Organitzat pel GRELL (Grup de Recerca en Educació, Llenguatge i Literatura), del Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes de la Universitat de Vic, els dies 26 i 27 de gener es va celebrar el VIIIè Seminari internacional: L’aula com a àmbit d’investigació sobre l’ensenyament i l’aprenentatge de llengües.

Es tracta d’un seminari que té dos objectius fonamentals: per una banda, propiciar un espai per a l’intercanvi i la discussió de les recerques que es duen a terme en aquest àmbit per part dels diferents grups i, per una altra banda i al mateix temps, posar el focus d’atenció en la recerca feta a l’aula, aquella que té per objectiu conèixer de primera mà què i de quina manera els alumnes aprenen les llengües que hi ha al seu entorn.

En aquesta edició del seminari, que se celebra cada dos anys, hi van participar 60 investigadors i s’hi van presentar 14 treballs d’altres tants Grups de Recerca de diferents universitats de Portugal, País Basc, País Valencià, Valladolid i Catalunya. A banda de sis sessions de discussió, en què els autors dels treballs presentaven breument les seves recerques i immediatament es passava a la discussió, provocada i conduïda pels relators, es va comptar amb la presència de la professora Debra Myhill de la University of Exeter, que va pronunciar la conferència A theorised role for grammar in the curriculum.

A l’hora de fer balanç, els participants van manifestar la seva satisfacció pel fet d’haver-se assolit els dos objectius proposats. Pel que fa al primer, els marcs teòrics, els aspectes metodològics i els resultats de les recerques van ser objecte de reflexió i debat constant, cosa que també van afavorir el format i la bona organització del seminari. En aquest sentit, es va posar de relleu la necessitat i la voluntat de continuïtat, en la mesura que el seminari serveix i ha de continuar servint de xarxa, de vertebrador d’una autèntica comunitat investigadora. I pel que fa al segon objectiu, a banda del rigor de tots els treballs, es va destacar l’interès -i la conveniència- d’intensificar la recerca a les aules, tant a les d’educació infantil, primària i secundària com a les de la universitat, i molt especialment, aquelles on aprenen els futurs ensenyants.