Orígens

La Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes és el centre que ha continuat des de l’any 1997 l’Escola Universitària Balmes de Formació de Professorat, el nucli inicial d’on va sorgir la Universitat de Vic.

L’Escola Universitària Balmes de Formació de Professorat va iniciar les activitats el curs 1977-78, en qualitat de centre adscrit a la Universitat de Barcelona. Tenia com a precedent l’Escola Normal Jaume Balmes, un centre sense rang universitari que depenia del Bisbat de Vic. Quan el 1970 les lleis educatives imposaren a aquest tipus d’escoles de magisteri la seva adscripció a una universitat, s’inicià el procés que conduí a la creació de l’Escola Universitària Balmes de Formació de Professorat, posada sota la tutela del Col·legi Sant Miquel. A partir de l’any 1984, la titularitat del centre la va assumir la Fundació Universitària Balmes, creada per l’Ajuntament de Vic i l’Escola Universitària de Mestres i regida per la Llei de fundacions privades del Parlament de Catalunya. L’any 1985 s’integrà l’Escola Universitària d’Infermeria en la Fundació.

L’èxit de l’Escola de Mestres pel que fa al nombre d’estudiants i la bona consideració que aviat va merèixer dins el conjunt dels centres de formació de professorat catalans es convertiren en un bon punt de partida i en carta de presentació per tal d’assumir nous centres adscrits.

La creació de l’Editorial Eumo (acrònim de Escola Universitària de Mestres d’Osona) i el trasllat a les noves dependències del carrer Miramarges, tot coincidint amb la creació de la Fundació Universitària l’any 1984, evidencien el grau de consolidació assolit, que va permetre el desplegament dels Estudis Universitaris de Vic en els anys posteriors.

D’escola de mestres a facultat

El 21 de maig de 1997 el Parlament de Catalunya va aprovar la Llei de reconeixement de la Universitat de Vic, amb el vot favorable dels 112 diputats que hi havia a la Cambra. Aquell mateix any 1997, l’escola de mestres es convertia en Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes i, com en els orígens d’aquest projecte universitari, en continua essent un dels principals motors. L’escola convertida en Facultat ampliava l’oferta de títols universitaris. El curs 1997-1998 iniciava estudis de segon cicle amb la carrera de Psicopedagogia, el curs 1999-2000 començava la Diplomatura d’Educació Social i, el curs 2001-2002 iniciava la Llicenciatura de Ciències de l’Activitat Física i l’Esport.

El curs 2002-2003 la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes iniciava el seu primer programa de doctorat amb el nom de “Comprensivitat i Educació”; uns anys després, el curs 2005-2006 canviava el nom per “Educació Inclusiva i Atenció Socioeducativa al Llarg del Cicle Vital” i passava a tenir caràcter interuniversitari, coordinat per la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes de la UVic i amb la participació de la Universitat de Girona, la Universitat de Lleida i la Universitat de les Illes Balears.

En el procés d’adaptació a l’Espai Europeu d’Educació Superior (EEES), el curs 2008-2009 es va iniciar el Grau en Ciències de l’Activitat Física i l’Esport en substitució de la Llicenciatura del mateix nom. Un anys despres, el curs 2009-2010 s’inicien els Grau de Mestre d’Educació Infantil i el Grau de Mestre d’Educació Primària, en substitució de les diplomatures de Mestre que s’han impartit fins ara, i el Grau d’Educació Social, en substitució de la diplomatura del mateix nom. El curs 2009-2010, també s’adapta al EEES el Màster Oficial interuniversitari en Educació Inclusiva i el Programa de Doctorat en Educació Inclusiva ha substituït el Programa de Doctorat que s’ha impartit fins aquest moment.

Els curs 2009-2010 s’inicia el Màster Universitari en Formació del Professorat d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d’Idiomes (Especialitat en Educació Física)

El curs 2010-2011 s’iniciaven els estudis del Grau en Psicologia.

La fusió amb la facultat de traducció

En el curs 2011-2012, el Departament d’Economia i Coneixement de la Generalitat de Catalunya reconeix la creació de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes, Traducció i Ciències Humanes, per fusió de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes i la Facultat de Ciències Humanes, Traducció i Documentació (Ordre ECO/146/2011, de 22 de juny – DOGC 5916)

La Facultat de Traducció i Interpretació d’Osona, adscrita a la Universitat de Barcelona, inicia la seva activitat el curs 1993-1994. Amb la seva creació comencen a impartir-se els estudis en Traducció i Interpretació. L’any 1997, aquest centre es va convertir en Facultat de Ciències Humanes, Traducció i Documentació, en iniciar la diplomatura de Biblioteconomia i Documentació. L’any  2007 es va començar a impartir el m`ster interuniversitari en Estudis de Dona, Gènere i Ciutadania, i, dos anys més tard,  el 2009 va iniciar-se també el màster en Traducció Especialitzada.

Darrera etapa

A partir de la fusió dels dos centres, hi ha hagut alguns canvis en l’oferta de titulacions oficials.  L’any 2014 es va deixar d’oferir els estudis de Biblioteconomia i Documentació.

El curs 2013-2014 s’iniciaven els estudis del Doble Grau en Mestre d’Educació Infantil i Metre d’Educació Primària, menció en llengua anglesa, que formen part del Programa de Millora i Innovació dela Formació de Mestres (MIF).

Des del curs 2014-2015, a partir d’una important experiència en els estudis de traducció semipresencials i online, la Facultat ofereix conjuntament amb la Univesitat Oberta de Catalunya, el grau en Traducció, Interpretació i Llengües Aplicades.

La Facultat ha consolidat un variada oferta de màsters oficials, continuant els que ja oferia i iniciant els màsters de Pedagogia Montessori (2011),  Innovació en Didàctiques Específiques (2014), Traducció Especialitzada (2015), Psicologia General Sanitària (2016) i Millora dels Ensenyaments d’Educació Infantil i Primària (2016).