Dra. Yayo Herrero– TLC-UVic 17/04/2024

with No hi ha comentaris

TLC-UVic Conferència Dra. Yayo Herrero  – 17a edició de les TLC-UVic Curs 23/24  

Nom de l’activitat: Aprendre a viure trepitjant lleugerament sobre la terra / Aprender a vivir pisando ligeramente sobre la tierra
Ponent: Dra. Yayo Herrero Cartell
Llibre: Toma de tierra. Ed caniche. 2023.

Dia: 17/04/2024

Horari: 12 a 13:30

Format: Presencial a l’Aula Magna de la UVic-UCC i en línia

Galeria de Fotos

GRAVACIÓ DE L’ACTIVITAT

Notícia a l’Apunt

Aquest curs 2.650 persones han participat en la 17a edició de les Tertúlies de Literatura Científica (TLC). Estudiants de secundària, de batxillerat i universitaris, així com professorat i altres persones interessades, han volgut participar i seguir aquestes ponències de manera presencial i en línia. L’antropòloga, enginyera i activista ecofeminista Yayo Herrero va ser l’encarregada de cloure aquesta edició d’enguany, amb una conferència titulada “Aprendre a viure trepitjant lleugerament sobre la terra”.

La conferència girava entorn el seu llibre Toma la Tierra (Caniche) i hi van assistir més de 150 persones presencialment i en línia entre estudiants de secundària i dels graus en Biologia i Biotecnologia, entre altres. Josep Lluís Garcia, professor de la Facultat d’Empresa i Comunicació, va ser l’encarregat de presentar i dinamitzar la ponència. La sessió va ser presentada per Julita Oliveras Masramon, professora de la Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries i coordinadora de les TLC.

Ecofeminisme per cloure les TLC 

La ponència es va estructurar en tres grans blocs, el primer dels quals es titulava “Crisi ecosocial del model capitalista del -mal- desenvolupament”. Herrero va reflexionar sobre el canvi climàtic com a conseqüència directa del mal ús que es fa dels recursos naturals, així com dels conflictes socials i bèl·lics que es generen arran de l’extracció d’aquests. Herrero va finalitzar el bloc concloent que “si la tanca que rodeja l’Europa rica, a més de no deixar entrar a persones migrants, no deixés entrar els recursos que venen dels països d’aquestes persones migrants, l’Europa rica no duraria ni dos dies”.

El segon bloc, titulat “Ecofeminisme i transició ecosocial justa”, se centrava en punts a tenir en compte a l’hora de traçar estratègies d’acció per fer front a l’emergència climàtica i social. “Sense naturalesa no hi ha vida humana”, va explicar Herrero, que va afegir que “els éssers humans som interdependents, ens necessitem els uns als altres per proveir-nos d’aliments, aigua, energia i cures”. Herrero també va parlar sobre com les tasques de cures, remunerades i no remunerades, recauen sobretot en les dones: “posar la vida al centre significa construir economies i polítiques que garanteixin que tothom podrà tenir un sostre, accés a aliments i aigua, i també les cures suficients i dignes sense que ningú sigui explotat”.

“L’esperança activa” va ser el tercer i últim bloc de la ponència, en què va parlar de la situació actual i de la necessitat de crear una societat tenint presents les necessitats de les persones i la realitat del planeta on vivim. “Hem de ser capaços d’intentar imaginar la societat que ens agradaria i on voldríem viure. Hem de ser capaces de parlar amb persones que pensen de manera molt diferent a nosaltres”, va dir. Herrero va finalitzar la ponència parlant sobre la importància de formar part de xarxes i col·lectius de suport en el nostre entorn “són temps per no estar sols”.

Es pot recuperar la conferència a través de YouTube. Les Tertúlies de Literatura Científica s’adrecen a estudiants de secundària, batxillerat i estudis universitaris, amb l’objectiu de despertar vocacions científiques. També, al professorat i al públic en general, i posen en relació joves lectors i autors de literatura científica sobre un ventall de temes molt variats. Les TLC és un projecte situat en el marc del Programa ciència i societat (PCiS), que s’organitza des del Vicerectorat de Recerca i Transferència de Coneixement de la UVic-UCC, juntament amb la Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries i la Unitat de Divulgació Científica. Aquesta ponència també va comptar amb el suport de la Societat Catalana de Biologia (SCB), enguany, a més, amb el suport explícit del projecte “El Fil invisible”, amb l’objectiu d’interpel·lar els estudiants universitaris i preuniversitaris a la reflexió des d’una mirada de gènere. Amb aquest propòsit, enguany les TLC han comptat amb la participació de dues dones referents: Yayo Herrero i Marina Garcés, que va protagonitzar la penúltima xerrada “L’educació és una invitació”, mantenint un diàleg amb Gerard Coll, sociòleg i professor de la FEC, sobre relacions entre el sistema educatiu i les desigualtats socials, el gènere i el futur.


En la Sesión conducida por el profesor Dr. Josep Lluis Garcia-Domingo, la Dra. Yayo Herrero expuso de forma muy amable los tres bloques : proponen:

1.Crisis ecosocial del modelo capitalista de -mal- desarrollo.

  1. Ecofeminismo y transición ecosocial justa.
  2. La esperanza activa.

Les TLC, organitzades dins el marc del Programa “Ciència i Societat”, han arribat aquest curs a la dissetena edició. El denominador comú de totes les activitats del projecte és la proposta de llegir un llibre d’assaig o un dossier de divulgació científica, i en una trobada amb l’autoria. Les Tertúlies de Literatura Científica s’organitzen des de la Facultat de Ciències i Tecnologia juntament amb la Unitat de Divulgació Científica, el Vicerectorat de Recerca i Transferència de Coneixement i compten amb el suport de la Societat Catalana de Biologia (SCB), enguany, a més, amb el suport explícit del projecte “El Fil invisible”, que va ser distingit amb la Menció M. Encarna Sanahuja Yll el setembre de 2022 en la modal.litat col·lectiva amb l’objectiu d’interpel·lar els estudiants universitaris i preuniversitaris a la reflexió des d’una mirada de gènere. Amb aquest propòsit,  la 17a edició de les TLC ha permès conèixer a dues dones referents: la Dra. Yayo Herrero, una de les principals veus de l’Ecofeminisme, amb l’activitat conduïda amb el Dr. Josep Lluís Garcia-Domingo i la reconeguda filòsofa Dra. Marina Garcés que, en el marc de la seva obra “L’educació és una invitació” i en diàleg obert amb el Dr. Gerard Coll, va tractar aspectes sobre les relacions entre el sistema educatiu i les desigualtats socials, el gènere i el futur.

 


 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *