Amb aquest suggerent títol i amb el teló de fons del document “El compromís ètic del professorat“, la Pilar Gargallo Otero, mestra i presidenta de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya ahir dimecres va ser a la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes per reflexionar sobre el ser i fer de mestre avui dia amb els i les estudiants dels Seminaris de Pràctiques I dels graus de MEP i MEI i també del Doble Grau MEP/MEI.

Compartint impressions des de la pròpia vivència

D’aquesta manera, Gargallo, que és mestra de l’Escola Sant Jordi de Vilanova i la Geltrú i membre del Moviment Educatiu del Garraf va parlar als futurs i futures mestres de l’important paper que té la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica en el debat educatiu actual i futur, fet que li va permetre vincular aquesta idea amb la feina feta des dels diferents territoris a través del compromís del professorat a través del codi ètic que es va elaborar i que se’n va lliurar també un exemplar del llibre que se’n va publicar a cadascuna de les persones assistents a la xerrada.

I és que el que va proposar la ponent als estudiants del Seminari de Pràctiques I i futurs i futures mestres, va ser que es posessin les ulleres de la reflexió, una reflexió acompanyada de la mà d’una mestra d’aula al mateix temps que activa i implicada en la renovació pedagògica a casa nostra, i a partir d’aquesta premissa els va portar a observar i a plantejar-se, ja com a futurs i futures mestres, quin compromís individual i col·lectiu volen emprendre en aquests projecte que tenen davant seu d’endinsar-se en l’apassionant món d’educar.

La trobada va ser presentada per un dels professors del Seminari de Pràctiques I, l’Antoni Portell, del Departament de Pedagogia, el qual va centrar les intencions de la conferència tot emmarcant-la dins dels objectius i d’aquestes primeres pràctiques per als estudiants de mestre, és a dir, reflexionar sobre el ser i el fer de mestre des de les diferents mirades i perspectives. Així, la ponent, va començar demanant als estudiants que reflexionessin i compartissin quina empremta creien que els havien deixat alguns dels mestres que han tingut al llarg de la seva escolarització, fet que va conduir les persones assistents a preguntar-se i a plantejar-se el paper del mestre i de la mestra. Tot plegat per arribar al moll de l’os del que es pretenia tractar a la sessió d’ahir: que com a futurs i futures mestres ens comencéssim a plantejar quina empremta volem deixar als nostres futurs i futures alumnes. Aquest fet va donar peu a la Pilar Gargallo a comentar alt per alt els diferents tipus de mestre que hi ha, des del merament aplicador, fins al mestre o la mestra transformadora, i sobre aquesta darrera tipologia va pivotar en tot moment sobre la seva explicació. I novament va interpel·lar els i les estudiants tot preguntant-los, quin tipus de mestre o mestra volien ser.  I és que del que no hi ha dubte és que la trobada d’ahir va promoure el diàleg i de manera especial la reflexió, una reflexió que estem ben convençuts que anirà molt més enllà de l’activitat del dia d’ahir.

El compromís ètic del professorat

La xerrada va continuar amb l’aportació de la professora del Seminari de Pràctiques del Doble Grau MEP/MEI, l’Esther Fastini, també del Departament de Pedagogia, i que va estar molt implicada des de la nostra Facultat amb tot el procés de diàleg i de debat al territori que es va articular al voltant de la reflexió i definició final del que va acabar essent el compromís ètic del professorat. Fatsini va deixar clar, complementant la intervenció de la Pilar Gargallo, que no s’havia de confondre el compromís ètic amb un codi deontològic pel que fa a la professió dels mestres, i va destacar-ne la idea de compromís, de responsabilitat individual per part de cadascun de nosaltres a títol individual. I va valorar per damunt de tot que el procés de debat i reflexió va sorgir a iniciativa d’una bona colla de mestres vinculats als moviments de renovació pedagògica de Catalunya, ja que al cap i a la fi qui sap i entén d’educació són els i les mestres. I és que una de les coses que van quedar clares al llarg de tot el procés és que hi ha mestres al territori que treballen molt, que es reuneixen, que debaten … i que els mestres i les mestres tenen poder per decidir i també per fer. En aquest sentit, també va posar sobre la taula la necessitat de treballar, com en certa manera es va pretendre amb la sessió d’ahir, aquests aspectes referits al codi ètic del professorat dins dels estudis de mestre, ja que va evidenciar que ens trobem davant d’un tema prou transversal i prou nuclear al qual potser no l’acabem de tenir prou present als plans d’estudis de MEP i MEI.

Ja cap al final de la trobada i després d’un participat torn obert de preguntes en què tant estudiants com professorat dels diferents seminaris van aportar les seves opinions, reflexions i dubtes, la Pilar Gargallo va acabar fent unes interessants preguntes per a la reflexió tot demanant a l’audiència que en relació a la primera visita que van fer fa pocs dies als centres on faran les pràctiques enguany, quants d’ells i elles havien trobat una escola com la que ells van anar de petites i petits i quants d’ells s’havien trobat amb una escola diferent de la que van viure de petits. En aquest sentit va ser interessant constatar per la resposta de la gent que havia contestat a la pregunta alçant la mà, que ara, avui i aquí ens trobem que conviuen escoles amb unes pràctiques més innovadores amb aquelles on s’està intentant d’arribar-hi, de canviar, tot plegat des de diferents distàncies, unes des de més a la vora i d’altres des de més lluny. I en qualsevol cas, es va palesar la bona intenció de les diferents escoles, malgrat també es posés en evidència que l’engranatge i el treball en xarxa, tant dins com fora de les escoles, en determinats casos, no acaba de funcionar.

En síntesi, doncs, una interessant xerrada que va ser molt ben acollida per les persones assistents i que de ben segur ja dins de cada seminari es podrà anar descabdellant el molt que s’hi ha compartit.

 

Antoni Portell i Llorca
Departament de Pedagogia
antoni.portell@uvic.cat