Una Taula-rodona interactiva sobre Competències en Salut Digital apropa experiències innovadores a estudiants de quart de carrera a la UVic-UCC

with No hi ha comentaris

La sessió, moderada pel Dr. Francesc Garcia-Cuyàs, director de la Càtedra TIC Salut (CESS UVic-UCC), ha presentat cinc professionals d’èxit de diferents branques de coneixement que conflueixen en el sector emergent de la Salut Digital. La Dra. Tamara Gastelaars, Cap d’Estudis de la Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar (UVic-UCC), va manifestar que l’acte assenyala el punt de sortida d’un seguit d’activitats previstes en aquesta línia de desenvolupament competencial. Durant la mateixa sessió les TIC han facilitat la interacció amb els assistents a través d’enquestes d’opinió a través del mòbil.

La taula-rodona “Competències en Salut Digital per als nous professionals assistencials” celebrada el 6 d’abril a la Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar (UVic-UCC), s’ha adreçat a estudiants de quart curs de fisioteràpia, infermeria, teràpia ocupacional i nutrició i ha comptat amb la participació de cinc experts en Salut Digital:

Juan Uría (@juriagt) doctor en medicina i cirurgia, durant la sessió es va referir al darrer congrés del mòbil celebrat a Barcelona (MWC) on un grup d’experts la majoria tecnòlegs va concloure que calia un organisme reconegut que validés o avalués la gran bombolla actual de les Apps de salut; alhora van concloure que això caldria fer-ho sense que s’aturés la innovació. El Dr. Uría va formular una afirmació a respondre pels assistents sobre la capacitació dels futurs professionals:

Rebo una formació adequada en l’ús de les APPs disponibles en Salut:
● Respostes: (6,25%) Molt en Desacord; ( 62,5%) En Desacord; (25%) D’Acord; (6,25%) Molt d’Acord

Sandra Lomas (@sandralomas), analista d’organitzacions i comunicació digital va emfatitzar que l’era digital demana professionals capaços d’assumir l’horitzontalitat, la innovació oberta, la col∙laboració i la intel∙ligència col∙lectiva. Així mateix va fer esment a que l’apoderament de la ciutadania des del punt de vista de la salut es presenta en un pacient que cada vegada té més accés a la informació, en sap més i tendeix a implicarse més en el seu procés de diagnòstic i cura. La qüestió plantejada per Lomas ens convidava a reflexionar sobre les TIC i el canvi organitzatiu:

La transformació digital és un tema exclusivament tecnològic:
● Respostes: ( 50%) Molt en Desacord; (35,7%) En Desacord; (14,30%) D’Acord; (0%) Molt d’Acord

Jordi Mitjà (@Jordi_Mitja), Infermer de l’Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona va explicar el concepte l’Hospital Líquid i el desenvolupament de projectes d’eHealth, xarxes socials, portals temàtics i espais virtuals. D’entre les iniciatives destaquen la novedosa sala d’espera interactiva, on l’usuari es pot descarregar continguts d’interès per a la seva cura a través de diferents codis QR o un servei virtual de formació i informació, que permet als professionals del centre intercanviar coneixements. Mitjà, llançà un dels principals reptes del sistema sanitari:

Les TIC ajuden a fer sostenible el nostre sistema sanitari:
● Respostes: (6,7%) Molt en Desacord; (6,7%) En Desacord; (33,3%) D’Acord; (53,3%) Molt d’Acord

Caterina Bartrons , Advocada, Gerent dels serveis jurídics de FauraCasas, posà l’accent en que si bé el sector salut s’ha incorporat tard al món tecnològic, mica en mica està fent un avanç important donat que en l’actualitat lidera una aposta pionera pel que fa a l’adopció de les TIC. Bartrons ens feu reflexionar sobre la vigent normativa i plantejà:

La legislació sobre Salut i TIC és adequada al nostre temps:
● Respostes: (26,7%) Molt en Desacord; (66,7%) En Desacord ; (6,7%) D’Acord; (0%) Molt d’Acord

Miquel Àngel Bru (@MiquelABru), Infermer, fisioterapeuta i ex-estudiant UVic-UCC va destacar que el paper dels professionals assistencials en l’àmbit de les TIC és el d’esdevenir un pont entre dos móns. En aquest sentit va assenyalar un nou camp de desenvolupament professional per als assistencials com és el de l’anàlisi funcional, product management, project management, costumer service, consultoria i molt més. Bru ens plantejà el repte de
l’efectivitat de les aplicacions mòbils en salut:

Les APPs de Salut són útils per la pràctica assistencial:
● Respostes: (15,5%) Molt en Desacord; (0%) En Desacord; (61,5%) D’Acord ; (23%) Molt d’Acord

L’èxit d´aquesta taula fa que us animem a presentar-nos reptes sobre Salut Digital (catedra.ticsalut@uvic.cat) per poder-los portar a debats públics i anar avançant en aquest model de transformació digital de la Salut i els Serveis socials.

La @CatedraTICSalut va ser creada el 2013 per iniciativa de la Fundació TicSalut i la UVic-UCC amb la missió de ser punt de referència en Recerca en TIC, Salut i Social a tot el territori.