Gairebé  600 organitzacions de tot l’Estat segueixen exigint, aquest cop als ministeris de Sanitat i Consum, mesures per donar suport a la producció i comercialització agroalimentària de petita escala i de l’àmbit agroecològic en resposta a la crisi oberta per la pandèmia de COVID19

• Després de la resposta evasiva del Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació a la carta enviada el passat 30 de març i signada per més de 150 organitzacions d’arreu de l’Estat, i a falta de mesures concretes, la sensibilitat social continua augmentant en defensa de la pagesia i distribució d’aliments a petita escala.
  • Les organitzacions reclamen l’obertura dels mercats alimentaris, apostar des de l’administració per les produccions locals i mesures fiscals, com l’exempció del pagament d’autònoms a les petites explotacions.
  • Sota el Hashtag #SOSCampesinado agricultores, ramaderes i diverses productores compten públicament la situació de vulnerabilitat que viu aquest sector de la nostra economia local

En vista de la resposta de Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació i la falta de mesures concretes, prop de 600 organitzacions i col·lectius de tot l’estat han registrat una nova carta als ministeris de Sanitat i Consum aquest 8 d’abril on es sol·licita formalment que es «dictin les instruccions pertinents a les comunitats autònomes i ajuntaments perquè es busquin solucions per als mercats no sedentaris de proximitat».

Aquesta segona carta és el següent pas en el marc de la campanya #SOSCampesinado, una aliança d’organitzacions ecologistes, sindicats, productores i productors locals, plataformes, cooperatives i grups de recerca que exigeixen mesures concretes per a la protecció de l’economia local i el sector agroalimentari de petita escala.

El tancament generalitzat dels mercats alimentaris per la interpretació excessivament restrictiva que molts governs locals i autonòmics estan fent de les prohibicions decretades per l’estat d’alarma davant la pandèmia de l’COVID-19 està generant costos inassumibles als productors i productores locals. Aquesta situació està afectant profundament el seu dia a dia, a més d’estar incrementant el malbaratament alimentari per la impossibilitat de donar sortida als seus productes, i, el que és més greu, està posant a risc que no arribin a la ciutadania aliments bàsics, frescos i més sans front als processats.

Les organitzacions signants, entre les quals es troben diverses plataformes d’àmbit estatal, remeten als protocols de seguretat i higiene posats en marxa per algunes comunitats autònomes perquè els mercats de proximitat i altres circuits curts de comercialització puguin seguir sent garants de seguretat alimentària durant aquesta crisi. Aquests canals de venda directa faciliten l’accés a la ciutadania de béns de primera necessitat, que estan protegits expressament per l’estat d’alarma, en condicions òptimes de seguretat i higiene que son normalment superiors a les de qualsevol supermercat. En concret, les organitzacions signants citen la regulació que va fer de la venda directa d’aliments el Govern de les Illes Balears; o el permís de desplaçaments a granges, horts i corrals d’autoabastiment d’aliments que va fer la Conselleria de Medi Rural a Galícia i la rectificació avançada, aquesta setmana, per la Conselleria d’Agricultura a Catalunya.

Així mateix, de cara a mitigar el brutal impacte econòmic que està provocant aquesta crisi en la economia rural, entre d’altres motius per la inactivitat de el sector hostaler, es demana un esforç de les diverses administracions perquè apostin per les produccions locals, d’origen extensiu i agroecològiques en la compra pública d’aliments per proveir hospitals, centres de gent gran, menjadors socials, menjadors escolars o bancs d’aliments; o mesures fiscals com l’exempció del pagament de la quota d’autònoms a les petites granges.

Davant d’aquesta urgència, així com tants altres moments, ens trobareu unides a totes les organitzacions que treballem en favor d’una alimentació sana i sostenible, on la petita producció agroecològica agrària i ramadera està a l’avantguarda.

A continuació, compartim l’escrit íntegre presentat davant els ministeris d’Agricultura, Sanitat i Consum amb la totalitat dels arguments i peticions que es fan per a la petita producció i la venda directa al sector agroalimentari de tot Espanya. El període d’adhesions ha finalitzat.

Elisa Oteros (Ecologistas en Acción) 636 161 477.

Isabel Vilalba Seivane (Sindicato Labrego Galego) 608 905 444.

Marta Rivera (Cátedra de Agroecología y Sistemas Alimentarios de la Universidad de Vic) 606 275 552.

Yolanda Sampedro (Fundación Entretantos) 627 237 801.

Mirene Beguiristain Zubillaga (Universidad del Pais Vasco/ Euskal Herriko Unibertsitatea)620 558 073.