La Universitat Central de Catalunya acollirà els dies 2, 3, i 4 de juliol el V Congres Estatal d’Economia Feminista. Es tracta d’un congrés bianual que després de celebrar-se  en diferents indrets d’Espanya, es farà per primera vegada a Catalunya. De moment compta amb més de 300 persones inscrites, 80 comunicacions aprovades i 30 tallers.

El Congrés té l’objectiu de posar en comú l‘experiència a l’entorn de l’economia feminista i consolidar, tant en l’àmbit  acadèmic, de la recerca, com en la societat civil, models econòmics alternatius. Els principals investigadors i investigadores en la matèria que participaran en aquest congrés posaran un  èmfasi especial en els impactes específics que la crisi econòmica té sobre les dones.

Visibilitzar la dimensió reproductiva de l’economia

L’economia feminista, en contrast a la convencional,  parteix de la premissa que totes aquelles activitats i serveis destinats a garantir el benestar humà i la reproducció del sistema econòmic (com les activitats de tenir cura no remunerades i que porten a terme majoritàriament les dones) també són una part fonamental de l’economia i es proposa interpretar el sistema econòmic global introduint-hi aquesta dimensió reproductiva i massa sovint invisibilitzada. A més d’interessar-se per les qüestions comunes com el mercat laboral o les polítiques públiques,  l’economia feminista posa èmfasi en totes les activitats que permeten el funcionament del mercat laboral i les polítiques públiques, que normalment són realitzades per dones de manera gratuïta i sense cap reconeixement.

Presència de referents internacionals

El congrés comptarà amb quatre sessions plenàries. La primera, protagonitzada per l’economista italiana Sílvia Federici, tractarà de les aportacions de l’economia feminista des dels moviments socials d’una banda i les institucions públiques de l’altra, i reflexionarà sobre els límits i potencialitats d’aquest paradigma, per oferir alternatives a la crisi econòmica. El segon plenari tractarà dels processos macroeconòmics contemporanis i els seus impactes específics sobre les dones. Concretament posarà a debat l’impacte de gènere del Tractat de Lliure Comerç entre Europa i Estats Units i posarà  en valor experiències feministes amb tractats similars en països llatinoamericans. La sessió anirà a càrrec de M. Teresa Blandón (La Corriente Feminista, Nicaragua) i Amaia Pérez Orozco, autora de Subversión feminista de la economia i membre de la campanya “No al TTIP”.

La tercera conferència plenària, que en un principi anava a càrrec de Rania Antonopoulou, viceministra d’Ocupació i Seguretat Social de Grècia, s’ha reformulat en una taula rodona sobre la situació econòmica  que viu el país hel·lènic, amb la participació de Lourdes Benería, economista, autora i professora de la Universitat de Cornell. La viceministra grega va declinar aquesta setmana la invitació a assistir al Congrés a causa dels esdeveniments ocorreguts en el seu país. La sessió girarà a l’entorn de l’experiència d’introduir l’economia feminista en les polítiques macroeconòmiques d’Estat. La darrera serssió plenària serà un debat entre les assistents, tant investigadores com membres de les entitats, per concretar les conclusions del congrés i establir un full de ruta sobre les accions que caldrà seguir en els propers dos anys en els camps de la recerca, les polítiques públiques i les alternatives comunitàries..

El congrés ha estat organitzat pels grups de recerca SoPCI (Societats Polítiques i Comunitats Inclusives) de la  Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar i EMPRÈN de la Facultat d’Empresa i Comunicació, amb el suport del Vicerectorat de Recerca, del Centre d’Estudis Interdisciplinaris del Gènere  i de la Càtedra UNESCO Dones, desenvolupament i cultures , tots ells de la UVic-UCC.