Premi Llegim Ciència (PLC-UVic)
Premi Llegim Ciència – (PLC-UVic): en aquest projecte es treballa una novel·la científica diferent en cada edició. El professorat acompanya a l’alumnat per la lectura d’una novel·la i un cop llegida, escriuen relats que responen a una de les dues modalitats formulades segons cadascun dels tríptics on hi ha les bases del certamen literari. Posteriorment fan entrega dels relats i els presenten i el jurat fa una exhaustiva valoració a fi de fer l’entrega dels guardons als millors relats de cada modalitat i categoria, en una data concreta on es convida a l’autoria, a l’aula magna de la UVic-UCC. El PLC-UVic va dirigit a 3r i 4t d’ESO.
Lectura Premi Llegim Ciència (PLC-UVic) pels propers cursos – OPINIONS MARÇ – ABRIL 2024:
NOVEL.LA
- QUATRE PERSONES DIFERENTS NO SOMIEN EL MATEIX. Muntsa Mimó . Ed Animallibres. 2020
OPINIÓ 1-
És de ciència ficció de lectura àgil i protagonitzada per 4 adolescents. La part de ciència és justa tot i que fa al·lusions a conceptes científics tot sovint. L’escriptora és doctora en Psicologia, especialista en Etologia i Primatologia
Núria Fusté
Professora
NOVEL.LA
- LES ILLES INTERIORS. Maria Carme Roca. Columna Edicions. 2023
OPINIÓ 1-
No és el que he llegit d’aquest llibre sinó el que m’ha despertat el que fa que m’hagi agradat tant.
Polièdric i de múltiples lectures : Ildefons Cerdà, feminisme, adulteri, classes socials, renúncies, trabes, amor, passió , lluita, engany, maçoneria, boicot, talent, treball, poder, engany, etc. Tot, a l’ombra d’un personatge conegut i desconegut a l’hora.
La primera sorpresa ha estat llegir M Carme Roca en una novel·la històrica exquisida molt ben descrita, tan pel que fa a l’època usos i costums com per la manera en ens presenta els móns visibles i interns de la protagonista del llibre i la seva mare, dues dones molt valentes en una època on d’una dona s’esperava poca cosa més que servir, agradar i ser agradable.
Superant dificultats i amb un perfil humanístic immens, les dues Clotilde es mouen pel món amb esperit crític, coratge i passió per la vida des de les seves pròpies històries personals, superant entrebancs i disposades a afrontar les seves vivències amb una fortalesa i integritat admirables.
El que no tinc tan clar és que sigui encertat per una lectura a educació secundària: no sé si pot ser avorrit per elles o directament il·legible per ells. L’interès que la Clotilde Cerdà Bosch mostra envers la ciència és un fil primet en comparació a la fastuositat amb què es retraten música, pintura, geografia en certa manera, o fins i tot l’enginyeria, que no pots obviar tenir present mentre vas passant, pàgina a pàgina fins arribar al final del llibre.
Núria Serrallonga Mercader
Unitat de Serveis als Usuaris
Biblioteca Torre dels Frares – UVIC-UCC
NOVEL.LA
- CRÉIXER AMB POE. M. Pilar Gil. Ed.LaGalera. Premi Joaquim Ruyra 2007 Créixer amb Poe http://www.cienciesilletres.cat/Creixer_amb_Poe.html
OPINIÓ 1-
una novel.la molt ben escrita, per gaudir dels misteris dels naufragis a mar i de l’amor per saber a partir de la curiositat de descobrir un tema particular amb la sensibilitat caracterìstica de l’escriptora, i també l’oportunitat de saber d’Edgar Allan Poe. La trama és interessant i ve de gust continuar per acabar… El llibre no és ben bé de ciència, però sí que tracta temes científics històrics, i hi ha enigmes numèrics per desxifrar.
el que escriu és molt real:
Jo crec que alguns escriptors el tenen poder. La lectura d’alguns llibres, i no em refereixo als d’autoajuda precisament, pot fer canviar la nostra visió de la vida i del món. Un escriptor, o potser hauria de dir un bon escriptor, és com un mag que ens obre les portes a un món desconegut que, a partir d’aquell moment, el fem nostre, l’adoptem i hi tornem quan ens trobem sols, perduts i amb la necessitat d’una presència sòlida, d’una història intemporal, que mai no canviarà. Llavors es converteix en la nostra taula de salvació, la que ens manté surant per la vida fins que les aigües es calmen, el vent ens bufa a favor, i ens veiem amb força per continuar navegant.
Julita Oliveras Masramon
Professora. Coordinadora del Programa Ciència i Societat-UVic: Tertúlies de Literatura Científica (TLC), Premi Llegim Ciència (PLC)
NOVEL.LA
- Ana de Tejas Verdes. Lucy Maud Montgomery (Autora), Antonio Lorente (Ilustrador) Ed. Luis Vives. 2020.
OPINIÓ 1-
una novel.la molt interessant i de lectura amena, un cant a la naturalesa, l’amistat, l’amor
OPINIÓ 2-
una novel.la que identifica l’alegria d’una noia i la gran capacitat d’oratòria, enmig de lloar la naturalesa
NOVEL.LA
NOVEL.LA
Lectura Premi Llegim Ciència (PLC-UVic) 2020-21: Els crims de la taula periòdica – Jordi de Manuel, Xavier Duran. 2019 – Ed JOLLIBRE GR.
- Àngels i Dolors Inst Pla de l’Estany de Banyoles, Girona (24/2/21): us volem agrair per fer possible, l’acta de lliurament de premis del Llegim Ciència, una activitat que ja forma part del nostre Institut i que ens ajuda a engrescar i a motivar el nostre alumnat en la lectura i en la ciència. Us felicitem per tota l’organització, pel vostre coratge i l’empenta per tirar endavant amb el concurs tot i els reptes que l’actual situació ha suposat. Ha estat un matí ple d’emocions i ens ha fet molta il.lusió poder escoltar els autors del llibre, desvetllar algun dels secrets que s’hi amagava i participar en la jornada. Us volem donar les gràcies per tot el reconeixement que ens heu donat i per ajudar als nostres joves a estimar la ciència, i a gaudir una vegada més, amb les lectures que ens proposeu. Gràcies per ajudar-los a créixer.
- Camil Freixas Pareja: Una novel·la molt amena que permet treballar dins de l’aula aspectes relacionats amb l’assignatura de Química.
- Imma Teradellas Palau: Als alumnes els ha agradat, és una novel·la indicada per al públic juvenil, amena, fàcil de llegir i que també planteja alguna qüestió social.
Lectura Premi Llegim Ciència (PLC-UVic) 2019-20: El ayudante de Darwin – Vicente Muñoz Puelles – Algar Editorial – 2009
- “Lectura i opinió del coordinador del màster en enginyeria industrial de la UVic-UCC – Jordi Surinyac el dia 20 de juny de 2019”
En primer lloc cal dir que està basat en la realitat. El noi, els temps, els fets i les dades obtingudes són reals; l’autor només ho novel·la. És un llibre perfectament adaptat al públic juvenil: és relativament curt, té un noi com a protagonista amb orígens durs, viu un seguit d’experiències que el van portant cap a la maduresa, i està narrat en primera persona amb alguns diàlegs. Es llegeix bé. Malgrat no hi ha una trama conductora -més enllà de seguir el viatge-, el text és un seguit d’anècdotes que van mantenint l’interès per la lectura.
El contingut va barrejant vida a bord, aventures (o simplement episodis) i ciència, aquesta sobretot al terç final. Intervé força la recol·lecció (caça i preparació) i classificació d’espècimens. Al final apareix -com no- el concepte de la modificació de les espècies al llarg de temps per tal d’adaptar-se a l’entorn.
Més enllà del tema bàsic, també apareix la relació de la incipient ciència amb el pensament religiós contemporani (els diàlegs amb el capità FitzRoy) i el paper dels ajudants dels científics. Certament en aquest sentit Darwin no queda massa ben representat en l’obra. Ja des del primer paràgraf el protagonista mostra un cert ressentiment cap a Darwin. Amb tot, ambdós van mantenir relacions fins més enllà de la seva separació. El propi protagonista (el real), tot i no tenir estudis, sembla que juga cert paper en la creació de la Teoria de l’Evolució, cosa que no puc afirmar.
Finalment, de manera menor, també és interessant veure la mentalitat imperant fa gairebé dos-cents anys respecte al tracte amb els animals i amb tribus indígenes de llocs molt allunyats d’Occident.
Com que toca molts temes, el llibre pot donar peu a discussions de temàtiques variades. També permet que s’hagin de donar explicacions a enigmes exposats en el llibre i amb que Darwin es va trobar realment. Tot i no ser estrictament un llibre de divulgació de la ciència, compleix força bé la tasca de contextualitzar-la cosa que, indirectament, en desperta l’interès.
- “Lectura i opinió de l’estudiant del Doble Grau en Ciències Ambientals i Biologiade la UVic-UCC – Helena Gallego Carbó el dia 20 de juny de 2019”
Llibre amb un toc encisador, per cada una de les descripcions detallades dels animals que anaven trobant al llarg del viatge, on ambdós personatges donaven explicacions acurades per aquelles espècies trobades. A la vegada realista, per tractar del recorregut amb el Beagle, a part hi destaquen assumptes com les diferències entre classes durant el segle XIX, també el tema de les colonitzacions i el paper inexistent de la dona en la presa de decisions.
- “Lectura i opinió de l’estudiant del grau en Biotecnologia, UVIC-UCC: Sergio Noé Pérez– Becari del Programa Ciència i Societat – Difusió d’activitats científiques –UST- UVic”
Bon llibre per recórrer la ruta que va fer Darwin durant el seu viatge al Beagle així com conèixer la seva vida des del punt de vista del seu ajudant. També incita a viatjar pel món i descobrir noves espècies d’éssers vius (jo he utilitzat un mapa de la ruta i anava buscant imatges dels animals dels quals es parlaven al llibre).
- “Lectura i opinió del professor del Col·legi St Miquel dels Sants – Miquel Padilla el dia 11 de juny de 2019”
He acabat la lectura de ‘El ayudante de Darwin’ i crec que és una bona proposta per al Premi Llegim Ciència. Té la seva gràcia que sigui l’ajudant de Darwin, en Syms Covington, el narrador en primera persona de tot el que va suposar el viatge al voltant del món a bord del Beagle. De fet, és una carta de 130 pàgines que en Cobby escriu a Darwin explicant el viatge des del seu punt de vista. És un llibre curt, fàcil de llegir i la història no cansa. A destacar la varietat de llocs que visiten, la relació entre els personatges (que són reals) i que, a més de tocar el tema principal de la investigació biològica, també reflecteix la societat de l’època. Sorprèn una mica que les justificacions fins pràcticament el final del llibre siguin de caire lamarckià i només molt al final s’introdueix la teoria de l’evolució darwiniana. Per temari, és un llibre adequat per a 4t d’ESO però també es pot llegir a 3r.
- La ciutat oblidada. – M. Carme Roca – Editorial Columna – 2008
“Lectura i opinió d’Imma Terradelles, professora de l’IE Sant Joan de les Abadeses – 4 d’abril 2017”
He llegit alguns dels llibres proposats per al Llegim ciència: El mesurament del món, Herba negra, Llampecs i El camí de la pesta. Tots m’han agradat, però el que jo triaria per al concurs és el darrer, El camí de la pesta, perquè a més a més de parlar de diversos temes interessants, com el perill de la resistència als antibiòtics, el procés de creació de nous fàrmacs, l’impacte de la pesta en èpoques pretèrites, etc, és molt amè i penso que pot enganxar els adolescents.
De llibres per a les tertúlies volia presentar La darrera oportunitat. La transició energètica del segle XTE21XI (), de Ramon Sans i Rovira, un enginyer retirat que viu a Gurb. És de l’Editorial Octaedro, que té diversos llibres que fan referència a aquesta temàtica. D’aquest mateix autor, aquesta editorial ha publicat El col·lapse és evitable. En poques planes aclareix alguns conceptes sovint confosos sobre la generació d’energia actual i fa càlculs sobre com podria ser el desplegament de les energies alternatives en el nostre entorn.
Hem de celebrar que alumnes d’aquesta edat dediquin part del seu temps a llegir i que vulguin participar en el concurs. Costa molt de posar-se a escriure i més de fer-ho bé. Havent llegit el recull acabat de publicar al blog, voldria felicitar els autors. Bona part dels relats d’enguany són ben agradables de llegir. Diria que el jurat ho tindrà fàcil per llegir-los, però difícil per emetre el veredicte.
“Lectura i opinió d’Ignasi Bau, professor de l’Escola Internacional del Camp – 16 de febrer 2017”
Vindrem els 8 alumnes i jo mateix per poder compartir tots junts l’experiència ja que com dieu, guanyar està molt bé però poder gaudir de l’experiència de participar ja suposa ser, en certa manera, guanyadors.
El proper dijous ens haurem d’aixecar ben d’hora ben d’hora…ja que venim de Salou!
Com sempre, es fa difícil posar una qualificació però he gaudit molt de la lectura.
“Lectura i opinió de Serena Sgarzi – 4/10/2016”
Historia, acció, amor.. aquest llibre de la Maria Carme Roca és un mix perfecte de sensacions humanes, parlant de aquella aventura que tothom busquem a dins de les nostres vides quotidianes. Del llibre et pots imaginar el olor de pols de la ciutat oblidada, i et catapulta a la Rússia, apropan-te increïblement al accident de Txernòbil del 1986, podent sentir el sabor amarg d’un desastre que va deixar un buit sorollós. Vaig devorar aquest llibre que em va fer companyia durant les calentes nits de l’estiu xinès.
Altres:
“Opinió de Laura Dempere – (30/6/2016)”
“Opinió de Marta Brugera – (23/6/2016)”
Ara que citeu el cas d’Alemanya, cal dir que no a tot arreu és així, per exemple a Espanya, tot el tema de polítiques que dificulten la utilització d’energies renovables (impost sobre el sol, etc) o el fet que hi ha gent a favor de les centrals nuclears (la població de Vandellòs i Ascó viuen de les centrals i s’oposen totalment al seu tancament).
- Dr. Jaume Terradas– opinió de diferents novel·les
Peste & cólera, de Patrick Deville. Editorial Anagrama, 2014 – És excel·lent per estimular tant la curiositat per un científic com l’esperit aventurer.
La invención de la naturaleza: El Nuevo Mundo de Alexander von Humboldt, de Andrea Wulf. Editorial Taurus, 2016. – Podria ser suggerent per lectors joves, el que parla de Humboldt el primer ecòleg.
Hacia los confines del mundo, de Harry Thompson. Editorial Salamandra, 2007. – Un llibre extraordinari, per comprendre la gran obra de Darwin!
- Amb l’aigua al coll – Daniel Arbós – Ara Llibres – 2017
“Lectura i opinió de la professora del Col·legi St Miquel dels Sants – Lluïsa Prat”
Proposta com a lectura amena i interessant.
- El món fosc. Talps – Jordi de Manuel– Ara Llibres – 2017
“Lectura i opinió de la professora de Escorial Vic – Margarita Casanovas”
Jo el veig força bé, no obstant veig que hi ha altres títols que segur que seran més interessants.
- L’expedició del doctor Balmis – Maria Solar – Editorial Bromera – 2017
“Lectura i opinió de la professora del Col·legi St Miquel dels Sants – Lluïsa Prat”
-
- No m’acaba d’agradar que estigui escrit en Valencià, perquè hi ha construccions (pronoms febles) molt rebuscades i accentuació diferent al català.
- Parla més de la vida dels nens de l’hospici que pròpiament de la verola, que penso que hauria de ser el tema més rellevant. Hi dedica molt pocs capítols.
- La trama penso que serà de poc interès pels alumnes.
- Encara no és tard: Claus per entendre i aturar el canvi climàtic – Andreu Escrivà – Editorial Bromera – 2017
“Lectura i opinió de la professora de l’Institut Jaume Callís de Vic – Imma Andreu”: El llibre ens planteja tota la problemàtica del canvi climàtic i el repte d’intentar canviar el rumb d’aquest canvi, les conseqüències del qual seran catastròfiques. A finals del segle XVIII i inicis del XX es passa d’un món estàtic a un món canviant. El clima també havia canviat (evidències de canvis a nivell del mar, glaceres que s’havien retirat des de l’última glaciació). Al llarg del quaternari va haver-hi glaciacions cícliques. Amb la teoria de l’evolució de Darwin del 1859 es fa més palesa aquesta visió. Després hi ha una descripció per part de Joseph Tyndall (filòsof natural anglès) del que més tard s’anomenà efecte hivernacle i Arrehnius (científic suec) va fer càlculs sobre l’augment de temperatura que es donaria si es doblava la quantitat de CO2 a l’atmosfera.
[…]
Opinió sencera: https://mon.uvic.cat/premi-llegim-ciencia/opinio-imma-andreu/
- El dimoni dels nombres. – H. M. Enzensberger – Editorial JoLlibre – 2018
“Lectura i opinió de Cristina Martin – UVic-UCC”: Sembla interessant però li manca un fil conductor com a novel·la.
A cada peu de pàgina que conformen els blogs de les TLC-UVic i del PLC-UVic hi podeu llegir una cita destacada per part d’alguna personalitat que elogia la lectura.
Un llibre és l’arma més efectiva contra la intolerància i la ignorància. Lyndon Baines Johnson