Jornada Internacional “Identitats Docents: Reflexions sobre les Pràctiques i la recerca a l’aula en la formació de mestres”

Publicat per 13 de març de 2019

Els passats 20 i 28 de febrer, es va celebrar a Vic, la Jornada Internacional “Identitats Docents: Reflexions sobre les Pràctiques i la recerca a l’aula en la formació de mestres”, en el marc del programa MIF.

En la primera sessió, es van presentar les conclusions del projecte de recerca “Construint la Identitat docent des de la pràctica i la recerca a l’aula: El paper del Pràcticum i el Treball Final de Grau en la Formació Inicial de Mestre d’Educació Primària” en el marc dels tres projectes ARMIF desenvolupats a la FETCH (UVic-UCC) sobre identitat docent. També vam comptar amb les aportacions de Katrina Vartiainen, subdirectora de l’escola de pràctiques de l’Escola de Formació de Mestres de Turku sobre el model finlandès de mentoratge en la formació inicial de mestres, tot incidint en les relacions formatives entre l’escola i la universitat.

D’esquerra a dreta: Josep Castillo, Antoni Tort, Núria Simó i Gemma Torres (UVic-UCC).
D’esquerra a dreta: Katrina Vartiainen i Eduard Ramírez

 

 

 

 

 

 

A la segona sessió es van presentar quatre experiències de millora del Pràcticum i de processos de recerca a l’aula als estudis de Mestre de diferents universitats catalanes. Jordi Coidures va explicar el Model de Pràctiques DUAL dels Graus d’Educació Infantil i Primària de la Universitat de Lleida; i Mariona Masgrau,  l’experiència de construcció de situacions pràctiques reals a partir del pràcticum i el TFG a la Universitat de Girona.

D’esquerra a dreta: Jordi Coidures (UdL) i Mariona Masgrau (UdG).
D’esquerra a dreta: Anna Vallbona (UVic-UCC) i Montserrat Payá (UB).

 

 

 

 

 

 

 

Montserat Payá, va incidir en el treball realitzat a la Universitat de Barcelona al voltant del desenvolupament de la competència de recerca dels mestres en formació, per a la sistematització i millora de la pràctica educativa. I, finalment, Anna Vallbona va presentar el model de TFG al Doble Grau de Mestre de la UVic-UCC.

D’esquerra a dreta: Joan Soler i Enric Prats (MIF)

Van tancar la jornada, Joan Soler de la UVic-UCC i Enric Prats, membre de l’equip del programa MIF, que va aprofitar per presentar el document “Accions estratègiques per a la millora de la formació inicial per a la docència, elaborat per la Comissió Tècnica de seguiment del Programa MIF.

La Jornada va esdevenir un espai ric de debat al voltant de propostes i experiències de millora de la formació inicial, vinculant la formació universitària i la investigació al voltant de pràctiques i TFG en els Graus de mestre.

 

 

 

Jornada Internacional. Identitats docents: Reflexions sobre les Pràctiques i la recerca a l’aula en la formació de mestres

Publicat per 18 de febrer de 2019

PRESENTACIÓ

L’any 2013, el Consell Interuniversitari de Catalunya, va iniciar el Programa de Millora i Innovació en la Formació de Mestres (MIF) amb la finalitat de contribuir a la reflexió i l’anàlisi de la docència universitària en els graus de Mestres.

En aquesta línia, la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes (FETCH) de la UVic-UCC ha apostat per desenvolupar diferents projectes de recerca ARMIF, amb la voluntat de revisar i millorar els processos de formació inicial de mestres. Ara, en finalitzar la recerca “Construint la identitat docent des de la pràctica i la recerca a l’aula: El paper del Pràcticum i el Treball Final de Grau en la Formació Inicial de Mestre d’Educació Primària” realitzada durant els cursos 2016-2018 per investigadors/es del Grup de Recerca Educativa de la UVic-UCC (GREUV) i del Grup de Recerca en Educació Física (GREF), organitzem una jornada, per aprofundir en el debat al voltant del Pràcticum i el Treball Final de Grau en la Formació Inicial de Mestres.

La jornada vol oferir a la comunitat científica, docent i universitària, un espai de reflexió i d’intercanvi d’experiències formatives orientades a la millora de les Pràctiques i el TFG que han desenvolupat diferents universitats catalanes (UB, UdG, UdL i UVic-UCC), així com el model finlandès de mentoratge en la formació inicial de mestres.

OBJECTIUS

  1. Donar a conèixer els resultats de recerques a l’entorn científic i professional.
  2. Aprofundir en l’anàlisi de la millora de la pràctica educativa en la formació inicial de Mestres.

PROGRAMA

 Dimecres 20 de febrer, Sala Segimon Serrallonga (Masia de la Torre dels Frares)

17.00-17.15 Recepció i lliurament de material.
17.15-17.30 Benvinguda i presentació de la Jornada, a càrrec de Joan Soler (UVic-UCC).
17.30-19.00 Conferència  “El model finlandès de mentoratge: la relació i el seguiment entre escola-universitat”, a càrrec de  Katrina Vartiainen,  Subdirectora de l’escola de pràctiques de l’Escola de Formació de Mestres de Turku.

Presenta: Eduard Ramírez (UVic-UCC).

19.00-20.30 Conclusions del projecte ARMIF “Construint la identitat docent des de la pràctica i la recerca a l’aula: El paper del Pràcticum i el Treball Final de Grau en la Formació Inicial de Mestre d’Educació Primària” en el marc dels projectes ARMIF desenvolupats a la FETCH (UVic-UCC) sobre la identitat docent.

Ponents: Núria Simó, Gemma Torres, Antoni Tort i Josep Castillo (UVic-UCC)

Dijous 28 de febrer, Sala Mecenes (Casa de la Convalescència)  

17.00-18.15 Presentació d’experiències de millora del Pràcticum. Dinamitza: Lídia Sala (UVic-UCC).

Experiència 1. El model de Pràctiques DUAL a la Universitat de Lleida, a càrrec de Jordi Coidures (UdL).

Experiència 2. La construcció de situacions pràctiques reals a partir del pràcticum i el treball final de grau a la Universitat de Girona, a càrrec de Mariona Masgrau (UdG).

18.15-19.30 Presentació d’experiències de millora del TFG. Dinamitza: Laura Domingo (UVic-UCC).

Experiència 1. El desenvolupament de la competència de recerca dels mestres en formació per la sistematització i la millora de la pràctica educativa, a càrrec de Montserrat Payá (UB).

Experiència 2. El model de TFG al Doble Grau de Mestre de la UVic-UCC, a càrrec d’Anna Vallbona (UVic-UCC).

19.30-20.30 Tancament de la Jornada, a càrrec d’Enric Prats (coordinació MIF) i Antoni Tort (UVic-UCC).

ADREÇAT A

Mestres d’educació infantil i primària, estudiants i professorat universitari amb interès en debatre aspectes relacionats amb les Pràctiques i els TFG en els Graus de Mestre.

DATES I LLOC DE CELEBRACIÓ

Dimecres 20 de febrer de 17.00h a 20.30h, Sala Segimon Serrallonga (UVic-UCC)

Masia de la Torre dels Frares (Sala Segimon Serrallonga)

Carrer Perot Rocaguinarda, 17. 08500 Vic.

Dijous 28 de febrer de 17.00h a 20.30h, Sala Mecenes (UVic-UCC)

Casa de la Convalescència (Sala Mecenes)

Carrer Dr. Junyent, 3. 08500 Vic.

INSCRIPCIÓ

Trobareu el formulari d’inscripció al lloc web del Centre d’Innovació i Formació Educativa (CIFE) de la UVic-UCC o a l’enllaç següent:

https://campus.uvic.cat/formulari/index.php/954614/lang-ca

La inscripció és gratuïta. Les places són limitades i es procedirà per ordre d’inscripció.

Activitat reconeguda pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.

PER A MÉS INFORMACIÓ

lidia.sala@uvic.cat

marta.tapia@uvic.cat

ORGANITZA

Equip del projecte ARMIF “Construint la identitat docent des de la pràctica i la recerca a l’aula: El paper del Pràcticum i el Treball Final de Grau en la Formació Inicial de Mestre d’Educació Primària”.

Programa en versió PDF (adaptat a les noves dates)

Estada de recerca del professor Jordi garcia Farrero de la UB a la UVic-UCC

Publicat per 18 de febrer de 2019

El dia 11 de febrer de 2019 el professor Jordi Garcia Farrero de la Universitat de Barcelona va iniciar una estada de recerca de 4 mesos amb la finalitat de desenvolupar diferents activitats d’investigació sobre la representació de les unviersitats en els documentals, vinculades al projecte ARAEF.

En el transcurs de l’estada també desenvoluparà la línia de treball en formació en gestió de la recerca en l’àmbit de les humanitats.

Laura Farré presenta la seva recerca a l’Emerging Researchers’ Conference a Bolzano

Publicat per 4 d'octubre de 2018

En el marc de l’Emerging Researchers’ Conference, celebrada a Bolzano entre els dies 3 i 4 de setembre de 2018, Laura Farré presenta la comunicació “Engaging with students’ voices to improve teaching practices in a secondary school”.

 

 

 

 

 

 

La comunicació presentada es centra en la seva tesi doctoral “El reconeixement de les veus de tot l’alumnat per millorar la pràctica docent a les aules de secundària”, la qual té com a objectiu reconèixer les veus de l’alumnat d’un centre d’educació secundària per tal de comprendre la seva participació en el context escolar i reflexionar al voltant dels processos d’ensenyament i aprenentatge. La finalitat és que siguin els nois i noies que, mitjançant metodologies participatives, s’impliquin en un diàleg reflexiu amb els docents per promoure canvis en els seus processos d’aprenentatge. Aquesta tesi està vinculada al projecte de recerca I+D Demoskole: Democràcia, participació i educació inclusiva en els centres educatius (Referència: EDU2012-39556-C02-01/02).

Presentació dels resultats del projecte de recerca Democ al congrés ECER

Publicat per 4 d'octubre de 2018

En el marc de la conferència European Conference on Educational Research (ECER), celebrada a Bolzano (Itàlia), del 4 al 7 de setembre de 2018, Núria Simó i Laura Farré presenten una comunicació anomenada “Promoting Inclusion: A service-learning experience”, autoria compartida amb Laura Domingo i Antoni Tort. Aquest any la temàtica de la conferència ha estat “Inclusion and Exclusion, Resources for Educational Research?”

La comunicació ha tingut com a objectiu difondre els resultats del projecte de recerca “DEMOC: El Servei Comunitari com a pràctica social innovadora en el món local. Anàlisi i propostes de millora”,  finalitzat el passat juliol del 2018, sota la coordinació de Núria Simó. La finalitat principal del projecte ha consistit en realitzar un estudi de l’impacte del Servei Comunitari de l’institut de Gurb en el món local tot analitzant les relacions amb les entitats que hi col·laboren.

Simó i Farré destaquen que l’Aprenentatge Servei pot esdevenir una activitat inclusiva si els centres garanteixen la relació entre les necessitats concretes de les entitats amb els interessos i la motivació de l’alumnat. En aquest cas, doncs, els instituts tenen un paper fonamental per promoure la competència social i ciutadana dels joves, així com també per promoure la creació de xarxes de treball amb la comunitat. La coordinació entre els diferents agents implicats en aquests projectes resulta central per mantenir-ne la qualitat, partint de la premissa que els centres i la comunitat són responsables del procés d’aprenentatge dels i les joves.


Presentació de resultats de la recerca a l’ISCHE 40, 2018: Education and Nature, Humboldt University, Berlin

Publicat per 12 de setembre de 2018

En el marc del projecte ARAEF “Análisis de las representaciones audiovisuales de la educación en documentales y noticiarios durante el franquismo”. Programa Estatal de Investigación, Desarrollo e Innovación Orientada a los Retos de la Sociedad, en el marco del Plan Estatal de Investigación Científica y Técnica y de Innovación 2013-2016, (Ref. EDU2017-89646-R, AEI/FEDER, UE) s’ha realitzat un pannel de discussió amb el títol de NATURE AS A PROPAGANDISTIC ICON DURING TOTALITARIANISMS. TRACING TRANSNATIONAL SEMBLANCES AND DIFFERENCES SHOWED IN VISUAL REPRESENTATIONS.

 

En ell s’han presentat comunicacions sobre la representació de la naturalesa en les propagandes totalitàries, tot analitzant els diferents usos i abusos de la icona ‘natura’ en tres dels totalitarismes europeus del segle XX. En la discussió es van presentar les següents comunicacions: Iveta Kestere (University of Latvia): Nature as an Educator of the New Soviet Man; Anne Bruch (Georg Eckert Institute for International Textbook Research): Fabricating a Modern Fascist Nature. Visual Representations of the Bonifica integrale in Italian Educational Films and Documentaries in the 1920s and 1930s; i Raquel Cercós (University of Barcelona) amb Eulàlia Collelldemont (University of Vic ‐ UCC): The Nature as a pedagogical icon, que varen comentar amb les observacions com a discussant del prof. Ian Grosvenor (University of Birmingham). Els abstracts de les comunicacions poden consultar-se a: https://www.uvic.cat/museu-virtual/investigacions/araef.

Seguidament, les professores Raquel Cercós (University of Barcelona) amb Eulàlia Collelldemont (University of Vic ‐ UCC) i Karina Rivas (Universitat de Barcelona) varen participar amb la comunicació: Urban Parks, a failed expression of the pedagogical modelling through the nature? A case‐study based in historical Parks of Birmingham and Barcelona  en el SYMPOSIUM CULTIVATING CHILDREN AND YOUTH: TRANSNATIONAL EXPLORATIONS OF THE URBAN AND THE NATURAL tot plantejant el repte d’estudiar els altres espais educatius.

 

 

 

 

Primers resultats del projecte “El Servei Comunitari com a pràctica social innovadora en el món local”

Publicat per 17 de juliol de 2018

El passat 11 de juny es va realitzar la jornada pedagògica “El Servei Comunitari a Secundària: mirant al 2020” (Programa Jornada) en la qual es va presentar el vídeo “Projecte Democ: El Servei Comunitari a Secundària”, es van intercanviar experiències de Servei Comunitari de diferents centres educatius i es van debatre propostes per enfortir les relacions del Servei Comunitari amb les entitats de cara al 2020.

Des del 2015 el Departament d’Ensenyament impulsa el Servei Comunitari, adreçat a l’alumnat de 3r i 4t d’ESO, per tal que els estudiants, al llarg de la seva trajectòria escolar, experimentin i protagonitzin accions de compromís cívic, aprenguin en l’exercici actiu de la ciutadania, i posin en joc els seus coneixements i capacitats al servei de la comunitat. A partir del 2020 aquest servei serà obligatori per a tots els centres de secundària.

En aquest marc, el Grup de Recerca de la UVic-UCC ha portat a terme un projecte de recerca anomenat: El Servei Comunitari com a pràctica social innovadora en el món local. Anàlisi i propostes de millora, sota la coordinació de Núria Simó. L’objectiu principal ha consistit en fer un estudi de l’impacte del Servei Comunitari de l’institut de Gurb en el món local i ha analitzat les relacions amb les entitats que hi col·laboren.

Podeu accedir a les conclusions de la jornada pedagògica “El Servei Comunitari a Secundària: mirant al 2020” en el següent enllaç.

Divendres 2 de març es celebrà el seminari “Aprendre sobre els totalitarismes externs. El cas d’Hongria” en el marc del projecte ARAEF

Publicat per 5 de març de 2018
Divendres 2 de març de 12:00 a 14:00h es va celebrar el seminari “Aprendre sobre els totalitarismes externs. El cas d’Hongria”, conduït per Conrad Vilanou i Raquel Cercós en el marc del projecte ARAEF.
El seminari es va desenvolupar a partir de les investigacions realitzades pels professors de la Universitat de Barcelona a l’entorn de les vides en el marc de les configuracions europees ideades durant el segle XIX i concretades en els transcurs del segle XX, foren l’eix que va vehicular el seminari del dia 2 de març que discorregué a partir del cas de la recepció de l’imaginari a l’entorn d’Hongria establert durant l’Espanya franquista.

 

Isabel Carrillo Flores participa al projecte Estrategias Innovadoras en la formación de docentes en el post-acerdo de paz a Medellín

Publicat per 21 de febrer de 2018

Del 3 al 10 de febrer de 2018 Isabel Carrillo Flores, professora de la FETCH i investigadora del GREUV, ha viatjat a Colombia per participar en el Projecte Estrategias Innovadoras en la formación de docentes en el post-acerdo de paz, que promou la Fundació Kreanta conjuntament amb l’Ajutament de Barcelona i l’Alcaldía de Medellín.

Durant la seva estada a la ciutat de Medellín ha impartint diferents Seminaris i Conferències a la Universidad EAFIT, Universidad Pontificia Bolivariana, Universidad de Antioquia, Fundación Proantioquia Centre de Mestres, IE Débora Arango i IE Diego Echevarria Misas sobre La formación y el desarrollo professional docente frente a los Nuevos desafíos de la educación. Impacto de necesidades de capacitación de docentes en una sociedad cambiante y diversa.

També ha mantingut reunions de treball amb l’equip MOVA, amb el Secretario de Educación y la Fundación Kreanta sobre models de centres de formació i innovació docent.