Les sessions als Laboratoris

Zona de Modelatge

Si ja en temps “de normalitat” la col·laboració entre l’escola i Universitat és necessària, en temps de dificultats com les actuals és imprescindible. En el marc del projecte de la FETCH, Creuant Mirades s’hi inclouen els Tallers d’Educació Infantil que es duen a terme als Laboratoris  de Formació i Recerca  en Educació Infantil. Aules Montessori i Aula Teresa Buscart.

Durant aquest curs que tot just acaba de començar alguns dels tallers han modificat els seu format i, en la línia de servei cap a la comunitat educativa que es portava fent fins ara, hem fet un pas més. Hem aprofundit en el sentit de servei cap a la societat i en la intenció a la infància, les famílies i el sistema educatiu, en concret cap a l’escola. L’equip de professorat vinculat als laboratoris hem volgut prendre partit i compromís.

I seguint  aquesta intenció l’assignatura Jocs Matemàtics i Exploratius, s’ha dissenyat de manera que treballem conjuntament l’equip d’Educació Infantil de l’escola Josep Maria Xandri de St. Pere de Torelló i les alumnes de 4t de Mestre d’Educació Infantil acompanyats per la professora Berta Vila. Es tracta de preparar materials i espais a l’Aula Teresa Buscart, al jardí i a la galeria pedagògica, tot en col·laboració amb el centre. El projecte és especialment il·lusionant perquè connecta amb el treball pedagògic que l’escola ja tenia iniciat al centre.

Traç amb aigua al jardí

L’ambient preparat amb intencionalitat, la qualitat de les propostes dels alumnes del Grau, el tracte curós en l’organització i la calma en el desenvolupament de les sessions són el nostre millor oferiment a la mainada.

Els infants de parvulari, en el seu mateix grup estable, escullen entre les propostes relacionades amb el traç, el modelatge, les plantes, les roques i minerals i la llum, a més de les habituals de què ja disposa l’Aula Teresa Buscart. Són propostes que aglutinen l’activitat de l’infant des de dues perspectives: joc i el treball.

De cara als alumnes del Grau, les seves propostes s’ofereixen en format  aprenentatge-servei, en el sentit que els permet aprendre l’exercici de la professió mentre estan treballant amb les mestres que han vingut amb els infants, i a més d’aspectes pedagògics i didàctics, practiquen el valor de la cooperació i el treball conjunt. Al mateix temps, permet a l’escola obrir-se a altres mirades i dialogar a través de l’intercanvi. Als infants i a les seves famílies, els facilita tenir un equip nombrós de professionals compromesos treballant per a ells i elles.

Les caixes del confinament

Entre els materials que es preparen hi ha també les Caixes del confinament, que els nens i nenes s’emporten a casa si no poden anar a l’escola o, en una situació normalitzada, si volen tenir propostes per jugar i treballar en família. Cada caixa disposa de materials per a realitzar diferents activitats: algunes es poden fer de manera autònoma i d’altres requereixen la intervenció de la família. De fet, es disposa d’un llibre relacionat amb el tema de la caixa i una llibreta per anotar i dibuixar el què ha passat, si els infants i la família ho desitgen. Amb veu de les estudiants us en mostrem uns exemples:

«Amb aquesta maleta plena de roques, minerals i sorres diverses, hem volgut posar a l’abast dels infants la possibilitat de descobrir i d’entendre l’entorn. Per això cal veure’ls de més a prop i explorar i investigar com són aquests elements naturals!»
«Amb aquesta maleta, els infants treballaran la llum i l’ombra. Hi trobareu propostes d’aprenentatge on, utilitzant diversos materials (opacs, translúcids i transparents), podran conèixer que l’ombra pot canviar de color, de forma i de mida i alhora observar que els colors sobreposats en creen de nous.»

Berta Vila, Professora del Grau d’Educació Infantil
Departament de Didàctica de les Arts i les Ciències