Amb aquesta i altres afirmacions Àngel Castiñeira va compartir ahir amb la vintena de persones que vam assistir a la conferència que va pronunciar a l’edifici de Roca Umbert, una de les seus de la UGranollers en aquesta ciutat vallesenca, amb motiu dels actes de presentació de la segona edició del “Postgrau en direcció estratègica de centres docents per a la innovació i l’èxit educatiu” que la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya ofereix per al curs que ve per als docents del territori. Un postgrau que alternarà les seus entre Granollers i Mataró.
L’alcalde de Granollers, Josep Mayoral, va presentar l’acte bo i destacant la importància de comptar amb una formació com la que es presentava ahir i que ha de contribuir a la consolidació d’equips directius a l’escola que contreibueixin a fer tant real i possible com es pugui l’objectiu educatiu que el consistori té com a prioritari: garantir la inclusió educativa de tots i cadascun dels nens i nenes, nois i noies de la ciutat.
L’acompanyava a l’acte en Francesc Arolas, Regidor d’Educació. L’Ajuntament de Granollers acull a la seva ciutat i a les seves instal·lacions de Roca Umbert el Postgrau dins del marc de la relació que aquest ajuntament té amb la Universitat de Vic.
La conferència, que portava per títol “El lideratge educatiu avui: cinc claus” la va presentar en Josep Castillo, professor del Departament de Pedagogia de la UVic-UCC, professor de l’Escola Pia Granollers i coordinador del Postgrau. L’acompanyaven en la presentació la Montserrat Fontarnau, directora del CIFC (Centre Internacional de Formació Contínua), l’Antoni Portell, director del CIFE, la Neus Pons, directora de la UGranollers i en Jaume Aguilar, del Moviment Educatiu del Maresme, moviment de mestres amb el qual la UVic-UCC a través del CIFE ha establert marc de col·laboració que els ha portat aestablir sinergies a l’hora de presentar el Postgrau a les comarques del Vallès Oriental i el Maresme i que col·labora de manera rellevant no només amb el programa sinó compartint-ne també seu, a Mataró, en alguns dels mòduls.
Castillo va destacar l’èxit de la primera edició realitzada a Vic, la qual es troba ja en la recta final tal i com hem informat en anteriors entrades en aquest lloc. I com a partir d’aquest èxit en va sorgir la voluntat d’aportar l’experiència adquirida a altres territoris on la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya té lligams, com ara el campus UGranollers. Al llarg de la seva introducòria intervenció va fer esment dels principals elements que caracteritzen el Postgrau i que es desprenen ja del seu nom: “direcció estratègica, de centres docents”, amb la clara idea que la direcció ha de tenir, com posteriorment va destacar el ponent, un propòsit; “per a la innovació“, bo i ressaltant que aquest concepte pot portar a confusions si l’entenem únicament com a fer les coses diferents, en clara referència a la importància de fer coses diferents que connectin amb l’estratègia i que responguin a una intencionalitat que ha de conduir al veritable canvi i millora; i finalment per a “l’èxit educatiu”, entès aquest com l’èxit escolar de tots els alumnes i en clara referència al necessari treball en xarxa al territori. Una aposta, pel demés, que es dona la mà amb el Moviment Educatiu del Maresme.
Ja entrant en el cos de la conferència impartida pel professor i expert en lideratge Àngel Castiñeira, al llarg d ela seva intervenció el ponent va anar desgranant de manera amena i en tot moment contextualitzada les cinc tesis que a través de la seva recerca ha anat construint al voltant del concepte de lideratge educatiu. En aquest sentit va destacar ja en primer lloc que “assumir una responsabilitat directiva implica necessàriament un canvi d’identitat”, fet que ha conetxtualitzat en referir-se al que ell n’ha anomenat metàfores en relació a l’autopercepció de la funció directiva, fet que l’ha portat ja a interaccionar amb el públic assistent. Posteriorment va centrar-se en la confusió que massa sovint generen els termes “educar, gestionar, dirigir i liderar“, aspectes en els quals es va aturar així com també va ser concloent quan va afirmar que confonem lideratge amb líder. Aquestes relflexions el van portar a referir-se de manera expositiva a la diferència entre els termes potestas i autoritas i la manera com massa sovint un i altre miren en direccions oposades, ja centrant-se en la figura dels gestors i dels líders. Va ser interessant la manera com, arribats en aquest punt, va acabar il·lustrant la idea de lideratge tot afirmant que “un mestre pot canviar una aula, una aula pot canviar un centre, un centre pot canviar una ciutat (en clara referència a les ciutats educadores) i una ciutat pot canviar un país“. Va referir-se també a la importància de la interacció engtre els diferents agents i la relació que hi ha entre la visió i el context, idea que va il·lustrar amb la idea que “el lideratge és un art interactiu on el líder balla amb la visió, els segudors i el context (i amb ell mateix)“. I que també va completar afirmant que “el lideratge no és quelcom que fem A altres persones, sinó quelcom que fem AMB altres persones“.
Aquesta darrera afirmació el va portar a encarar la darrera part de la seva interessant intervenció referint-se al concepte de lideratge distributiu, el qual implica necessàriament passar del jo al nosaltres, el we to me, el qual demana implícitament un alt nivell de potencial de transferència de lideratge, el qual sosté que no pot ser transferit a qualsevol persona, amb la qual cosa afirmava que no tothom pot liderar i va acabar la idea explicant que una manera de saber qui té potencial de lideratge pot ser provocant petits incidents crítics on es veuen clarament les reaccions de les persones, les actituds, el veritable compromís amb la institució, amb l’organització.
Des d’aquestes ratlles, doncs, volem agrair un cop més a l’Àngel Castiñeira la seva disponibilitat i predisposició a l’hora de col·laborar amb la UVic-UCC.
Altres notícies relacionades en aquest lloc:
[…] http://mon.uvic.cat/cife/angel-castineira-lessencia-del-lideratge-es-generar-sentit-i-lligar-lo-a-un… […]