Arcadi Navarro –Selecció natural; l’essència conflictiva del món viu– 09/10/2019

with No hi ha comentaris

Llibre: Contra Natura – L’essència conflictiva del món viu. Editorial Bromera, 2006

Xerrada-debat: Selecció natural; l’essència conflictiva del món viu

El dia  9 d’octubre de 2019, es va inaugurar el programa de la 13a Edició de les Tertúlies de Literatura Científica a la Facultat de Ciències i Tecnologia de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), amb la presencia del Rector Josep-Eladi Baños que va presidir  la primera xerrada-debat  a càrrec del Dr. Arcadi Navarro amb el nom “Selecció natural; l’essència conflictiva del món viu”  a propòsit del seu llibre Contra Natura – L’essència conflictiva del món viu.

Arcadi Navarro és doctor en Biologia per la Universitat Autònoma de Barcelona i professor d’investigació ICREA a l’Evolutionnary Genomics Lab (UPF). S’ha dedicat a l’àmbit de la investigació de la genètica de poblacions, l’evolució molecular, els genotips i fenotips i els estudis d’associació. Actualment és professor de genètica a la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i investigador del Barcelona Parc de Recerca Biomèdica com a líder de grup de l’European Genome-Phenome Archive (EGA). L’any 2009 va ser premiat amb el guardó Acreditació Avançada de Recerca de la Generalitat de Catalunya.

El ponent va destacar per la seva capacitat oratòria i de comunicació que va despertar gran interès i curiositat a un públic del tot entregat. A l’Aula Magna de la UVic hi havia a l’ordre de 290 assistents entre estudiants preuniversitaris  acompanyats del seu professorat (Institut del Voltreganès, Institut la Plana de Vic),  universitaris  (graus en Biotecnologia, Biologia, etc de la UVic-UCC) i públic de diverses procedències.

El Dr. Arcadi Navarro va parlar de forma extensa de diversos aspectes relacionats amb el propòsit que la natura es caracteritza per no estar en un equilibri estàtic; la natura és el resultat de les interaccions no-linears entre agents dispersos governats per regles a voltes senzilles (com ara les de la Selecció Natural).

Destaquem la menció de la Selecció Natural com a procés evolutiu, que va descriure Darwin en la seva obra “L’Origen de les espècies “ publicada el 1859. El ponent va afirmar que les tres grans aportacions de Darwin es podrien resumir en els punts  1) Unes espècies provenen d’altres. Totes les espècies tenen ancestres comuns.  2) El mon viu no és constant sinó que està en canvi permanent. Evoluciona gradualment.  3) El principal mecanisme de canvi és la Selecció Natural.

El vídeo de la xerrada-debat a http://mon.uvic.cat/tlc/videos/

Les imatges de grup i altres fotos fetes en l’acte de la xerrada-debat a la galeria de la 13a edició de les TLC: pendent de publicació.

Agraïm la col·laboració de la de la Societat Catalana de Biologia (SCB) de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC).