El Programa Ciència i Societat ha estat premiat en 2 ocasions, els guardons en qüestió foren atorgats l’any 2017 i 2021, en concret els premis varen ser:
-
Distinció Jaume Vicens Vives (DJVV) en data 1 d’agost de 2017
-
Premi de Divulgació Científica Associació Catalana de Comunicació Científica (ACCC) en data 19 d’octubre de 2021
- Menció M. Encarna Sanahuja Yll en data 15 de setembre de 2022
La distinció Jaume Vicens Vives (DJVV): el Programa Ciència i Societat (UVic-UCC) va rebre la Distinció Jaume Vicens Vives (DJVV) en data 1 agost 2017.
1 d’agost de 2017- Distinció Jaume Vicens Vives, com a premi individual, a la senyora Julita Oliveras Masramon, professora de la Facultat de Ciències i Tecnologia de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya, per la seva tasca de lideratge del Programa Ciència i Societat, que pretén apropar l’estudiant universitari i el preuniversitari a la ciència més innovadora, a partir de l’impuls de diferents projectes pedagògics i de divulgació científica, dirigits a millorar i innovar l’ensenyament de la ciència i la tecnologia, afavorir el desenvolupament de capacitats i de valors universals i promoure la implicació de la societat i la formació d’excel·lents professionals en aquests àmbits.
Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya Núm. 7426 – 3/8/2017
Distincions Jaume Vicens Vives
LLISTAT GUARDONATS AMB LES DISTINCIONS VICENS VIVES 1996-2020 (PREMIS INDIVIDUALS) – Clic aquí
Notícia de l’Osona.com sobre la distinció rebuda per la Dra. Julita Oliveras – Clic aquí
Per veure més informació sobre la distinció atorgada al Programa Ciència i Societat feu clic aquí
La DJVV per nosaltres va ser reconeixement que va permetre posar de manifest que sempre fem un treball en equip, malgrat la memòria es va proposar i entregar en la modalitat de DJVV individual, i per aquesta raó aquí es detalla la participació activa de diverses persones que vàrem participar en explicar i descriure en detall el Programa Ciència i Societat de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (UVIC-UCC) amb els detalls del programa de les Tertúlies de Literatura Científica (TLC), el programa del Premi Llegim Ciència (PLC), entre d’altres programes; l’equip estava liderat per les següents persones: Julita Oliveras, Josep Ayats, Olfat Khannous, Laura Dempere, a qui agraïm la voluntat i l’esforç de l’ajuda per la redacció d’una memòria excel.lent on es detalla tot el programa, i amb l’aval de les altres persones que sempre donen suport en el programa com son Jordi Solé, Jordi Villà, i diverses persones de la comunitat universitària i també externes a la UVic-UCC, que ens varen escriure cartes de adhessió al programa. Gràcies a totes i a tots!
Llegir no és matar el temps, sinó fecundar-lo. H.C. Brumana
Per començar agraïm a l’Associació Catalana de Comunicació Científica (ACCC) aquesta oportunitat que ens han donat amb el guardó de Premis de Divulgació Científica ACCC com a tret distintiu, i que enguany coincideix amb l’efemèride de la 15a edició de les TLC i de la 10a edició del PLC

El Programa Ciència i Societat (PCiS) de la UVic-UCC, es basa en dos projectes:
- Les Tertúlies de Literatura Científica (TLC)
- El Premi Llegim Ciència (PLC)
A les Tertúlies de Literatura Científica (TLC) llegim obres d’assaig actuals de ciència, i es convida a l’autoria. Es va iniciar a les classes universitàries, de part de la professora Julita Oliveras Masramon, com a metodologia d’aprenentatge a l’aula, en els inicis del pla d’Espai Europeu d’Educació Superior (EEES). Actualment és dirigit a la ciutadania, a estudiants, i professors, universitaris i preuniversitaris.
En un moment determinat un científic, va proposar una novel·la per llegir a les TLC, com que no era un llibre d’assaig, es va iniciar un nou projecte, de nom Premi Llegim Ciència (PLC) enfocat a alumnes de 3r i 4t d’ESO, amb format de certamen literari, on es proposa la lectura d’una novel·la de ciència, i a partir d’aquesta lectura, una posterior escriptura de relats que entren a concurs. A més, el dia de l’entrega de premis, els alumnes tenen l’oportunitat d’escoltar a l’autoria.

Per nosaltres les TLC i el PLC, signifiquen un model d’aprenentatge a través de la lectura de llibres de ciència, i l’apropament de la comunitat científica d’avantguarda, que es preocupa per divulgar la ciència, a partir d’unes xerrades-debat molt enriquidores i interactives, en un format dual que combina la presencialitat amb aforament limitat a l’aula magna de la UVic i alhora el format streaming.
Els nostres principals objectius són:
- Mantenir les TLC i el PLC, com a model innovador en la divulgació de la ciència més actual, a través la lectura com a motor
- Agermanar les humanitats i les ciències.
Pel que fa a perspectives de futur en tenim dues al cap:
La primera és fomentar les vocacions científiques de la joventut, i la segona afavorir a la creació d’espais de lectura, de reflexió i de diàleg.
Aprofitem també per felicitar a l’ACCC pels 31 anys d’una associació exemplar! Gràcies!
Les Fotografies 30è aniversari ACCC – Clica aquí
El projecte “El fil invisible”
El projecte “El fil invisible” rep la Menció M. Encarna Sanahuja Yll per la inclusió de la perspectiva de gènere a la pràctica docent
Equip del projecte “El fil invisible”: Laura Dempere-Marco, Julita Oliveras Masramon, Josep Ayats Bansells, M. Àngels Crusellas Font, Juli Ordeix Rigo
El dia 15 de setembre i vertebrant una mirada de gènere en la vida acadèmica preuniversitària i universitària dels estudiants de l’àmbit STEM”, el projecte liderat per professorat de la Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries de la UVic-UCC, ha estat mereixedor de la Menció M. Encarna Sanahuja Yll en el marc de les distincions Jaume Vicens Vives que atorga el Govern de la Generalitat en reconeixement de l’excel·lència en la inclusió de la perspectiva de gènere en la pràctica docent universitària.
Aquest projecte, guardonat en la modalitat col·lectiva, destaca les diferents propostes educatives que ha impulsat la Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries, i que donen resposta a la necessitat de formació en competències de l’àmbit STEM, alhora que les reformula i incorpora una mirada de gènere al llarg de la vida acadèmica dels estudiants universitaris i preuniversitaris. Aquestes propostes es concreten en els programes FIRST Lego League, Tertúlies de Literatura Científica, Premi Llegim Ciència, l’exposició “L’enginy (in)visible. Dones i tecnologia: passat, present i futur”, i el projecte Mindfulness, gestió i lideratge personal per conscienciar sobre els efectes dels estereotips de gènere.
Davant l’evidència que les dones estan infrarepresentades en aquest àmbit i que estan menys reconegudes que els seus homòlegs masculins, aquestes iniciatives educatives busquen donar una mirada de gènere a través de les diferents etapes de l’educació dels joves, generant nous horitzons més esperançadors, en què les dones puguin desenvolupar plenament les seves professions en igualtat de condicions.









