Anna Schlegel, considerada una de les dones més influents del món en l’àmbit tecnològic, va ser la ponent convidada en la darrera sessió de l’Executive MBA dissenyat i impartit per la Facultat d’Empresa i Comunicació de la UVic-UCC. Els estudiants van tenir l’oportunitat de dialogar amb l’alta directiva i plantejar-li directament les seves inquietuds relacionades amb lideratge, la captació i retenció de talent en els equips, la situació de les dones en el sector i el factor de la interculturalitat en l’estratègia d’internacionalització de les empreses.

Anna Navarro, coneguda professionalment com Anna Schlegel, ocupa avui un dels llocs més alts de l’univers directiu de Silicon Valley: és vicepresidenta de Procore Technologies, una empresa dedicada a facilitar l’administració en l’àmbit de la construcció. Nascuda a Olot a finals de la dècada dels 60, s’ha especialitzat en estratègies de contingut i globalització dins el sector tecnològic. Va estudiar filologia anglesa i alemanya a la Universitat de Barcelona, va continuar els seus estudis a Berlín i l’any 1992 es va traslladar als Estats Units on va aterrar en aquest sector a través de Cisco Systems. Des de llavors, va passar per diferents empreses com Xerox, VMWare, VeriSign i NetApp fins que l’any 2021 va ser nomenada vicepresidenta de Global i Co-GM Internacional de Procore Technologies, des d’on lidera 8 equips globals.

Els estudiants de l’EMBA van tenir l’oportunitat de gaudir de la seva atenció personal en la passada sessió del curs i conversar-hi sobre els temes que es plantegen en l’àmbit professional.

La formació, clau per a millorar la carrera professional

Tal com ella mateixa va afirmar, l’èxit de la seva carrera no és casualitat, sinó fruit d’un treball molt dur i de no deixar mai de formar-se. Un cop als Estats Units va decidir estudiar Enginyeria de les Telecomunicacions per comprendre millor les necessitats de l’empresa tecnològica on treballava. Durant la breu presentació a l’inici de la sessió, l’olotina va explicar que va comprendre que el seu progrés professional estava lligat a la millora dels seus coneixements als que ha dedicat un gran esforç. “Gairebé sempre que he canviat d’empresa he passat per una universitat. He anat a Standford, a la Universitat d’Arkansas City, a l’Escola de Negocis Leavey de la Universitat de Santa Clara…He passat per 5 o 6 universitats”.

 “People First”

En un sector tan competitiu com el de la innovació tecnològica i amb l’enorme responsabilitat de gestionar elevadíssims volums de negoci, Schlegel va fer referència a la importància de prendre’s el temps per crear un bon equip, però sobretot per cuidar-lo. La directiva va explicitar que als Estats Units les persones passen molt de temps a la feina (entre 50 i 70 hores setmanals) a un ritme intens i exigent. És per això que Schlegel va emfatitzar la importància de l’empatia amb les persones que formen els equips i buscar formes, encara que siguin senzilles, de reconèixer la seva feina. Així mateix, Schlegel va explicar que la direcció de les empreses punteres també té en compte la visió dels treballadors: es busca temps per intercanviar impressions amb ells i intentar que les seves condicions de treball siguin el màxim de còmodes possibles. “Allà on vaig, el primer que dic és People First. I això què vol dir? Intentem tenir una conversa amb cada persona de l’equip almenys un cop per trimestre perquè ens expliquin què volen, què necessiten,  com veuen el seu futur professional. Si es pot, es fa i si no, intentem donar-los opcions: si necessiten un mentor, un sponsor, si necessiten canviar d’equip… Ho mirem. Això és People First”.

 L’escull del gènere

És sabut que l’alta direcció i l’àmbit tecnològic son espais encara molt masculinitzats on no és fàcil accedir si s’és una dona o si es pertany a algun sector social menys privilegiat. Conscient d’aquesta realitat, Schlegel també ha estat reconeguda per visibilitzar les dones en l’àmbit tecnològic, entre altres accions per fundar l’ONG Women in Localization. Durant la sessió, l’olotina va exposar algunes dades d’ocupació de les dones en el sector així com certes estratègies per a reforçar positivament el seu progrés professional. A Procore, el percentatge de dones està al voltant del 30% tot i que es concentren en àrees determinades com recursos humans, màrqueting o serveis jurídics i, tal com passa en altres àmbits, el seu número disminueix dràsticament com més elevat és el nivell de presa de decisions.

D’altra banda, Schlegel també es va referir als comitès d’integració de minories que es creen en grans grups internacionals com a mostra de sensibilitat però que, malgrat la bona intenció, no tenen encara cap efecte en la presa de decisions importants “perquè no estan orientats a negoci”. En resposta a la pregunta d’una de les alumnes de l’EMBA, la directiva va afirmar que cal que la diversitat -de gènere, de raça, de religió- augmenti per fer les Juntes Directives més representatives i crear així connexions amb les inquietuds i visions d’aquests col·lectius. “Els executius no consultaran aquests grups en decisions importants. El que cal és que la diversitat creixi per arribar a formar part de l’equip d’executius”. 

Les inversions del futur

Com a experta en expansió internacional, Schlegel també va parlar sobre com planificar les inversions de cara al futur així com els elements que fan atractiva una zona o un determinat país per atraure les companyies de l’univers de Silicon Valley. En aquest sentit, Schlegel va esmentar alguns dels elements que fan de Catalunya un lloc interessant per a aquest sector: “Catalunya té ara mateix una marca molt forta i cal conservar-la. Té molts elements atractius: s’hi viu molt bé pel clima, pel menjar, per la seguretat…a banda de la facilitat que ofereixen organitzacions com ACCIÓ o Barcelona Global. A més, no cal que tothom vagi a Barcelona: poden anar a Vic, a Olot, a Girona… A tot Catalunya hi ha moltíssim talent”.

Tots els estudiants de l’EMBA van tenir l’oportunitat de dirigir almenys una pregunta a Anna Schlegel durant una sessió molt especial que va concloure amb somriures, bons desitjos i recomanacions de perseverança perquè tal com va afirmar l’olotina: “La carrera de cadascú sempre és molt particular”.