Amb la presència del Rector de la UVic-UCC, Jordi Montaña, l’Alcaldessa de Vic, Anna Erra i la Directora General d’Educació Infantil i Primària del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, Carme Ortoll, el passat 24 de gener s’ha presentat públicament el Programa MID de la mà del degà de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes, Eduard Ramírez. Un programa que forma part del pla d’actuació del deganat per al període 2016-2020.

L’acte, que ha tingut lloc a l’Aula Magna de la UVic, també ha servit per reconèixer la participació i implicació d’escoles i administracions en aquest projecte inèdit que vincula a 120 estudiants de primer dels graus de mestre de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes amb les 11 escoles de Vic. El degà de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes (FETCH), Eduard Ramírez, ha recordat que el MID s’inclou dins la recerca educativa vinculada a la innovació docent i a la voluntat de trobar espais de trobada amb els centres que acullen estudiants: “sense el compromís de les escoles, la regidoria d’educació i el Departament d’Ensenyament això no tindria sentit”.

MIDEl MID es proposa avançar cap a la creació de la figura del professorat mentor que pugui acompanyar millor els estudiants durant els períodes d’estada i pràctiques a les 11 escoles d’educació infantil i primària a la ciutat de Vic, i ajudar a formar, alhora, la identitat docent dels estudiants dels graus de Mestre de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes de la UVic-UCC. Segons la directora general d’Educació Infantil i Primària de la Generalitat de Catalunya, Carme Ortoll, “el MID enfoca la qualitat dels processos per ajudar a ser mestre i no només a fer de mestre, ja que ser mestre implica un concepte artesanal de la formació”. L’acte va acabar amb una conferència de la professora de la Universitat de Barcelona, Juana Sancho que va parlar sobre la construcció de les identitats docents en el món actual.

Dos àmbits d’actuació

El programa MID contempla dos àmbits d’actuació. Per una banda, proposa a tots els estudiants de primer curs dels graus de Mestre en Educació Infantil i Mestre en Educació Primària, i del doble grau en Educació Infantil i Primària, que facin una estada d’un matí setmanal durant tot el curs en una escola de Vic. Aquesta iniciativa, pionera a Catalunya i que ja està en marxa des de principis de curs, permet a l’estudiant de Mestre establir un primer contacte amb l’escola i conèixer-la des de l’inici del grau; aprendre amb l’acompanyament d’un mestre tot donant suport en les tasques quotidianes de l’aula; posar en pràctica els coneixements apresos a la Universitat; i aproximar-se al funcionament de l’escola fent una immersió en la vida escolar. Aquesta estructura en alternança permet que hi hagi una reflexió constant des de les aules de la Universitat en relació a la realitat escolar.

Per altra banda, el programa MID també inclou la realització de sis seminaris de formació sobre la construcció de la identitat docent i el mentoratge destinats a professors de la Universitat i als mestres de les 11 escoles de Vic per tal de definir conjuntament com millorar l’acompanyament dels futurs mestres i el seu perfil professional. D’aquests seminaris en sorgirà un equip de treball estable format per mestres d’escoles i professorat de la FETCH que promourà la presència i la participació de mestres en actiu a les aules de la Facultat.

Un reconeixement a les escoles de Vic

El degà de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes, Eduard Ramírez, va reunir-se a principi de curs amb totes les directores i directors de les 11 escoles d’Educació Infantil i Primària de Vic per compartir aquest programa, que és un els principals eixos del seu mandat. Segons Ramírez, l’objectiu és “ampliar la relació que ja hi ha amb tots i cadascun dels centres escolars i que esdevingui un pont de doble direcció: no només que els estudiants vagin a les escoles, com ja estan fent, sinó també que les escoles vinguin a la Universitat”.

El programa, que està inspirat en les pràctiques universitàries que es realitzen en els graus de Mestre de les universitats del nord d’Europa, també permetrà reconèixer les bones pràctiques que es duen a terme a les escoles de Vic. És a dir, no només es tracta de compartir l’expertesa acadèmica de la Facultat amb els centres, sinó també saber què esperen les escoles dels futurs mestres, tot reconeixent el paper dels centres en la formació inicial dels mestres.

Conferència de la Dra. Joana Sancho

Durant la segona part de l’acte la Dra. Joana Sancho ha pronunciat la conferència titulada “Però… quin és el meu paper? La construcció de les identitats docents en el món actual”. La Dra. Sancho és professora de la Universitat de Barcelona i coordinadora del grup de recerca consolidat ESBRINA- Subjectivitats, Visualitats i Entorns Educatius Contemporanis (2014SGR 00632).  La conferència, pensada per a l’ocasió i adreçada tant als estudiants de mestre com als mestres en actiu així com el professorat de la Facultat, ha situat les complexitats de l’educació formal i explora com i des de quines perspectives ens estem pensant com a docents o futurs docents, qui ens està influenciant i en quin sentit. En definitiva, com estem construint les nostres identitats docents. Sens dubte que una interessant manera de fer més explícit el compromís i els objectius del Programa MID.

40 anys formant mestres

Aquesta presentació s’emmarca en el context dels actes de commemoració del 40è aniversari de l’Escola de Mestres d’Osona, embrió de l’actual Facultat i de la Universitat. Durant tot el curs s’aniran succeint diversos actes de commemoració, que culminaran amb una acte central previst per al 18 de maig al teatre Atlàntida de Vic.

En el següent enllaç podreu veure l’acte complet de presentació del programa MID (24-01-2018): https://youtu.be/ekPN4A2_1BY