Dr. Ramon López de Mántaras-TLC-UVIC-22/11- Intel·ligència Artificial: Mites i realitats

with No hi ha comentaris

TLC-UVic Conferència Dr.Ramon López de Mántaras  – 17a edició de les TLC-UVic Curs 23/24

Nom de l’activitat: Intel·ligència Artificial: Mites i realitats – cartell
Ponent: Dr. Ramón López de Mántaras
Llibre: 100 coses que cal saber sobre intel·ligència artificial. Ramon López de Mántaras Badia. Editorial Cossetània. 2023

Dia: 22/11/2023
Horari:  12.00 – 13.30h
Format: Presencial a l’Aula Magna de la UVic-UCC i en línia

GRAVACIÓ youtube de la UVic

Fotos a la Galeria

NOTÍCIA – clica aquest enllaç: Llegeix l’Apunt!

Ramon López de Mántaras: “Encara no tenim res que mereixi el qualificatiu d’intel·ligent en IA”

La segona sessió de les Tertúlies de Literatura Científica (TLC) va tenir com a convidat Ramon López de Mántaras, informàtic, físic, enginyer tècnic en electrònica i autor del llibre 100 coses que cal saber sobre intel·ligència artificial (Cossetània). 325 persones, entre estudiants de secundària, PDI, PAS i estudiants universitaris van seguir ahir l’acte en directe i en línia.

Ramon López de Mántaras va explicar que la realitat de la intel·ligència artificial (IA) sovint s’allunya de la idea que en té el públic general. El conferenciant va definir els tipus d’IA. D’una banda, les generals “poden fer un ventall ampli de coses, però no tenen consciència” i, en canvi, les anomenades fortes “han desenvolupat una consciència”. A continuació, va parlar de les característiques necessàries que un element ha de tenir per ser anomenat “intel·ligent” i també va mostrar exemples d’experiments amb un robot que comptava amb una programació d’aprenentatge i que, a còpia d’interactuar amb el seu entorn, va aprendre a fer funcionar un petit teclat musical. “Crec que una de les claus perquè la IA sigui intel·ligent és que tingui un cos per interactuar amb el món”, va afirmar.

López de Mántaras també va explicar que en l’actualitat “encara no tenim res que mereixi el qualificatiu d’intel·ligent en IA” i que, el que podem observar són “habilitats sense comprensió”. Ho va demostrar posant l’exemple de la foto d’una cuina: “Si una persona veu unes estovalles, pot deduir que a sota hi ha una taula, encara que en no vegi l’estructura en si, però una IA no pot fer aquesta deducció”. I va concloure: “És com un lloro, repeteix els coneixements sense comprendre’ls”.

També va destacar la quantitat de reptes que hi ha en el món de la IA, com la seva aplicació en educació o la necessitat de tenir dades de qualitat per entrenar-les. Finalment, va fer referència a una sèrie de valors que és important tenir en compte quan es treballa en aquest tipus de tecnologia: prudència, fiabilitat, rendició de comptes, responsabilitat, autonomia limitada i no prescindir de l’ésser humà.

Es pot recuperar la conferència a través de YouTube. Les Tertúlies de Literatura Científica s’adrecen a estudiants de secundària, batxillerat i estudis universitaris, amb l’objectiu de despertar vocacions científiques. També, al professorat i al públic en general, posant en relació joves lectors i autors de literatura científica sobre un ventall de temes molt variats. Les TLC és un projecte situat en el marc del Programa Ciència i Societat (PCiS), que s’organitza des del Vicerectorat de Recerca i Transferència de Coneixement de la UVic-UCC, juntament amb la Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries i la Unitat de Divulgació Científica.

Participació:

Universitaris presencials/ línia:

presencials: 140

En línia: 15

• Grau en Biologia
  • Grau en Biotecnologia
  • Grau de Màrqueting i comunicació empresarial
  • PDI
  • PAS
  • Estudiants

Preuniversitaris presencial/ en línia:

presencials: 120

En línia: 10

• -Institut Voltreganès de Voltregà
  • -Institut Antoni Pous de Manlleu

Públic en general

presencials: 20

En línia: 20

• Diversitat de persones d’arreu de Catalunya en el format en línia
  • Diverses persones en format presencial

En el marc de les Tertúlies de Literatura Científica (TLC),el dia 22/11 hem tingut l’oportunitat de conèixer i escoltar al Dr. Ramon López de Mántaras

El seu llibre que fa poc es va editar, és una mostra del rigor i el coneixement en l’àmbit de la IA per part del ponent.

Llibre: 100 coses que cal saber sobre intel·ligència artificial. Ramon López de Mántaras Badia. Editorial Cossetània. 2023

.

Escriure