Treballar la integració de les noves tecnologies en l’art i la literatura, amb un especial enfocament en la perspectiva de gènere, és el tema central del I Simposi Internacional: Gènere, Art i Literatura Digitals, que acollirà la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) el pròxim dia 7 de març, coincidint amb el Dia Internacional de les Dones (8M)

Mireia Canals, Ana Palomo i Caterina Riba, tres recercadores del grup de recerca en Estudis de Gènere: Traducció, Literatura, Història i Comunicació (GETLIHC), coordinen aquest simposi amb l’objectiu de visibilitzar la feina, la recerca, la transferència de coneixement i l’art de les dones en una societat androcèntrica, en què l’eix de la digitalització incorpora una nova dimensió a temes de gènere que fa anys que treballen en la recerca i hi aporta un valor afegit, especialment en un context internacional i interdisciplinari com el que cobrirà aquest simposi.

Aquesta trobada internacional servirà per crear un espai de debat on tractar un tema actual, moltes vegades polèmic, i que està en constant transformació, com és la digitalització de l’art i la literatura a través d’una perspectiva de gènere. Alhora, el simposi vol treballar la temàtica des de diferents punts de vista: d’una banda, les investigadores que apliquen novetats tecnològiques en l’àmbit de l’ensenyament i la innovació pedagògica. De l’altra, també vol aportar el punt de vista i les experiències d’artistes en actiu que fan creacions relacionades amb les novetats tecnològiques i que incorporen una perspectiva de gènere en la seva obra. D’aquesta manera, les coordinadores esperen crear sinergies i col·laboracions que permetin observar les possibilitats de les noves tecnologies en l’àmbit de creació, però també en l’àmbit de l’ensenyament i la pedagogia.

Un programa amb marcada presència internacional

Entre els experts internacionals destaca la presència de Raffaella Leproni (Universitá di Roma Tre) amb la ponència “Digital Literature Literacy and Digital Literature Reading in a Gender Perspective”. A continuació, Oksana Rudych (Poltava V.G. Korolenko National Pedagogical University, PNPU) oferirà la xerrada “Digital Segment of Ukranian Book Market in the Context of War”, que impartirà en línia. Després d’una pausa, les ponències continuaran amb Liliosa Azara, també de la Universitá di Roma Tre, que presentarà “Feminist Digital Literature in Italy”. Seguidament, hi haurà l’apartat “Recerca en construcció”, en què tres estudiants de doctorat explicaran les tesis que estan desenvolupant en l’àmbit del gènere, l’art i la literatura digitals. La inauguració del simposi anirà a càrrec d’Eva Espasa i Borràs, vicerectora de Recerca i Transferència del Coneixement de la UVic-UCC.

La segona part de la jornada inclourà la conferència “Art generatiu, la pràctica artística d’art fet amb codi propi”, a càrrec d’Anna Carreras, professora de BAU, i tancarà les ponències Juncal Caballero (Universitat Jaume I) amb “El arte será convulso o no será. Mujeres artistas y compromiso político-social”, que impartirà per videoconferència. L’últim acte del simposi consistirà en una performance d’Anna Dot, artista i doctora pel programa de Traducció, Interpretació i Llengües Aplicades de la UVic-UCC, amb una proposta ad hoc segons la temàtica del simposi: art, literatura digital i gènere.

El simposi es farà en català, castellà i anglès. A més del GETLIHC, aquesta jornada compta amb la col·laboració del Centre d’Estudis Interdisciplinaris de Gènere (CEIG), la Facultat d’Empresa i Comunicació (FEC) i la Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia (FETEP), i té el suport de l’AGAUR – Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya.

Aquesta jornada, que durarà tot el dia, es farà presencialment a la Sala Gòtica de Casa de Convalescència (UVic-UCC), però alhora es podrà seguir en format híbrid a través d’aquest enllaç. Es pot consultar el programa aquí.