Premi Llegim Ciència (PLC-UVic)
Premi Llegim Ciència – (PLC-UVic): en aquest projecte es treballa una novel·la científica diferent en cada edició. El professorat acompanya a l’alumnat per la lectura d’una novel·la i un cop llegida, escriuen relats que responen a una de les dues modalitats formulades segons cadascun dels tríptics on hi ha les bases del certamen literari. Posteriorment fan entrega dels relats i els presenten i el jurat fa una exhaustiva valoració a fi de fer l’entrega dels guardons als millors relats de cada modalitat i categoria, en una data concreta on es convida a l’autoria, a l’aula magna de la UVic-UCC. El PLC-UVic va dirigit a 3r i 4t d’ESO.
El Programa Ciència i Societat (PCiS), és una proposta d’innovació docent dirigida a estudiants universitaris, preuniversitaris i públic en general, amb la finalitat de promoure la lectura d’obres de divulgació científica i que a partir de lectures amenes i reflexives es pugui conèixer a l’autoria i aprendre ciència. Actualment s’hi desenvolupen dos projectes, els quals són les Tertúlies de Literatura Científica (TLC-UVic) i el Premi Llegim Ciència (PLC-UVic).
- La ciutat oblidada. – M. Carme Roca – Editorial Columna – 2008
“Opinió de l’escriptora de la novel·la Maria Carme Roca – (23/6/2016)”:Tenint en compte que el que és important és que els nois i noies reflexionin sobre un problema tan transcendent, crec que no podem fer preguntes les respostes de les quals són òbvies. Vull dir que és evident per a tothom que el que seria desitjable és que les energies alternatives rutllessin prou. Hem pensat una pregunta que s’ajusti també a la realitat que ens toca viure. Dic això perquè és molt fàcil dir “nuclears no, alternatives, sí”. D’acord, és el que desitgem, però com ho fem factible? Això els pot conduir a raonar que tal vegada paga la pena invertir en més investigació, en el fet que mentre no sigui possible haurem de pagar més per les alternatives mentre no siguin sostenibles. El que és important és que els ajudem a reflexionar, a pensar que els governs haurien de prescindir de despeses militars, per exemples i invertir més en aquesta qüestió que ens ocupa. És un problema econòmic, problema que gran part de la població desconeix. Passa que és un tema que m’apassiona.
“Opinió de l’escriptora M. Pilar Gil – (23/6/2016)”: És a dir, hi ha molts matisos i no crec que nosaltres haguem de condicionar la resposta dels estudiants. Per tant jo refaria la pregunta i aquesta es la meva proposta: Per exemple Alemanya esta tancant totes les centrals nuclears i en el 2022 ja no en tindran cap. Això vol dir que se’n pot prescindir. I també hi ha gent que s’oposa a les energies alternatives (per exemple l’efecte dels molins de vent en el paisatge i en els ocells, l’efecte en el medi ambient de les centrals hidroelèctriques, etc).
Sr. Josep-Eladi Baños, rector de la UVic-UCC – Va presidir l’acte inaugural de les TLC-Uvic i del PLC-UVic. El rector va animar els estudiants a apostar per “una formació que no passi només per l’especialització” sinó que tingui “una mirada panoràmica de màxima amplitud, sense deixar-nos condicionar per si això pertany més a les ciències o a les lletres, si és més tecnològic o més humanístic, més artístic o més tècnic”. Per al rector, aquesta visió “fomenta enormement la creativitat”, ens enriqueix com a persones i com a professionals i ens permet identificar si realment “tenim una personalitat que tendeix més cap a una especialització” concreta.
A cada peu de pàgina que conformen els blogs de les TLC-UVic i del PLC-UVic hi podeu llegir una cita destacada per part d’alguna personalitat que elogia la lectura.
Llegint descobrim el nostre món, la nostra història i a nosaltres mateixos. Daniel J. Boorstin