Tríptic 8a Edició de les TLC. Curs 2019/20

with No hi ha comentaris

El projecte del Premi Llegim Ciència (PLC) organitzat per la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) és un certamen literari relacionat amb la lectura d’una novel·la científica, per afavorir la lectura i estimular la capacitat redactora dels estudiants dels centres de secundària dels cursos de 3r i de 4t d’ESO.

En aquesta vuitena edició del Premi Llegim Ciència (PLC) (https://mon.uvic. cat/premi-llegim-ciencia/) es proposa una lectura de l’obra:

• El ayudante de Darwin de l’escriptor Vicente Muñoz Puelles d’Algar Editorial, 2009.

Cada estudiant podrà escriure un RELAT en la modalitat que prefereixi o bé escriure dos RELATS, un per cada modalitat que s’indiquen a les bases del concurs.

La novel·la escollida pel PLC 2019/20 està basada en la vida i les mencions que s’han fet de l’ajudant de Darwin a bord del Beagle. Amb tot això, l’autor novel·la l’expedició que farà història des del punt de vista de l’ajudant de 15 anys Syms Covington.

El projecte del PLC, curs rere curs, es troba dins el programa d’activitats a la Secció-Vic de la Societat Catalana de Biologia (SCB) de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC) https://scb.iec.cat/

Amb el PLC obrim una escletxa a l’esperança d’agermanar les humanitats, la tecnologia, l’art i les ciències. S’organitza des del Vicerectorat de Recerca i Transferència de Coneixement de la UVic-UCC i s’emmarca en la proposta d’Impuls de la Lectura del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya (DEGC) per potenciar la lectura com a eina d’aprenentatge en els diferents àmbits del coneixement. S’inclou en el Pla de Formació Permanent del DEGC, on hi participa el Centre d’Innovació i Formació en Educació (CIFE) de la UVic-UCC.

Llegir x escriure!

CATEGORIES I MODALITATS

El concurs va dirigit a estudiants de 3r d’ESO i 4t d’ESO de qualsevol centre d’ensenyament de secundària. Cada estudiant podrà escriure un RELAT en la modalitat que prefereixi o bé escriure dos RELATS, un per cada modalitat. Els RELATS poden estar escrits en català o en castellà (enguany es proposa, com a excepció, atès que la novel·la està escrita en castellà i en alguns centres es treballa el PLC de forma transversal entre els departaments de ciències i de castellà) es poden ajustar a una de les dues modalitats previstes.

RELAT Modalitat A: Posa’t a la pell de Syms Covington. L’expedició ja s’està acabant i esteu retornant a bord del Beagle. Escriu una carta a la teva família explicant l’experiència durant aquests últims anys.
RELAT Modalitat B: Posa’t a la pell del jove Syms Covington i escriu una carta al capità Fitzroy on l’hagis de convèncer de la Teoria de la Selecció Natural.

PRESENTACIÓ DELS RELATS ORIGINALS

1. Cada centre d’ensenyament de secundària que vulgui participar en aquesta activitat haurà de fer una selecció prèvia dels RELATS a presentar a concurs, ja que només es podran admetre un màxim de tres RELATS de cada centre per categoria i modalitat (és a dir, tres relats per a la Modalitat A i tres per a la Modalitat B de 3r d’ESO, i tres relats per a la Modalitat A i tres per a la Modalitat B de 4t d’ESO.

2. La presentació dels RELATS a concurs es farà únicament a través del professorat o dels tutors responsables d’aquesta activitat a cada centre de secundària. S’han de lliurar abans del 24 de gener de 2020 mitjançant un correu electrònic.

3. El títol del missatge ha de portar la referència: Premi Llegim Ciència – nom i localitat del centre de secundària.

4. Format dels documents a lliurar:

4.1. Els RELATS originals s’han d’escriure a partir de la plantilla word que es troba al blog https://mon.uvic.cat/premi-llegim-ciencia/premi-llegim-ciencia/documentacio/ Amb lletra Calibri 11, interlineat senzill o simple i un màxim de 500 paraules (només pot ocupar una pàgina)

4.2. El nom del fitxer del RELAT ha d’indicar:

Modalitat – curs – nom del centre – població – Pseudònim

Un exemple:

Modalitat A – 4t ESO – Escola Alpens – Alpens – ORENGA

4.3. Els RELATS originals s’han d’escriure en català o en castellà (enguany es proposa, com a excepció, atès que la novel·la està escrita en castellà i en alguns centres es treballa de forma transversal entre els departaments de ciències i de castellà).

5. A banda de les plantilles dels relats signats amb el pseudònim, el professorat farà arribar el document word de nom “Resum de dades” que es troba al blog https://mon.uvic.cat/premi-llegimciencia/premi-llegim-ciencia/documentacio/ i amb les dades de la Taula emplenades, d’aquesta manera es coneixeran els detalls que es corresponen a cada pseudònim, nom de l’estudiantat, del professorat, del centre, etc.

6. Documents a lliurar:

6.1. El document word de nom “Resum de dades”: s’ha d’identificar amb el nom i la localitat del centre

6.2. Els RELATS: un document per RELAT 6.3. El professorat de cada centre ha d’enviar tota la documentació per correu electrònic a tlc@uvic.cat o julita.oliveras@uvic.cat Atenció que a l’adreça electrònica anterior hi ha les lletres de T L C en minúscula, que són les inicials de tertúlies de literatura científica; sobretot que no hi hagi confusió amb l’acrònim tic)

7. L’organització es reserva el dret de publicar els treballs guanyadors en mitjans físics i/o digitals mencionant-ne sempre l’autoria.

Inscripcions gratuïtes: A partir del 8 de juliol de 2019. Inscriu-te!