Mariona Casas, Eduard Ramírez i Enric Prats durant l’acte de presentació del llibre.

El Paranimf de la Universitat de Vic va ser l’escenari, el dimecres 17 de maig, de la presentació del llibre Mestres del present acompanyant mestres del futur. L’experiència de la mentoria a les escoles de Vic (2018-2021), editat per Eumo Editorial i coordinat per la professora Mariona Casas-Deseures, membre del grup de recerca Glossa. El llibre recull els resultats de la recerca La mentoria i la identitat docent emergent en els estudiants dels graus de Mestre de la UVic-UCC (2017 ARMIF 0002, IP: Mariona Casas), portada a terme durant tres cursos acadèmics (2018-2021) entre els graus de Mestre de la FETEP i els centres d’educació infantil i primària de la ciutat de Vic.

La presentació del llibre va anar a càrrec d’Enric Prats, Doctor en Pedagogia (UB) i secretari del programa MIF, que va subratllar la “mirada polifònica” de la publicació i el valor per “difondre i debatre sobre el complex vincle entre universitat i escola en la formació inicial de mestres”. En la seva intervenció, Prats va definir la relació entre les facultats d’educació i els centres escolars com a “necessària, imprescindible, inevitable i millorable” i va remarcar que projectes com el que es presenten al llibre són exemples de “teixir complicitats des de la confiança” entre ambdós agents: “La universitat ensenya la professió i l’escola ensenya l’ofici”, va matisar. El conferenciant també va advocar per trencar el prejudici segons el qual la universitat aporta la teoria i l’escola, la pràctica, i va posar en relleu que “tant el saber acadèmic com el saber escolar són, alhora, teòrics i pràctics”, que es complementen i que correspon a l’estudiant, futur docent, “integrar aquests sabers complementaris”.

Justament el llibre, Mestres del present acompanyant mestres del futur, posa en relleu fins a quin punt compartir context, expectatives i aprenentatges en un entorn de confiança faciliten aquesta corresponsabilitat en la construcció de la identitat docent. El volum consta de 16 capítols, signats per 35 autores i autors, que hi presenten una visió calidoscòpica del desenvolupament de la recerca, que va implicar més de 350 participants. Un dels capítols va a càrrec de tres membres de Glossa: Francesca Davoli, Anna Valbona i Berta Vila, que descriuen el pràcticum als graus de Mestre.

En concret, la investigació va desplegar-se a l’entorn de dos sistemes d’activitat: per una banda, l’estada a l’escola d’un matí a la setmana durant tot el curs per part dels estudiants de nou accés als graus de Mestre de la UVic; i, per l’altra, el desenvolupament d’un seminari estable (Seminari MID, mentoria i identitat docent) entre docents de la facultat i mestres de centres d’educació infantil i primària. El llibre està publicat en format paper i en format digital. La versió digital es pot descarregar des d’aquest l’enllaç permanent del repositori institucional de la UVic.

La presentació del llibre formava part de la cloenda del Seminari MID d’aquest curs de la FETEP, en què hi han participat 160 estudiants de 1r curs dels quatre graus de Mestre (Infantil, Primària, doble grau Infantil/Primària i doble grau CAFE/MEP), 11 professors de la facultat i 40 mentores i mentors de 16 centres educatius. Justament en el tancament de l’acte, Mariona Casas va remarcar que els dos pilars de la recerca (l’estada a l’escola i el Seminari MID) “han anat creixent i evolucionant amb la incorporació de més agents, altres formats i noves perspectives” i que aquest camí de confiança i complicitat entre la facultat i els centres educatius “ha marcat un abans i un després en la formació inicial de mestres a la UVic-UCC”.