El dijous passat van reunir-se per primer cop a la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya les 30 mestres que per l’abril participaran en el viatge formatiu que les ha de portar a visitar a les escoles bressol, parvularis i ‘aree bambini’ del Comune di Pistoia (Itàlia) de la mà del Servizio Educazione e Cultura. La visita es realitzarà al llarg dels dies 15, 16 i 17 d’abril i posa punt i final a més de quatre anys de treball ininterroput per part de les professionals de l’etapa educativa 0-6 a la ciutat de Vic dins del marc del Projecte La coherència i la continuïtat a l’etapa 0/6 anys a la ciutat de Vic, del qual ens hem anat fent ressò en aquest lloc al llarg del temps.

En col·laboració amb l’Ajuntament de Pistoia a través del Servei d’Educació i Cultura, es proposa una visita formativa dos dies amb tres dies d’estada. La UVic té una relació molt estreta amb Pistoia. Les professores de la UVic Maica Bernal i Berta Vila, formadores del CIFE, seran formadores-guies-traductores que acompanyaran el grup abans, durant i després de la visita a Pistoia. Francesca Davoli, coordinadora del Grau en Educació Infantil de la FETCH n’és la coordinadora.

I és que el que es pretén és fer una immersió a l’enfocament educatiu de les escoles infantils de Pistoia, una aposta que ja compta amb una certa trajectòria per part de l’Ajuntament de Vic a través de la seva Regidoria d’Educació , com ara la més recent a través del Projecte 0-6 i del qual se’n destaca, com comentàvem, la participació de mestres de l’etapa 0-6 de les escoles de la ciutat. En aquest sentit i centrant-nos en Pistoia la mateixa Berta Vila comentava a les assistents a la reunió, que durant la visita “veurem coses molt interessants que de ben segur ens porten a reflexionar i també a fer transformacions en els nostres centres“, o com reblava la Maica Bernal, “… I també en veurem d’altres que ens faran saber que anem en la bona direcció“. En qualsevol dels casos i de manera concloent i contextualitzadora, i més en uns moments com els actuals en què el canvi o el desig de canvi és a l’ordre del dia dins del context educatiu, Berta Vila comentava a les assistents que “Pistoia no és un lloc ideal, educativament, és un lloc real i que fa molts anys que hi pensen“. I és d’aquesta experiència que es pretén que les persones que hi assiteixin puguin nodrir-se d’idees, ja que estem parlant, com deia Berta Vila, “d’un viatge de reflexió, de tancament del Projecte 0-6 de l’Ajuntament de Vic, però també de continuació, d’asssumpció de nous reptes“.

La modalitat formativa presentada pel CIFE en aquesta ocasió contempla tres fases: una primera fase prèvia al viatge, i que es va iniciar amb la trobada que dona peu a aquesta entrada i que prosseguirà amb la revisió de tota aquella documentació que tant per part de la cooordinació de l’activitat com de les formadores, les persones participants trobaran en un repositori digital ad hoc i que va ser presentada per Francesca Davoli, una documentació que les permetrà anar-se situant en el context de Pistoia i el seu enfocament educatiu; a continuació, i com a fase nuclear de la proposta, es farà la visita a Pistoia, la qual al llarg de dos intensos dies es visitaran com es comentava diverses Escoles Bressol, Parvularis i “Aree Bambini”. En aquest sentit, i amb la intenció de fer més aprofitables les visites, es crearan dos grups de 15 persones acopanyats per les formadores; finalment, ja com a darrera fase d’aquest singular projecte formatiu i ja a la tornada del viatge, es farà una bova trobada amb tot l’equip a la UVic a fi de posar en comú les reflexions fetes, les anotacions i reptes que hagin emergit per tal que un cop fet això, cada equip de mestres pugui preparar una devolució al seu propi centre tot contextualitzant la visita feta i emmarcant-ho en el projecte i moment educatiu pel qual passen.

I és que del que no hi ha dubte és que és així, acompanyant i comptant amb la implicació de tots els agents, escoles, Ajuntament de Vic i Universitat de Vic que es pot avançar en la transformació educativa a l’etapa 0-6 a la nostra ciutat.

Finalment, informar que es pot serguir el dia a dia d’aquesta notícia i tots els aspectes que s’hi aniran relacionant a través de l’etiqueta de Twitter que s’ha habilitat per a tal fi, #vic_pistoia2019 o també a través del Twitter del CIFE, @uvic_cife i de la Regidoria d’Educació de l’Ajuntament de Vic, @vic_educacio.

Altres notícies relacionades en aquest lloc: