Es tracta dels graus en Enginyeria de l’Automoció, Enginyeria en Mecatrònica i Grau en Multimèdia. Aplicacions i Videojocs.

Vivim en un món on la tecnologia impregna tots els àmbits i on les innovacions es desenvolupen a un ritme vertiginós, i el passat 10 de juny el diari ARA va fer un monogràfic sobre les enginyeries que s’imparteixen a la Universitat de Vic.

La intel·ligència artificial, la robòtica, els continguts multimèdia i les experiències immersives s’han establert a les empreses per quedar-s’hi. Aquestes necessiten cada vegada més professionals que puguin liderar, investigar i transformar la societat, amb profunds coneixements tecnològics i capacitat d’adaptació a un futur canviant.

La Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), a través de la Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries (FCTE), ofereix titulacions amb una gran demanda laboral orientades a donar resposta a aquestes necessitats actuals de la indústria. Es tracta dels graus en Enginyeria Mecatrònica, Enginyeria de l’Automoció i Multimèdia, Aplicacions i Videojocs. Aquests programes inclouen metodologies participatives com l’aprenentatge basat en projectes, la classe invertida i l’anàlisi de casos, que permeten desenvolupar competències transversals o soft skills tan necessàries com els coneixements acadèmics, segons explica Malu Calle, degana de la FCTE. La internacionalització, amb part de les assignatures en anglès, i la formació en contextos reals, a través de pràctiques en empreses, són dos dels punts forts d’aquests graus.

Enginyeria en Automoció: dissenyant els vehicles del futur

Amb l’objectiu de formar els professionals que dissenyaran i crearan els cotxes del futur, la UVic-UCC imparteix el grau en Enginyeria de l’Automoció a la seva seu de Granollers. Aquest grau, en col·laboració amb el Clúster de la Indústria de l’Automoció de Catalunya i empreses del sector, inclou unes 1.000 hores de pràctiques en empreses de l’àmbit. “El lideratge, la iniciativa i la col·laboració són essencials per treballar en el sector”, argumenta Raimon Pericas, coordinador de la titulació, i per això els estudiants treballen en projectes que els permeten aplicar els coneixements i les soft skills en un entorn laboral.

Formació en tecnologies digitals i experiències immersives

El grau en Multimèdia, Aplicacions i Videojocs de la UVic-UCC forma professionals especialitzats en la creació i desenvolupament de productes i tecnologies digitals, un sector en creixement constant. Els estudiants adquireixen habilitats tècniques i creatives per desenvolupar productes interactius, gràfics, audiovisuals i immersius, així com coneixements en emprenedoria, comunicació i gestió de projectes. Tal com explica Carles Bosch, coordinador del grau, “esdevenen experts en el desenvolupament d’entorns web, aplicacions mòbils, videojocs, modelatge i animació 3D, sistemes immersius i experiències interactives”.

La importància d’aquest grau queda demostrada per la ràpida inserció laboral dels graduats, amb un 93% que troben feina en menys de mig any, segons l’estudi d’inserció laboral de l’Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU Catalunya) corresponent a l’any 2023. A més, aquest curs les instal·lacions s’han ampliat amb una aula amb nous ordinadors Mac i la instal·lació de projectors de grans dimensions al laboratori de projectes, creant així una sala immersiva que millora les condicions d’aprenentatge dels estudiants.

Mecatrònica: una enginyeria flexible per a la indústria del futur

La mecatrònica entén l’enginyeria des d’un punt de vista integral i combina de manera interdisciplinària coneixements de mecànica, electrònica, programació i control. En són exemples paradigmàtics els robots industrials i de servei. El grau de la UVic-UCC, pioner en el marc universitari espanyol, forma professionals amb un perfil flexible i versàtil, capacitats per dissenyar i desenvolupar productes i processos industrials i per adaptar-se ràpidament a les innovacions i a les noves necessitats.