els nous perfils professionals requerits? Quins llocs de treball hi haurà quan l’estudiant finalitzi la formació?

Aquestes són preguntes de difícil resposta, però el que sí sembla que serà una necessitat actual i futura és una major quantitat de perfils tècnics, bons professionals, amb capacitat d’aprenentatge al llarg de la vida i amb competències lingüístiques i habilitats personals. És aquí on la formació professional juga un paper clau.

La formació professional permet als més joves l’adquisició de coneixements i competències específiques del món laboral, raó per la qual ha d’estar totalment orientada a l’ocupació. Actualment, els sistemes de formació professional dual garanteixen l’aproximació de l’alumne al món professional i s’està demostrant que en molts casos augmenten l’èxit d’inserció laboral dels joves.

Aquestes reflexions, entre d’altres, es poden trobar en aquest reportatge realitzat per la “Fundación Atresmedia” al voltant de la descoberta de la FP i l’orientació dels joves. El documental permet conèixer casos d’èxit d’estudiants de formació professional que han assolit llocs de treball reconeguts i amb prestigi:

Reportatge: