Una quinzena de docents de centres de secundària de la comarca d’Osona i de la Garrotxa es van reunir ahir a la FEC per escoltar a David Forcada, exalumne, gestor de patrimonis, professor de la casa i ponent de la IX Trobada de Professorat d’Economia i Empresa, que enguany es va centrar en l’educació financera.
Què cal saber per “invertir bé”
La sessió va abordar la diferencia entre l’estalvi i la inversió, “una faceta de l’àmbit econòmic que sol tenir molt poc espai als centres de secundaria” -va explicar Carme Viladecans, coordinadora d’ADE i organitzadora de les Trobades. Així, el ponent va abordar a grans trets les diferents maneres que existeixen actualment de rendibilitzar “els estalvis” perquè aquests no quedin afectats per la inflacció i la conseqüènt pèrdua de poder adquisitiu al llarg dels anys.
David Forcada es va centrar en els tipus de productes existents i el marge que se’n pot treure de cadascún en funció dels riscos que es prenguin. Per al ponent, la clau rau en saber com composar una cartera amb diferents productes amb diferents nivells de risc i plantejar-se els possibles beneficis a llarg termini. En aquest sentit, Forcada també va fer èmfasi en informar-se bé abans de decidir les inversions, tant pel que fa la solvència de les entitats com pel risc de cadascun dels productes per no prendre decisions precipitades davant les fluctuacions econòmiques.
“El mercat sol anticipar les pors” -va afirmar Forcada– “que precipita comportaments per tranquil·litzar els sentiments d’incertesa dels inversors”.
En la sessió, l’expert també va proporcionar diferents eines per aprofundir en el seguiment dels diferents productes proposats i va resoldre els dubtes plantejats per part dels assistents relacionats amb la liquidesa, la tributació i la fiscalitat de les inversions esmentades.
Consolidant els lligams amb l’entorn
La cita amb el professorat de secundària s’ha convertit en ja tradició i punt de trobada anual pels assistents, la meitat dels quals són també antics alumnes de l’àrea d’Empresa de la Facultat. La novena edició de les Trobades consolida així l’objectiu d’enfortir els lligams entre la Universitat de Vic i el professorat d’economia i empresa dels centres de secundària, a banda de crear l’espai per reflexionar sobre el dia a dia dels docents d’aquest àmbit.
Nou anys de Trobades
En els darrers anys s’han tractat temes de diferents àmbits que combinen activitat docent i actualitat econòmica: els comptes anuals del Pla General de Comptabilitat, a càrrec de Núria Arimany i Carme Viladecans; l’estructura sectorial i ocupacional del treball a Alemanya, França, Itàlia i Espanya, a càrrec de Rafa Madariaga; el coaching pel desenvolupament personal i professional, a càrrec d’Elisenda Tarrats; la relació entre l’economia i l’espai així com la història, conceptes i exemples, a càrrec de Joan Carles Martori; les dones en l’economia i l’empresa, a càrrec d’Anna Pérez-Quintana, l’emprenedoria i el lideratge en l’actualitat, a càrrec de Ma. Antònia Pujol, l’efecte de la Intel·ligència Artificial en l’àmbit econòmic, a càrrec d’Albert Armisen i les estratègies comunicatives dels docents amb Mariona Casas.