El dimecres 11 d’abril, el professor Joan Sala va pronucnciar la lliçó de jubilació “L’esperit de sacrifici i l’assertivitat; les meves claus per afrontar situacions complicades”,  davant d’una Aula Magna plena de familiars, companys, amics i exalumnes. La professora Pilar Prat,  companya de departament va llegir l’encomi des de “l’estima i l’admiració” , el qual va desglossar la trajectòria personal i professional de l’homenatjat. Prat va destacar les diverses vessants personals de Joan Sala com a mestre, psicòleg, mediador, educador social i periodista.

Joan Sala va estudiar magisteri al Pare Coll de Vic i de seguida es posà a exercir de mestre, activitat que complementava fent col·laboracions a diversos mitjans comarcals. Després de completar els estudis de psicologia va entrar a treballar al Centre Residencial d’Acció Educativa Osona (Casa Moreta), del qual fou el director des de 1994 fins a 2017, quan es va jubilar. Segons Pilar Prat, “en Joan és una persona a qui han agradat els reptes, i els ha afrontat amb il·lusió, ganes, passió i sentit comú”. L’any 1999 s’incorporava com a professor associat a la UVic, a la llicenciatura de Psicopedagogia i a la diplomatura d’Educació Social. Paral·lelament, s’endinsà en el món de la mediació i va ser president de l’Associació de Mediadors de Catalunya. Joan Sala comença ara una nova etapa professional com a primer síndic de greuges de la ciutat de Vic, la qual cosa demostra, segons Prat, “que es tracta d’una persona de consens, estimat apreciat i valorat”.

Joan Sala va basar la seva lliçó de jubilació en els valors que l’han ajudat al llarg de la seva vida personal i professional. “A casa i a l’escola em van ensenyar valors que no m’han deixat mai, com l’esperit de sacrifici, la solidaritat o la importància de lluitar per aconseguir objectius”, va afirmar. De la seva experiència a Casa Moreta, diu que en va aprendre “a tenir la màxima atenció i respecte per les persones amb qui he tractat” i que aquest centre “ha estat la meva base d’operacions per poder transmetre les meves experiències a les classes i a aportar-hi riquesa”. Sala va afirmar que gràcies a la UVic va arribar a la maduresa i a la sistematització.

L’acte va ser presidit pel degà de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes, Eduard Ramírez, que va agrair a Sala “la petjada important que has deixat a la Facultat”, i va destacar-ne “la capacitat d’escoltar, de resoldre conflictes i d’arremangar-se per fer un món millor”.