Destinat a estudiants d’ensenyament secundari, en particular el cicle superior d’ESO, (a tercer i quart cursos) combina la lectura de literatura d’una novel·la de l’àmbit de la ciència i/o tecnologia, amb l’escriptura d’un relat o una crítica (el curs 2018/19 vam treballar la 7a edició amb la lectura de dues novel·les Pompeu Fabra. L’aventura de la llengua, per conèixer la passió per la llengua de Pompeu Fabra, i Ramon y Cajal. Ara i aquí, per veure la passió amb la qual va guanyar el premi Nobel).
Es proposa un llibre de lectura, en concret una novel·la de ciència adequada a l’alumnat de 3r i 4t d’ESO. La lectura és guiada pel seu professorat, i a continuació han d’escriure un relat per participar al concurs de relats del Premi Llegim Ciència. Els estudiants escriuen un relat ajustat a una de les dues modalitats que es proposen i el professorat de cada centre de secundària fa una selecció prèvia dels tres millors relats de cada modalitat i categoria (3r o 4t d’ESO) i ho envia a l’organització.
L’organització formada pel comitè intern i el jurat, persones especialistes del món de la ciència, la tecnologia i la literatura, en fa una valoració a fi d’escollir els guardonats. Aquests reben un premi concedit per gentilesa de diverses institucions com són Fundació Espavila, Consell Comarcal d’Osona i Fundació Catalunya-La Pedrera, diverses editorials, entre d’altres, així com, en alguns casos, del propi/a autor/a, per exemple la Dra M. Pilar Gil, va ser una escriptora que es va sentir tan emocionada que s’hagués escollit la seva novel·la “Brahe i Kepler” per PLC-UVic, que va obsequiar amb un regal magnífics als estudiants premiats pel seu relat, el que va crear un precedent extraordinari en el PLC-UVic.
A la data d’entrega de premis, l’autor/a de la novel·la imparteix una ponència a l’Aula Magna de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya, i els estudiants aquell mateix dia coneixen el veredicte final, amb una gran expectació, i els guanyadors del concurs de relats fan una lectura pública del seu relat sobre la novel·la llegida, el que és un gran honor per ells que el públic de joves els escoltin en aquell moment de la seva lectura!
A cada peu de pàgina que conformen els blogs de les TLC-UVic i del PLC-UVic hi podeu llegir una cita destacada per part d’alguna personalitat que elogia la lectura.
La lectura és una eina bàsica per a viure una bona vida. Joseph Addison
Funcionament del Premi Llegim Ciència (PLC)
En el PLC, els estudiants del segon cicle de l’ESO són convidats a llegir una novel·la de temàtica científica, a partir de la lectura de la qual poden participar en un concurs literari que ofereix dues modalitats diferents de participació a partir de premisses derivades de la història que planteja la novel·la. Aquestes premisses canvien en cada edició per adaptar-les a la temàtica i les característiques de l’obra que es llegeix.
Com a exemple de propostes de modalitat que s’han proposat al llarg de les 10 edicions del Premi hi hauria la redacció d’un final alternatiu per a la novel·la; la resposta raonada a alguna pregunta relacionada amb la trama del llibre; posar-se a la pell d’un dels personatges i escriure una carta a familiars o amics explicant la seva aventura; escriure un petit assaig donant l’opinió sobre la temàtica de la novel·la; escriure un article periodístic…
Així mateix, es distingeixen dues categories, una per als alumnes de 3r d’ESO, i una altra per als de 4t d’ESO.
Cada centre pot presentar fins a tres relats per categoria i modalitat, és a dir, 12 en total.
Una vegada el jurat del concurs ha valorat els relats presentats, s’organitza una cerimònia de lliurament de premis a l’Aula Magna de la UVic-UCC a la qual s’hi convida l’autor/a de la novel·la que s’ha llegit, quan és possible, i en cas que no ho sigui, com va passar en la 3a i 6a edicions, una personalitat del món de la ciència relacionada amb la temàtica del llibre. En aquesta cerimònia, els escriptors i escriptores parlen de la seva novel·la i el públic assistent hi pot interactuar fent preguntes o observacions. Els estudiants premiats són convidats a pujar a l’escenari i llegir el seu relat. És un esdeveniment de celebració ple d’alegria, emocions i reconeixement a la creativitat i la bona feina feta a l’aula amb l’acompanyament d’un professorat implicat i entregat.
A cada peu de pàgina que conformen els blogs de les TLC-UVic i del PLC-UVic hi podeu llegir una cita destacada per part d’alguna personalitat que elogia la lectura.
La lectura és com l’aliment; el profit no està en proporció del que es menja, sinó del que es digereix. Jaume Luciano Balmes
Objectius
Mitjançant el Premi Llegim Ciència es vol aconseguir:
- Afavorir el pla lector a l’alumnat de 3r i 4t d’ESO: Aprendre ciència.
- Desvetllar les habilitats de lectura, crítica i discussió de la novel·la a l’aula.
- Potenciar un pensament crític.
- Fomentar l’esperit de redacció escrita d’una manera clara i ordenada.
- Premiar l’esforç de lectura i escriptura amb la possibilitat d’aconseguir un reconeixement acadèmic a l’aula i un premi, concedit per l’editorial del llibre llegit.
Metodologia de treball a l’aula
Els professors que decideixen treballar el llibre a l’aula ho poden fer a nivell interdisciplinari entre les assignatures de ciències i de llengua catalana. La participació dels alumnes al concurs de relats és voluntària i motivada pel propi professorat.
Els docents dels instituts que s’hi han acollit al projecte són els responsables de fer la selecció dels treballs finalistes: s’ha d’escollir els tres millors treballs de cada categoria i modalitat. Per tant, la selecció prèvia de cada institut va a càrrec del propi professor.








