Durant aquests mesos de novembre i desembre es realitzen diferents visites a la Filmoteca Española i Filmoteca de Catalunya amb la finalitat de realitzar un buidatge interpretatiu d’aquells documentals, noticiaris i anuncis sobre l’educació filmats durant la primera meitat del segle XX a l’Estat Espanyol.
El fet a destacar és que aquest patrimoni material fílmic de gran valor informatiu per entendre l’evolució de l’educació en el nostre territori ha estat sovint desestimat en les recerques històriques. Ha sigut convenient, primer, que tingués lloc l’anomenat ‘visual turn’.
Visualitzar aquests materials ens aporta la possibilitat de recuperar part de les pràctiques que han orientat la nostra història i, també, l’experiència de poder observar concrecions de les idees pedagògiques sobre les quals tant sovint hem sentit a parlar. Alhora, ens obre a noves vies de pensament entorn a alguns aspectes que fins ara ens eren desconeguts, com ara l’educació a les colònies de l’imperi.
Amb la complicitat del saber fer de les tècniques i els tècnics que treballen a ambdues filmoteques, el treball de camp ens ha permès conèixer la materialitat que en el seu moment era avantguarda.
L’activitat publicada es duu a terme en el marc del projecte:
REVISIÓN Y ANÁLISIS DE DOCUMENTALES PROPAGANDÍSTICOS Y ANUNCIOS AUDIOVISUALES EDUCATIVOS PRODUCIDOS ENTRE 1914-1939 EN ESPAÑA (RADAE). Ref.: EDU2013-48067-. IP: Josep Casanovas i Eulàlia Collelldemont. Equipo: Anna Gómez, Núria Padrós, Pilar Prat, Isabel Carrillo, Rosa Sambola, Jon Telford. 2014-2016, Ministerio de Economía y competitividad.
Equip de recerca: RADAE