Un centenar de persones vam assistir ahir a la Jornada d’Innovació Docent que la UVic-UCC va dedicar a refexionar sobre els Treballs de Final de Grau i els Treballs de Final de Màster. La Jornada, que portava per títol “Repensant els TFG/TFM en el marc de les nostres titulacions”, va comptar amb dues parts ben diferenciades, la primera, amb una interessant conferència del Dr. Javier Paricio Royo, de la Universidad de Zaragoza.

El ponent, en el que molta gent va considerar una brillant al·locució, va centrar la seva exposició d’una banda a reflexionar sobre els TFG/TFM com a experiències educatives d’alt valor i de l’altra va defensar de manera clara, rigorosa i apassionadament, la importància que els estudiants a la universitat tots haurien d’experimentar l’aprenentatge sobre i a través de la investigació i la indagació. I en aquest sentit, tot i que al seu parer no de manera exclusiva com potser passa massa sovint, els TFG/TFM ens en proporcionen una interessant oportunitat per poder-ho promoure a les diferents titulacions.

 

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Paricio va proposar a les persones assistents, les quals van seguir amb interès i expectació un fil argumental que de manera molt ben trenada va saber anar desgranant, reflexionar sobre què era el que tenia un veritable impacte en el desevolupament i personal (en aquest aspecte va insistir també en tot moment) dels estudiants. I per a fer-ho va parlar de l’student engagement, o la manera com l’estudiant, dona el millor d’ell mateix, arribant al límit de les seves capacitats. I per suposat que va aprofitar el context per posar sobre la taula i animar les persones asssistents a plantejar-nos en quina mesura a les nostres assisgnatures i també dins del marc de cada titulació, proposem activitats on els estudiants puguim realment implicar-se, com ara a través de propostes on els estudiants hagin d’aplicar fets, teories o mètodes a problemes pràctics o situacions noves, o combinar idees de diferents assignatures per resoldre treballs, … El mateix Paricio, va suggerir que per posar-nos en camí, i citant Kuh (2007), potser s’hi hauria prou “fent possible que tots els estudiants participin en almenys dues activitats d’alt impacte durant els seus estudis de grau, una el primer any i una altra més tard i relacionada amb la seva especialitat fonamental”. D’aquesta manera, Paricio explicava que un repte educatiu d’alt nivell comporta portar l’estudiant al límit dels seus coneixements i capacitats intel:lectuals per la complexitat, la qual cosa al seu torn, requereix i suscita un alt nivell d’implicació, entesa aquesta com la dispisició de l’estudiant a donar el millor d’ell mateix, un alt nivell de satisfacció i també d’apropiació. I val a dir que aquesta apropiació va sens sens dubte acompanyada de la pròpia percepció de rellevància i a un altr grau d’empoderament. En síntesi, i com el mateix director del CIFE, Antoni Portell, va comentar aen finalitzar la conferència, Javier Paricio va parlar clar, amb rigor i de manera apassionada, la qual cosa li va permetre arribar a l’audiència tot promovent que cadascuna i cadascun dels assistents ens interpel·léssim i reflexionéssim sobre la nostra pràctica docent.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Pel que fa a la segona partm a la presentació de l’acte tant la Cristina Vaqué, Vicerectorat d’Ordenació Acadèmica, com l’Olga Pedragosa, Adjunta per als afers acadèmics, van situar la ronda de presentacions de les diferents facultats i centres adscrits a la UVic dins del context d’un grup de treball que tot al llarg del curs 2016-2017, tal i com ja hem anat informant des d’aquest blog, i que han estat treballant els diferents aspectes relacionats amb els TFG/TFM i que la sessió d’ahir va servir per compartir amb la comunitat universitària tant la feina feta com l’hortizó de treball ja de cara al proper curs. Val a dir que totes les persones que van sortir a presentar aspectes puntuals dels TFG/TFM al seu centre van destacar l’encert d’haver muntat el grup de treball a iniciativa del VOA i la importància de poder compartir reptes, dubtes i inquietuds per part de totes les persones que a cada centre assumeixen la coordinació d’aquests treballs. Ja centrant-nos en la seva intervenció en el que va ser una trepidant ronda de presentacions que al final va permetra obrir un torn obert ja a la darrera part del complet programa previst per a la Jornada, com afirmava Olga Pedragosa, el conjunt de les presentacions pretenia aportar una mirada àmplia en relació a com són els nostres TFG. Des d’aquestes ratlles volem també aprofitar per agrair l’intens i trepidant treball sens dubte afegit al d’aquestes èpoques del curs a totes les persones que des de les diferents facultats i centres han presentat les seves experiències organitzatives i estratègiques pel que fa als TFG/TFM. A totes elles, doncs, moltes gràcies, ja que sense la seva implicació i disponibilitat la jornada no hauria estat possible.

Ens referim a (per ordre d’intervenció): Elisenda Tarrats Pons (Unitat d’Emprenedoria), Mertxe Canal Egiazabal (ESERP Business School), Santi Ponce Vivet (FEC), Sara Noguer Oms (BTC Centre d’Estudis Superiors, Gemma Mascaró i Cristina Clotet (Biblioteca de la UVIC),  Laura Domingo Peñafiel  (FETCH), Anna Vila Martí i Ester Goutan Roura (FCSB), Xavier Gironès García (Facultats de Ciències de la Salut i de Ciències Socials de Manresa), Anna Dalmau Roda  (UST) i Mariona Genís Vinyals (BAU, Centre Universitari de Disseny).

Destacar de l’experiència d’ahir i de la del grup de treball, l’inici del treball conjunt entre el professorat de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya, tant el Campus de Vic com el de Manresa i tots els centres adscrits, la qual cosa ens ha situat, sense cap mena de dubte, en un interessant horitzó de creixement i aprenentagge compartit. En aquest sentit, just després de la matinal jornada, des del CIFE es va aprofitar la presència del professor Paricio per organitzar un seminari de dues hores al llarg del qual les persones que formaven part del grup de treball van poder conversar i compartir dubtes, reptes, inquietuds i de manera especial mirades que sens dubte a totes i a tots ens van enriquir. En síntesi, doncs, una molt positiva jornada.

Altres notícies relacionades en aquest lloc: