UVIC UCC
Marta Ruiz, i Anna Pérez-Quintana presenten una recerca sobre influencers i gènere al congrés Gendercom

La setmana passada, la professora i cap d’estudis del CFGS en Màrqueting i Publicitat, Marta Ruiz, i la Dra. Anna Pérez-Quintana van presentar una comunicació al XI Congrés Internacional de Gènere i Comunicació (Gendercom), celebrat recentment.

La participació s’ha centrat en l’article “Influencers in the Classroom! Analysis of the profiles of Spanish influencers on TikTok from a gender perspective”, un treball que combina recerca acadèmica i pràctica docent, i que sorgeix d’un projecte d’investigació desenvolupat durant el curs 2024-25 amb l’alumnat del CFGS en Màrqueting i Publicitat del Campus Professional de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya.

Una recerca sobre estereotips de gènere a TikTok

L’estudi analitza, des d’una perspectiva de gènere, les autorepresentacions de 57 influencers femenines espanyoles a TikTok, seleccionades a partir del rànquing de Forbes.
Per fer-ho, l’alumnat va adaptar un llibre de codis elaborat per Chelsea Butkowski et al. (2019) per estudiar la presència d’estereotips de gènere en els tres vídeos més populars de cadascuna de les influencers. En total, es van analitzar 171 vídeos, aplicant una escala de 0 a 100 punts per mesurar el grau d’estereotipicitat.

El treball de camp es va repartir entre els estudiants del grup-classe, que també van examinar les interaccions generades pels vídeos —nombre de “m’agrada” i tipus de comentaris— i van elaborar infografies per presentar les principals conclusions.

Resultats principals

Entre les dades més destacades de la recerca, s’ha observat que:

  • El 22,8% de les influencers obtenen una puntuació igual o superior a 40/100 en presència d’estereotips de gènere.

  • El 66% dels vídeos mostren la influencer tocant-se el propi cos durant la gravació.

  • El 76% inclinen el cap i el 57% mostren pell descoberta per sota del coll.

  • El 19% dels vídeos inclouen moviments sexualitzats, tot i que el grau de sexualització general és subtil.

Pel que fa a les interaccions, el 44% dels comentaris analitzats són positius, el 10% negatius i el 45% neutrals. En conjunt, els vídeos acumulen més de 2.070 milions de visualitzacions, i les 13 influencers amb més presència d’estereotips concentren l’11,4% del total.

Una aportació amb mirada crítica i educativa

Aquesta comunicació aporta resultats rellevants sobre una temàtica encara poc explorada i posa de manifest la necessitat d’analitzar la reproducció dels estereotips de gènere en les xarxes socials i el seu impacte en les dones joves.
El projecte demostra també el valor de connectar l’aula amb la recerca aplicada, promovent l’esperit crític i l’anàlisi mediàtica entre l’alumnat.

Add Your Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *