The world of glass and glazing. Event of the International Year of Glass 2022 at Institut d’Estudis Catalans

with No Comments

On Tuesday 29 November 2022, the Catalan Society of Chemistry and Mecamat group of UVIC-UCC organized the event “The world of glass and glazing” in the commemoration of the International Year of Glass-2022 at l’Institut d’Estudis Catalans.  This event highlights the following issues: ‘Glassmaking’, ‘Glazes’ and ‘Glass in art and in building construction.

The workshop could be seen on youtube.

Tuesday 29 November 2022.
From 16.00 to 20.00h
INSTITUT D’ESTUDIS CATALANS (IEC).Sala Pere i Joan Coromines, Planta Baixa de la Casa de Convalescència,
Carrer del Carme, 47. Barcelona

Organisers:
Consol Blanch-Colat, Pere Grapí-Vilumara and Nora Ventosa-Rull (Catalan Society of Chemistry); Judit Molera-Marimon (UVic-UCC)
Category:
Education
Event Type:
Workshop/Seminar
Country:
Spain
City:
Barcelona, Catalonia
Contact Name:
Rosa Figueras
Event Reference:
Presentació
L’Assemblea General de les Nacions Unides ha declarat el 2022 com a Any Internacional del Vidre a petició d’institucions del sector, tals com la Comissió Internacional del Vidre (ICG), Comunitat d’Associacions del Vidre (CGA) i el Comitè Internacional de Museus i Col·leccions del Vidre (ICOM-Glass). El seu objectiu és visibilitzar la importància, científica, econòmica, ambiental i cultural del vidre com a element transformador de la humanitat, atès el seu paper fonamental en el desenvolupament i evolució dels articles per a la llar, l’arquitectura, l’art, l’automoció, la comunicació, la ciència i la tecnologia.
Des de la Societat Catalana de Química ens hem volgut sumar a la commemoració tot organitzant la present jornada, on volem posar de manifest diversos aspectes del món del vidre i dels vidriats actualment al país.

Hem dividit la jornada en tres blocs:

• • la fabricació del vidre sota punts de vista diferents; l’evolució tecnològica i social d’una fàbrica de vidre al llarg de més de 100 anys d’història, la presentació museística d’una societat que va créixer entorn d’unes fàbriques de vidre i l`aportació de la ciència a l’estudi de l’evolució històrica de la fabricació del vidre.
    • els materials vidriats, tot recollint experiències tant des de la perspectiva de l’evolució de fabricació de ceràmica a gran escala, com des de la recerca de noves expressions artístiques en vidriats. I també des de l’aportació de la ciència en l’estudi dels vidrats per conèixer la interacció del vidre amb les pastes ceràmiques.
    • el vidre en l’art i en la construcció, tot considerant el procés creatiu en la confecció i restauració de vitralls, el paper del vidre en l’art contemporani i la funció del vidre en la construcció com a element estructural.

La jornada va dirigida al públic amb inquietuds artístiques en general, també a estudiants de facultats de química i d’història de l’art, i a estudiants de batxillerat que vulguin focalitzar el seu treball de recerca en aquests temes.

16:00 Benvinguda i presentació de la Jornada.
Obertura de l’acte a càrrec del Secretari de l’IEC, Àngel Messeguer i Peypoch
Salutació del President de la SCQ, Gregori Ujaque i Pérez.
Presentació de la Jornada. Consol Blanch i Colat, membre de la comissió organitzadora
I. La fabricació del vidre. Moderadora: Consol Blanch i Colat
16:15 La fàbrica de vidre del Masnou: passat, present i futur, a càrrec de Vicenç Pedret i Clemente, President de Ramon Clemente SA.
16:30 El museu del vidre de Vimbodí, vida i activitat d’un poble, a càrrec de Joan Canela i
Ríos, Alcalde de Vimbodí i Poblet
16:45 Evolució històrica de la fabricació de vidres i vitralls, a càrrec de Trinitat Pradell i Cara,
grup de recerca de materials metaestables i nanoestructurats de la UPC.
17:00 Torn obert de paraula.
II. Ceràmica vidriada. Moderadora: Nora Ventosa i Rull
17:15 Efectes del foc reductor en la cuita de ceràmica d’alta temperatura, càrrec de Pep Madrenas i Palou, ceramista de Folgueroles.
17:30 La ceràmica com a ofici, a càrrec de Toni Cumella i Vendrell, ceramista de Granollers.
17:45 Els vidrats: la unió del vidre i la ceràmica, a càrrec de Judit Molera i Marimon, grup de recerca Mecamat de la UVic-UCC.
18:00 Torn obert de paraula.
18:15 Pausa
III. El Vidre: Art i Construcció. Moderador: Pere Grapí i Vilumara
18:45 Confecció i restauració de vitralls, a càrrec de Joan Serra i Renom, mestre vitraller de Sabadell.
19:00 El vidre en l’art contemporani, a càrrec de Laia Moretó i Alvarado, Departament d’Arts Visuals i Disseny, Facultat de Belles Arts de la UB.
19:15 L’ús estructural del vidre, a càrrec de Francesc Arbós i Bellapart, president de Bellapart Grup.
19:30 Torn obert de paraula.
19:45 Cloenda de la Jornada
mm