Premi Llegim Ciència – (PLC): Impuls a llegir i escriure. El professorat acompanya a l’alumnat per la lectura d’una novel·la i una vegada llegida, escriuen relats que responen a una de les dues modalitats formulades a les bases del certamen literari. El PLC va dirigit a 3r i 4t d’ESO. A l’entrega de guardons el dia 26/2/25 es convida el Jurat del PLC que ha valorat els relats. Curs 24/25 la novel·la L’EFECTE FRANKENSTEIN. Elia Barceló.
Tríptic de les Tertúlies de Literatura Científica (TLC) – 2024/25, 18a edició.
Tríptic del Premi Llegim Ciència (PLC) – 2024/25, 13a edició.
Premi Llegim Ciència – dia entrega de guardons: 26/2/25 | Es convida a | Novel·la |
INSCRIPCIONS
Sessió 1: per 3r ESO – 9.00 a 10.30 h Sessió 2: per 4t ESO – 11.15 a 12.45 h Format Presencial i En Línia (ZOOM) |
Dra. Elia Barceló
Cartell 2: Activitats UVic – UPC
|
Novel·la L’EFECTE FRANKENSTEIN. Elia Barceló. Col.lecció Periscopi. Edebé. 2019. Col.lecció Elia Barceló. Edebé. 2023. |
Lloc entrega de guardons: Aula Magna de la UVic-UCC : C/ Laura, num 13. Vic. Osona. Barcelona.
Modalitats
RELAT Modalitat A. Escriu un final alternatiu a la novel·la o una continuació.
A la novel·la es fa referència a les anotacions que Viktor Frankenstein va fer sobre els seus experiments amb l’elixir ressuscitador en el seu diari de laboratori.Imagina i escriu què hi podria haver recollit en aquest diari, tenint en compte que les finalitats d’un *diari de laboratori són:– Tenir per escrit els procediments experimentals i els resultats obtinguts.– Que pugui llegir-lo i reproduir-lo una altra persona que vulgui repetir qualsevol experiment que estigui descrit al diari. |
-
Modalitat B: Tingues en compte que el primer que s’escriu en el “diari de laboratori” és la data i el títol de l’experiència que es farà i que també és convenient posar el nom i l’adreça del propietari perquè pugui ser localitzat en cas de pèrdua (atenció, recordar que el nom hauria de ser el mateix que el “pseudònim”, que als relats no hi ha nom, cognoms de l’estudiant, o bé podria posar-hi nom i cognoms inventats). Sovint també hi podria haver-hi escrit l’objectiu de la pràctica, material, procediment i conclusions
-
Modalitat B: Hem pensat que amb aquesta proposta garantim la lectura del llibre (doncs és a la novel·la on s’explica quins experiments va fer Viktor Frankenstein i quins ingredients va posar al seu elixir -inici del capítol 4 i a la carta que Frankenstein escriu a Max a la pàgina 194), alhora que promovem que els alumnes posin en pràctica altres tècniques d’escriptura com és el diari de laboratori i mobilitzin altres continguts com llenguatge relacionat amb l’utillatge (hauran de parlar d’aparell injector i no de xeringa per exemple) i procediment de laboratori, ús de mesures i magnituds en les seves descripcions així com altres possibles coneixements adquirits en relació a què pot fer possible la vida…
Comparteixo el document on ha anat fent un recull bastant bàsic de les idees que poden treballar-se més a fons a partir de la lectura de la novel·la L’EFECTE FRANKENSTEIN. Elia Barceló
No es tracta només de conceptes científics sinó que inclou conceptes que estan relacionats amb diferents àrees de coneixement…és com acostumo a treballar jo les lectures…mirant de contextualitzar, relacionar…
Si et sembla que pot tenir interès per a la resta de professors/es que participen en el PLC pots compartir-los-el amb tota llibertat!
|
Tretzena Edició del Premi Llegim Ciència (PLC-UVic)- curs 2024/25 – Novel·la :
L’EFECTE FRANKENSTEIN. Elia Barceló
Col·lecció Periscopi. Edebé, 2019
Col·lecció Biblioteca Elia Barceló. Edebé, 2023
Tindrem l’oportunitat de conèixer l’escriptora de L’efecte Frankenstein, la Dra. Elia Barceló, el dia 26 de febrer de 2025 a l’entrega de guardons, a la UVic-UCC |
La novel·la escollida pel PLC 2024/25, L’efecte Frankenstein va ser Premi Edebé de Literatura Juvenil el 2019 i Premi Nacional de Literatura Juvenil el 2020. L’autora Elia Barceló vol fer un homenatge a Mary Shelley i Frankenstein o El modern Prometeo, encara que amb un toc d’actualitat.
L’efecte Frankenstein evoca l’autora de l’obra Frankenstein o El modern Prometeo, Mary Shelley, i de retruc saber de la figura de la seva mare, la filòsofa Mary Wollstonecraft, escriptora del llibre fundacional del feminisme “La Vindicació dels Drets de la Dona (1792)”. |
“La Vindicació dels Drets de la Dona” (1792): argumenta que les dones no són per naturalesa inferiors a l’home, sinó que semblen ser-ho perquè no reben la mateixa educació, i que homes i dones haurien de ser tractats com a éssers racionals. Imagina, així mateix, un ordre social basat en la raó. Amb aquesta obra, va establir les bases del feminisme liberal i la va convertir en una de les dones més populars d’Europa de l’època. |
L’any sense estiu (però amb novel·les)
El 1816, el volcà indonesi Tambora va tenir una erupció sense precedents des que tenim registres, cosa que la va convertir en la major erupció volcànica de la història. L’explosió es va sentir a més de 2.000 quilòmetres a la rodona, i l’ejecció, de 160 quilòmetres cúbics, va causar efectes desastrosos a tot el planeta, cosa que va provocar l’estiu més fred des de l’any 1400. Aquest context va servir d’inspiració per a autors romàntics com Mary Shelley, que va concebre en aquestes fosques vacances la famosa història de Frankenstein.
|
Tretzena Edició del Premi Llegim Ciència (PLC-UVic)- curs 2024/25 – Novel·la :
L’EFECTE FRANKENSTEIN. Elia Barceló
Col·lecció Periscopi. Edebé, 2019
Col·lecció Biblioteca Elia Barceló. Edebé, 2023
RELATS que arriben en el PLC-UVic el curs 2024/25
Els 4 dossiers serà el material que servirà per treballar els membres del Jurat del PLC 2024/25.
Si només voleu veure un dossier concret, premeu al que vulgueu consultar – en preparació (a disposició a inicis de febrer de 2025)
- Dossier relats Categoria 1 – 3r ESO – Modalitat A: x relats
- Dossier relats Categoria 1 – 3r ESO – Modalitat B: x relats
- Dossier relats Categoria 2 – 4t ESO – Modalitat A: x relats
- Dossier relats Categoria 2 – 4t ESO – Modalitat B: x relats
- NOMBRE de relats a valorar Membres del Jurat que valoren la Modalitat A – Relats: x de 3r ESO x de 4t ESO; total: x Relats
Dossier relats Categoria 1 – 3r ESO – Modalitat A: x relats a llegir
Dossier relats Categoria 2 – 4t ESO – Modalitat A: x relats a llegir
- NOMBRE de relats a valorar Membres del Jurat que valoren la Modalitat B – Relats: x de 3r ESO x de 4t ESO; total: x Relats
Dossier relats Categoria 1 – 3r ESO – Modalitat B: x relats a llegir
Dossier relats Categoria 2 – 4t ESO – Modalitat B: x relats a llegir
- NOMBRE de relats a valorar Membres del Jurat que valoren la Modalitat A i la Modalitat B – Relats: x a llegir
Categoria 1 (3r ESO) – en total XX Relats – n’hi ha x de la Modalitat A i x de la Modalitat B.
Categoria 2 (4t ESO) – en total XX Relats – n’hi ha x de la Modalitat A i x de la Modalitat B.
Nombre total de relats que arriben: x relats
Nombre total de centres educatius que participen: x centres
Tríptics 2024/25: Tríptic del Premi Llegim Ciència (PLC) – 24/25 13a edició (en preparació) – Tríptic de les Tertúlies de Literatura Científica (TLC) – 24/25 18a edició
RESULTATS curs 23/24
Taula resum dels relats que s’han classificat dins les primeres 10 posicions de la Categoria 1 (3r ESO) – RESULTATS curs 23/24 – Modalitat A:
Taula resum dels relats que s’han classificat dins les primeres 10 posicions de la Categoria 1 (3r ESO) – RESULTATS curs 23/24– Modalitat B:
Taula resum dels relats que s’han classificat dins les primeres 10 posicions de la Categoria 2 (4t ESO) – RESULTATS curs 23/24– Modalitat A:
Taula resum dels relats que s’han classificat dins les primeres 10 posicions de la Categoria 2 (4t ESO) – – RESULTATS curs 23/24Modalitat B:
Centres educatius que participen en les Categories 1 i 2 del PLC-UVic el curs 2023/24
Categoria 1 – 3r d’ESOCentres educatius (població – província – comunitat autònoma) |
Categoria 2 – 4t d’ESOCentres educatius (població – província – comunitat autònoma) |
Col·legi Creanova (St. Cugat – Barcelona – Catalunya) | Col·legi Creanova (St. Cugat – Barcelona – Catalunya) |
Col·legi Sant Miquel dels Sants (Vic – Barcelona – Catalunya) | – |
– | Escola Vedruna Gràcia (Barcelona – Barcelona – Catalunya) |
– | Escola Rocaprevera (Torelló – Barcelona – Catalunya) |
Escola Vedruna Ripoll (Ripoll – Girona – Catalunya) | Escola Vedruna Ripoll (Ripoll – Girona – Catalunya) |
Institut Arnau Cadell (Sant Cugat del Vallès – Catalunya) | – |
– | Institut Abat Oliba (Ripoll – Barcelona – Catalunya) |
– | Institut Caldes de Malavella (Caldes de Malavella – Girona – Catalunya) |
Institut el Cairat (Esparreguera – Barcelona – Catalunya) | Institut el Cairat (Esparreguera – Barcelona – Catalunya) |
IES Joan Coromines (Benicarló – Castelló – Comunitat Valenciana) | – |
– | INS Domènec Perramon (Arenys de Munt – Barcelona -Catalunya) |
– | IE Mestre Andreu (St. Joan de les Abadesses – Girona – Catalunya) |
Institut del Ter (Manlleu – Barcelona – Catalunya) | – |
Institut el Joncar (Barcelona – Catalunya) | – |
Institut Manuel Carrasco i Formiguera (Barcelona – Barcelona – Catalunya) | Institut Manuel Carrasco i Formiguera (Barcelona – Barcelona – Catalunya) |
Institut Pla de l’Estany (Banyoles – Girona – Catalunya) | Institut Pla de l’Estany (Banyoles – Girona – Catalunya) |
– | Institut Pere Barnils (Centelles – Barcelona – Catalunya) |
– | Institut de Taradell (Taradell – Barcelona – Catalunya) |
Vedruna Escorial Vic (Vic – Barcelona – Catalunya) | Vedruna Escorial Vic (Vic – Barcelona – Catalunya) |
Nombre total de centres educatius (població): 11Totals inscrits: 508participen un total de 19 centres de secundària el curs 23/24 i un nombre de l’ordre 1045 estudiants |
Nombre total de centres educatius (població): 14Totals inscrits: 537participen un total de 19 centres de secundària el curs 23/24 i un nombre de l’ordre 1045 estudiants |
El Jurat del PLC – TAULES 1, 2, 3, 4, de més avall
El jurat està format per persones especialistes del món de la ciència, la tecnologia i la literatura, i el seu veredicte es basarà en els criteris de valoració dels RELATS escrits en català, establerts a les bases del Premi Llegim ciència (PLC).
Criteris de valoració dels RELATS escrits en català:
- Originalitat del relat
- Adequació de la resposta a la modalitat escollida.
- Capacitat de redacció i adequació al punt de vista narratiu
- Es tindran en compte els valors ètics amb els quals es respon
- Es valorarà la imaginació, la creativitat, la capacitat descriptiva i el sentit crític
- No poden haver-hi faltes d’ortografia
- El jurat desestimarà relats que no siguin inèdits
El jurat tindrà la facultat de concedir accèssits, si ho creu convenient, i d’interpretar les bases i resoldre qualsevol incidència que pugui sorgir en el transcurs del premi. El seu veredicte serà inapel·lable.
El Jurat: es recorda que la lectura i valoració dels relats serà entre les dates del 30/01/25 al 06/2/25, ambdós inclosos. Us convidem el dia 26/2/25 durant el matí a l’entrega de guardons del PLC, dia ple d’emocions!
Seguidament hi ha les quatre taules amb els noms/cognoms del jurat segons categoria (3r/4t ESO) i Modalitat (A/B)
TAULA 1 – Jurat – categoria 3r ESO – Modalitat A
Barceló, Élia |
Dra. Filologia Hispànica. Ll. Filologia Anglesa- Alemanya. Escriptora reconeguda en el gènere de la ciència ficció. Part de la seva obra ha estat traduïda a més de 18 llengües |
Bartrons Vilamala, Mireia |
Dra. en Biologia. Professora i investigadora del Grup de Recerca d’Ecologia Aquàtica de la FCTE de la UVic-UCC |
Brugera Herrero, Marta |
Lectora de literatura de ficció i no ficció. Tècnica Unitat Internacional a la FETEP de la UVic-UCC |
Compte Pascual, Sandra |
Portaveu i membre del Patronat de la Fundació Espavila, Granollers |
Franquesa Canudas, Aina |
Lectora de ciència. Estudiant del grau en Mestre d’Educació Infantil a la FETEP de la UVic-UCC |
Isern Riera, Cristina |
Directora àrea publicitat ISERN, Vic |
Sgarzi, Serena |
Teaching Fellow. University College Dublin |
Tristancho Manso, Yolanda |
Lectora de Literatura. Tècnica a la Secretaria de la FCTE de la UVic-UCC |
|
FCTE : Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries de la UVic-UCC
FETEP: Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia de la UVic-UCC
TAULA 2 – Jurat – categoria 3r ESO – Modalitat B
Barceló, Élia |
Dra. Filologia Hispànica. Ll. Filologia Anglesa- Alemanya. Escriptora reconeguda en el gènere de la ciència ficció. Part de la seva obra ha estat traduïda a més de 18 llengües |
Camps Casals, Núria |
Dra. en Traducció, Llengües i Literatures. Professora i investigadora a la FETEP de la UVic-UCC |
Comas Puigdesens Carme |
Lectora de literatura de ficció i no-ficció. UHUB-Servei a la comunitat Universitària. FEM UVic Territori. UVic-UCC. |
López Uceda, Pilar |
Responsable de la Unitat de Divulgació Científica de la UVic-UCC |
Martín Mancera, Cristina |
Llicenciada en Biotecnologia. Tècnica dels laboratoris de Biociències de la FCTE de la UVic-UCC |
Masó Ferrerons, Guillem |
Dr. en Ecologia i Evolució. Tècnic dels laboratoris de Biociències de la FCTE de la UVic-UCC |
Oliveras Masramon, Julita |
Dra. en Biologia. Coordinadora del Programa Ciència i Societat i professora a la FCTE de la UVic-UCC |
Vilaró Casamitjana, Núria |
Dra. en Belles Arts i llicenciada en Psicologia |
|
FCTE : Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries de la UVic-UCC
FETEP : Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia de la UVic-UCC
TAULA 3 – Jurat – categoria 4t ESO – Modalitat A
Antentas Coma, Miquel |
Enginyer industrial. Lector de literatura en general i de ciència-ficció |
Aragay Lanchares, Albert |
Llicenciat en Història, Màster en Història contemporània i Graduat superior en Arxivística i Gestió Documental. Direcció del Servei de Gestió Documental, Arxiu i Registre de la UVic-UCC. Apassionat per la literatura. |
Barceló, Élia |
Dra. Filologia Hispànica. Ll. Filologia Anglesa- Alemanya. Escriptora reconeguda en el gènere de la ciència ficció. Part de la seva obra ha estat traduïda a més de 18 llengües |
Casulleras Ambrós, Enric |
Dr. en Ciències Econòmiques. Professor a la FEC de la UVic-UCC |
Fernández Currius, Elisabet |
Llicenciada en CAFE i diplomada en Mestre d’Educació Física per la UVic- UCC. Tècnica del Servei a la Comunitat Universitària de la UVic |
Ferrer Guiteras, Jordi |
Químic. Director de Depurtech, Tona |
del Águila Jiménez, Cristina |
Cap de premsa d’Edebé. Doble Grau Periodisme i Comunicació Audiovisual. Màster Periodisme Cultural. |
Prat Pladevall, Jordi |
Enginyer Informàtic; Responsable de Servei Tècnic i Postvenda ISERN, Vic |
Serrallonga Mercader, Núria |
Diplomada en Turisme. Biblioteca de la UVic-UCC, servei d’atenció a l’usuari. M’apassiona la lectura. |
FCTE : Facultat d’Empresa i Comunicació de la UVic-UCC
TAULA 4 – Jurat – categoria 4t ESO – Modalitat B |
|
Ayats Bansells, Josep |
Adjunt del vicerectorat d’Ordenació Acadèmica per a la Formació Contínua. Responsable de Projecte Talent i Professor a la FCTE de la UVic-UCC |
Barceló, Élia |
Dra. Filologia Hispànica. Ll. Filologia Anglesa- Alemanya. Escriptora reconeguda en el gènere de la ciència ficció. Part de la seva obra ha estat traduïda a més de 18 llengües |
Ferrer Orra, Berta |
Enginyera Química. Depurtech, Tona |
Gil, M. Pilar |
Dra. en Ciències Químiques i Escriptora |
Khannous Lleiffe, Olfat |
Graduada en Biotecnologia i màster en Bioinformàtica. Investigadora predoctoral al BSC-IRB. Professora associada a la FCTE de la UVic-UCC |
Orra Masó, Maria |
Biòloga. I+D Departament Productes Químics. Depurtech, Tona |
Surinyac Albareda, Jordi |
Dr. en Informàtica. Professor a la FCTE. Lector de literatura en general i ciència-ficció. |
Tortadès Verdaguer, Carla |
Llicenciada en Biologia. Cap de la secretaria de la FCTE de la UVic-UCC |
Solé Casals, Jordi |
Dr. en Enginyeria de Telecomunicacions i llicenciat en Humanitats. Professor i investigador a la FCTE de la UVic-UCC |
|
FCTE : Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries de la UVic-UCC
13a edició del cartamen literari “Premi Llegim Ciència (PLC)” – curs 2024/25 – Novel·la :
L’EFECTE FRANKENSTEIN. Elia Barceló
Col·lecció Periscopi Grup Edebé, 2019
Col·lecció Biblioteca Elia Barceló. Grup Edebé, 2023
Gràcies per tot i feliç lectura! L’evolució de la Calpurnia Tate
Premi Llegim Ciència (PLC-UVic): obrim una escletxa a l’esperança d’agermanar la literatura, l’art, la tecnologia i les ciències.
Premi Llegim Ciència – (PLC): en aquest projecte es treballa una novel·la científica diferent en cada edició. El professorat acompanya a l’alumnat per la lectura d’una novel·la i un cop llegida, escriuen relats que responen a una de les dues modalitats formulades segons cadascun dels tríptics on hi ha les bases del certamen literari. Posteriorment, fan entrega dels relats i els presenten i el jurat fa una exhaustiva valoració a fi de fer l’entrega dels guardons als millors relats de cada modalitat i categoria, en una data concreta on es convida a l’autoria, a l’Aula Magna de la UVic-UCC. El PLC va dirigit a 3r i 4t d’ESO.