Els estudiants de 4t de CAFE-MEP van viure una experiència diferent per tancar el quart curs. Durant una setmana, van deixar enrere les classes habituals per dur a terme un projecte interdisciplinari que connectava tres assignatures: Didàctica de les Ciències Experimentals II, Didàctica de la Literatura i Educació Física i Projectes Escolars. L’objectiu? Explorar la pèrdua de biodiversitat des de perspectives aparentment diverses, però que van demostrar tenir molt en comú.

La setmana va començar amb una sessió introductòria a la universitat, en què van saber sortirien de les aules per viure l’aprenentatge vinculat a l’entorn. L’endemà van fer una primera sortida a Santa Eulàlia de Riuprimer, que els va permetre aprendre a mirar el mateix espai amb les ulleres de les tres disciplines. Un dels moments més especials va ser la trobada amb l’Assumpta, herbolària del poble, que els va guiar per descobrir les plantes i arbres que els envoltaven. Van comprovar com aquesta dona, amb la seva saviesa popular, els va fer canviar la mirada cap a l’entorn natural i descobrir els recursos que ofereix la naturalesa.

Després d’un esmorzar ofert per la universitat, els estudiants van participar en jocs motrius i sensorials que els van permetre experimentar l’entorn a través de jocs tradicionals. També van explorar l’entorn a partir de la literatura oral i popular, reflexionant sobre la pèrdua del llegat lingüístic vinculat a la natura: refranys, endevinalles i dites que formen part de la nostra cultura.

Les sessions següents van ser de treball intens, tant a l’aula com a casa. Van ordenar idees, conceptualitzar projectes i pensar com traslladar tot allò viscut en una situació d’aprenentatge aplicable a les escoles. El repte era gran, però van descobrir que la col·laboració entre disciplines obre camins inesperats i enriquidors.

La sisena sessió va ser el moment culminant: van tornar a l’espai natural per implementar els seus projectes. Dividits en sis grups, van disposar de 30 minuts cadascun per mostrar com havien integrat ciències, literatura i educació física de manera creativa i interdisciplinària. Dur a terme la seva proposta i fer les dels altres grups els va permetre adornar.

Aquesta experiència ha permès als futurs docents comprendre la importància de preservar la diversitat natural, cultural i lúdica, alhora que han creat un model de treball transversal replicable a les escoles. Més enllà de l’aprenentatge acadèmic, han compartit vivències que enriquiran la seva trajectòria personal i professional.