El Projecte

MovIn-Lessons és un projecte de recerca desenvolupat des de la línia estratègica “Integració del moviment” del Centre d’Estudis en Esport i Activitat Física (CEEAF) de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya.

Per què aquest projecte?

Al llarg de les darreres dècades s’ha observat un augment continuat d’infants i joves de 5 a 18 anys que no assoleixen les recomanacions mínimes d’activitat física diària de l’Organització Mundial de la Salut (OMS). L’OMS recomana que com a mínim els infants i joves realitzin 60 minuts d’activitat física moderada a vigorosa diàriament.

A nivell de l’estat Espanyol, els resultats de l’estudi PASOS de la Fundació Gasol indiquen que el 55,5% dels infants i joves no compleixen les recomanacions d’activitat física indicades per l’OMS. Concretament, l’estudi senyala que hi ha una disminució mitjana d’activitat física diària de 39 minuts entre els infants de 3r i 6è de primària. Les dades són alarmants, i l’evidència indica que la baixa activitat física i destinar molt temps en activitats sedentàries té efectes negatius envers la salut dels infants i joves, comportant un alt risc de presentar sobrepès, obesitat, malalties cardiovasculars, càncer i altres malalties cròniques. Concretament, el sobrepès i l’obesitat són dues de les conseqüències més freqüents en infants davant dels nivells baixos d’activitat física i pel sedentarisme.

En aquest context, calen intervencions que puguin garantir que s’accedeixi a la majoria dels infants, independentment de l’ètnia, cultura i nivell socioeconòmic. Les escoles són entorns que permeten accedir a tots als infants i durant bona part de les hores del dia. Per tant, són entorns ideals per poder implementar accions que permetin poder augmentar els nivells d’activitat física diaris dels infants. No obstant, molts centres educatius, en lloc de generar més oportunitats d’activitat física, han augmentat el temps assegut amb l’objectiu d’obtenir millors resultats acadèmics. Paradoxalment, algunes evidències suggereixen que l’activitat física promou el rendiment acadèmic en els infants, tot i que cal més evidència per establir una relació més clara.

Davant d’aquesta situació, el projecte MovIn-Lessons ha sorgit arrel de respondre a la pregunta “Com poden les escoles augmentar els nivells diaris d’activitat física i reduir el temps assegut, alhora que es manté o es millora el rendiment acadèmic?”

En què consisteix el projecte MovIn-Lessons?

MovIn-Lessons es centra en integrar l’activitat física dins de les àrees d’aprenentatge de l’etapa d’educació primària (concretament, es focalitza en les àrees de matemàtiques, anglès i medi natural). L’objectiu és transformar les activitats d’aprenentatge que impliquen estar asseguts, ens activitats físicament actives (a qualsevol nivell d’intensitat) que impliquin a l’infant haver de realitzar-les i resoldre-les a partir del moviment. Per tant, les activitats d’aprenentatge involucren a l’infant tant físicament com cognitivament.

Per altra banda, considerem essencial dins del projecte el mestre d’educació física, ja que esdevé l’especialista i l’expert en activitat física dins del centre educatiu. En aquest cas, proposem que el mestre d’educació física esdevingui assessor pels mestres de les àrees de matemàtiques, anglès i medi natural, aconsellant i oferint propostes per poder adaptar les activitats d’aprenentatge.

Fases del projecte

El projecte es compon de quatre fases. La primera fase es va realitzar a l’inici del projecte, la qual va permetre poder dissenyar la formació dels mestres. Per tant, actualment és una fase tancada. No obstant, la segona, tercera i quarta fase són cícliques. Cada curs es continua la formació i s’afegeixen nous mestres, així com s’implementa en nous centres, i l’avaluació del seu impacte es realitza en centres específics que compleixin els criteris d’inclusió i permetin poder garantir el rigor metodològic d’un estudi experimental aleatoritzat per clústers (CRCT).

Objectius de recerca

Avaluar els efectes d’integrar el moviment en les àrees d’aprenentatge (matemàtiques, anglès i medi natural) de 6è de primària en:

  • Els nivells d’activitat física (dins l’escola i avaluar-ne els efectes compensatoris fora l’escola)
  • El temps assegut (dins l’escola i avaluar-ne els efectes compensatoris fora l’escola)
  • Les funcions executives
  • El rendiment acadèmic (centrat en l’assoliment de les competències)
  • En el comportament i implicació dels infants