El Palau Macaya de la Fundació “la Caixa” ha presentat aquest dilluns els projectes seleccionats a la darrera convocatòria creada per impulsar projectes de reflexió, entre els quals es troba un projecte presentat per la Fundació Universitària Balmes (UVic-UCC). Aquests es desenvoluparan al Palau Macaya durant el curs vinent, des del setembre de 2020 al juny de 2021.

A la convocatòria s’hi van presentar un total de 79 entitats dels quals, finalment, han obtingut finançament onze projectes. Les entitats beneficiades són la Fundació Universitària Balmes (UVic-UCC), Habitat 8 Impuls, l’ONG Nutrición sin Fronteras, la Universitat Rovira i Virgili, el Centre de Visió per Computador-UAB, la Universitat Autònoma de Barcelona, el Barcelona Supercomputing Center, la Fundació Interarts per a la Cooperació Cultura i Internacional, Ecoservei i la Fundació Vicky Bernadet.

El projecte liderat per Marta G. Rivera, directora de la Càtedra d’Agroecologia i Sistemes Alimentaris i investigadora del grup de recerca Societats, Polítiques i Comunitats Inclusives (SoPCI) de la UVic-UCC, que ha obtingut finançament en aquesta convocatòria es titula “L’agroecologia com a resposta sistèmica i sostenible en contextos de desplaçament forçat”.  Aquest projecte pretén contribuir al procés d’evolució de l’acció humanitària i el desenvolupament cap a marcs més sistèmics que abordin les problemàtiques de les persones refugiades i desplaçades des d’una perspectiva sòcio-ecològica.

Estem en un moment en què la sostenibilitat social i econòmica convergeixen. La producció agroecològica en espais de refugi millora la seguretat alimentària i nutricional de les persones desplaçades, redueix la dependència i enforteix la resiliència, fomentant la creació d’activitats generadores d’ingressos. A més, compleix una funció social, generant un espai de trobada i cohesió social segur per a les dones, reducció dels conflictes, i millora de la salut mental, tal com demostren els estudis.

El repte principal d’aquest projecte és establir una comunitat de pràctica i coneixement internacional orientada a la recerca sobre el paper de l’agroecologia en la seguretat alimentària i adaptació al canvi climàtic en contextos de desplaçament forçós.

El projecte es desenvoluparà a través de 8 activitats que tindran lloc els dies 23, 24 i 25 de novembre de 2020 i el dia 28 de gener de 2021 al Palau Macaya de la Fundació “la Caixa”. Dues d’aquestes activitats s’obriran al públic com a conferències divulgatives del projecte. La resta, sis activitats, seran a porta tancada en format de seminaris i sessions de treball amb diferents actors polítics i administracions públiques, organitzacions socials diverses, entitats privades i comunitat investigadora. Les activitats previstes al mes de novembre comptaran amb experts i ponents de rellevància internacional.

Nota de premsa de la Fundació “la Caixa”.