Organització

GRELL rectangleEl tema dels darrers dos seminaris (2015, Mondragon Unibertsitatea; 2013, Universitat de Barcelona) va ser la metodologia de recerca (marcs teòrics, enfocaments metodològics, relació entre teoria i pràctica, etc.). En la vuitena edició del seminari, proposem fer una reflexió a partir de les conclusions del darrer seminari, celebrat a la Mondragon Unibertsitatea el gener de 2015.

En concret, a les conclusions es va remarcar la necessitat de posar més èmfasi en dos aspectes crucials. D’una banda, es va plantejar la pregunta general a l’entorn de com aprenen llengua els infants, al·ludint a la idea del túnel, en el qual sabem com entrem i de quina manera en sortim, però no acabem de saber encara què passa a dins. Per això, proposem que els diferents grups centrin les seves aportacions al voltant de la recerca sobre el que fem a l’aula en el procés d’ensenyament-aprenentatge de les llengües. D’alguna manera volem posar èmfasi en la idea original del seminari, és a dir, sentir les veus dels alumnes que aprenen per tal de conèixer millor com aprenen llengua a l’aula i com l’ensenyem.

D’altra banda, a les conclusions del setè seminari es va observar que, tot i que la majoria de treballs assumien un enfocament multilingüe (al cap i a la fi quasi tots els grups de recerca treballen en entorns sociolingüístics multilingües), aquest aspecte no havia aflorat prou a les discussions. Per això, plantegem que un dels temes centrals del seminari del 2017 sigui la manera com integrem (o no) dins de les nostres recerques el multilingüisme, tant des del punt de vista de les competències lingüístiques que han d’adquirir els alumnes com de les característiques dels entorns d’aprenentatge.

En síntesi, els dos objectius del vuitè seminari són:

1. Presentar recerques al voltant de la recerca a l’aula i els seus resultats pel que fa al procés d’ensenyament-aprenentatge
  2. Presentar recerques sobre l’ensenyament-aprenentatge de llengües en entorns sociolingüístics multilingües

El funcionament serà semblant al del darrer seminari, és a dir, es demanarà a cada grup que enviï un treball prèviament, que es comparteixi, i que es discuteixi al seminari. Els passos concrets són:

1. Cada grup de recerca enviarà un text complet que sigui representatiu de la seva recerca i que tingui en compte els dos objectius abans esmentats. El text es distribuirà a tots els assistents abans de la celebració del seminari.
  2. Les presentacions de les recerques o reflexions s’organitzaran en taules on hi haurà representants dels grups de recerca i discutidors.
  3. Cada ponent tindrà 10 minuts per presentar els punts més rellevants de la recerca centrant-se en els objectius del simposi.
  4. A continuació, els discutidors debatran els treballs dels ponents. Cada discutidor tindrà 20 minuts per destacar els temes més rellevants i encetar la discussió.
  5. Finalment, hi haurà un espai per tal que els membres del públic puguin fer les seves aportacions.

Dates d’interès

• 15 de maig de 2016: Data límit per enviar el resum: grup participant, títol de la proposta, resum i noms de les persones participants del grup (a la presentació del treball i al seminari) (400 paraules). Cal enviar les propostes a 8seminari@gmail.com. NOU TERMINI: 5 DE JUNY DE 2016
  • 1 de juliol de 2016: Notificació d’acceptació de propostes
  • 15 d’octubre de 2016: Enviament del text complet