Formula Student és una de les competicions acadèmiques d’automobilisme més respectades i conegudes del món amb gairebé 3 dècades d’història. L’objectiu del projecte és donar suport a enginyers principiants altament qualificats en el seu camí a través de la implementació pràctica de funcions tècniques, organitzatives i de gestió. La competència abasta tots els aspectes de la fabricació d’automòbils, incloent la recerca, el disseny, el desenvolupament, el màrqueting i la gestió. Cada any, al voltant de 650 equips competeixen amb el seu últim cotxe de carreres per tot el món.

Formula SAE va ser fundada l’any 1981 per la Society of Automotive Engineers (SAE) amb la primera competició a Austin, Texas. Des de llavors, la sèrie s’ha ampliat per incloure més de 20 esdeveniments mundials. Les dues principals competicions Nord-Americanes són FSAE Michigan i FSAE California, amb tots dos esdeveniments gestionats per SAE International. Les competicions d’estudiants de fórmula també es duen a terme a Europa, Àsia, Austràlia, Índia i Amèrica del Sud.

Els llocs web oficials són els següents:

https://www.fsaeonline.com/
https://www.formulastudent.es/

ELS ESDEVENIMENTS

Cada any, de maig a setembre, els esdeveniments de curses de Formula Student es celebren arreu del món. Nou curses es duen a terme només a Europa. Amb participants entre 40 i més de 100 equips de les classes de combustió (vehicles amb motor de combustió), elèctrics (vehicles amb accionament elèctric) i sense conductor (vehicles autònoms), amb una durada d’una setmana, els esdeveniments són sempre un gran espectacle per a equips, organitzadors iconvidats.

Després de l’acceptació tècnica, durant la qual es verifica la conformitat de l’automòbil amb la normativa, segueixen disciplines estàtiques i dinàmiques. El primer es centra en els rerefons econòmic i tècnic del desenvolupament del vehicle i constitueixen un terç dels punts. En les disciplines dinàmiques, el temps més ràpid compta amb quatre tipus de pistes diferents.

Al final, el més ràpid no guanya automàticament: el que compta és el paquet de rendiment global a la pista i els coneixements tècnics junts.

DISTRIBUCIÓ DE PUNTS

Es poden disputar un total de vuit disciplines en els esdeveniments. Les cinc dinàmiques representen dos terços dels punts totals i requereixen no només acceleració, rapidesa i manipulació, sinó també fiabilitat i eficiència.

Les disciplines estàtiques tampoc no s’han de descuidar, i amb un terç dels punts són igual d’importants per a una participació exitosa.

  • Proves Estàtiques:

Les proves estàtiques es divideixen en Business Plan Presentation (75 punts), Cost and Manufacturing event (100 punts) i Engineering Design (150 punts).

En aquestes, es desenvolupen tota classe de justificacions i estudis necessaris duts a terme en el procés de disseny i construcció del fórmula. A part s’ha de desenvolupar un Business Plan detallat, recreant un cas fictici en el qual els membres de l’equip desenvolupen una empresa des de zero i l’organització/jutges són els possibles inversors, de tal manera que s’ha de vendre el producte. També es contempla el cost total que ha suposat la fabricació i el disseny del monoplaça en el Cost and Manufacturing event. Per acabar s’han de presentar els objectius en relació al disseny del monoplaça, on s’aclareix la innovació i l’enginy que s’aplicaria per aconseguir l’objectiu desitjat. Aquesta última, s’ha de realitzar dins del Engineering Design.

  • Proves Dinàmiques:

Les proves dinàmiques es divideixen en Skipad, Acceleration, Autocross i finalment Endurance:

  • Skid pad, es tracta d’una prova que es duu a terme en un circuit en forma de ‘8’ on s’analitza la capacitat per a suportar esforços laterals dels monoplaces, (75 punts)
  • Acceleration, és una recta de 75 m on els equips la recorren amb el menor temps possible, d’aquesta manera es mesura l’acceleració màxima en els 75 metres de llargada. (75 punts)
  • Autocross, es tracta d’una prova on es recorre una sola volta a un circuit, buscant la realització d’aquesta en el menor temps possible, ja que aquesta prova atorga la posició de sortida a la prova final, anomenada endurance. (100 punts)
  • Endurance, és la prova amb més pes de totes, on el monoplaça dona voltes al circuit d’autocross durant 22 km posant a prova la fatiga del vehicle. Aquesta prova només el 50% dels equips són capaços de finalitzar-la. (325 punts).
  • Efficiency, aquesta permet esbrinar quin vehicle es més eficient aprofitant la prova d’endurance. (100 punts)