L’ús de les àrees marines protegides com a punt de partida per a la gestió i el monitoratge de les nidificacions de tortugues marines a la Mediterrània occidental. Aquest és el punt de partida del projecte COMING, la darrera iniciativa liderada pel Centre Tecnologic BETA de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya, que s’acaba de posar en marxa amb el suport financer de la MAVA FoundationEl projecte ha estat aprovat en el marc de la convocatòria “Thematic Call for Small Projects on Sustainable management of marine turtles of MedPAN”, i hi participen també Facultat de Biologia i l’Institut de Recerca de la Biodiversitat (IRBio) de la Universitat de Barcelona i la italiana Stazione Zoologica Anton Dohrn, amb seu a Nàpols, i es fa públic coincidint amb el Dia Mundial de les Tortugues Marines, el proper 16 de juny.

Zona de nidificació creixent

La Mediterrània occidental s’està convertint en una zona de nidificació regular per a la tortuga Caretta caretta, possiblement com a resultat d’un procés de colonització, potencialment afavorit per l’escalfament global, per part d’individus provinents de zones de nidació de la Mediterrània oriental i de l’Atlàntic. Aquestes noves poblacions en àrees fredes de la Mediterrània occidental són claus per reforçar la resiliència de l’espècie a la Mediterrània, ja que es preveu que la majoria d’àrees de nidificació de la conca oriental no siguin del tot òptimes a curt termini a causa de l’escalfament global.

La majoria d’aquests esdeveniments tenen lloc en platges amb molta presència humana. Això, combinat amb la falta de protocols comuns a aplicar per part de tècnics de gestió, i amb la falta de conscienciació de la ciutadania, es tradueix en danys a ous i cries, molèsties a femelles i la impossibilitat de realitzar les seves postes, en la presa de decisions de gestió inapropiades i en la pèrdua d’oportunitats per reunir dades científiques.

Per això, explica Mireia Aguilera, investigadora del Centre Tecnològic BETA, “és crucial establir unes guies comunes de gestió i conservació, millorar la implicació de la ciutadania en la gestió d’aquests esdeveniments, i dur a terme un programa de monitoratge científic”. Totes aquestes accions, implementades en diferents països, han de permetre, segons Aguilera, “l’estabilització d’aquests esdeveniments de nidificació, i la creació d’hàbitats adequats per a la supervivència de l’espècie en un marc de canvi global”.

Tres objectius principals

Per tal d’aconseguir-ho el projecte durà a terme diverses accions dividides en tres objectius principals: El desenvolupament d’una estratègia comuna per al monitoratge i la gestió de les nidificacions a la Mediterrània occidental. En segon lloc, la realització d’estudis científics sobre l’origen i viabilitat d’aquests esdeveniments, inclosos estudis de perfils de temperatures de platja que permetin conèixer-ne la viabilitat per acollir postes, i estudis genètics per conèixer la població d’origen dels exemplars reproductors, així com el nombre d’individus que contribueixen a la població. I per últim, l’execució d’activitats de divulgació i sensibilització sobre la biologia i el procés de nidificació de Caretta caretta per implicar la ciutadania en la gestió de les nidificacions.

Les àrees marines protegides tenen un paper central en el monitoratge i gestió d’aquests esdeveniments, per diverses raons, segons explica Elena Abella, investigadora col·laboradora del CT BETA: “Algunes de les nidificacions s’han localitzat dins d’aquestes AMP i, per tant, es beneficiaran de l’elaboració de protocols comuns que permetin prendre decisions de gestió correctes”. A més, “aquestes àrees son punts de partida excel·lents per al llançament de campanyes d’informació i sensibilització amb l’objectiu de millorar la detecció i actuació de tècnics i institucions locals i del públic en general, que necessiten adaptar-se a la presència de tortugues nidificants a les platges”.

A finals del mes de maig es va celebrar la reunió d’inici del projecte amb representats de les tres institucions implicades, que va servir de tret de sortida per començar a treballar en les tres línies de recerca que es desenvoluparan.