Ponent
La matemàtica i escriptora Carme Torras va protagonitzar la tercera ponència de la 18a edició de les Tertúlies de Literatura Científica (TLC). La Carme Torras, doctora en Informàtica i investigadora a l’Institut de Robòtica i Informàtica Industrial (CSIC-UPC), lidera un grup de recerca en robòtica assistencial. La seva xerrada va abordar les aplicacions d’aquesta tecnologia, els dilemes ètics associats i com explorar-los a través de la ciència-ficció.
Conferència
Durant la seva intervenció, Torras va parlar del desenvolupament dels robots assistencials, concebuts pensant en les necessitats dels pacients. Va destacar el robot Nyam, creat per ajudar persones amb dificultats per alimentar-se. Aquest dispositiu ha passat una prova pilot amb 60 pacients. El robot té elements personalitzables com canyes o tovallons i una pantalla amb una cara per fer la interacció més amigable. Actualment, s’està buscant una spin-off per comercialitzar-lo.
La ponent va subratllar la importància dels aspectes ètics en el disseny de robots que interactuen amb persones, remarcant que les normatives han de garantir els drets humans i l’ús responsable de la tecnologia. Va citar Barbara J. Grosz, qui defensa que incorporar l’ètica al currículum ajuda els estudiants a qüestionar no només com desenvolupar tecnologia, sinó si és adequat crear-la. També va destacar la ciència-ficció com una eina educativa per plantejar dilemes ètics. Un exemple és la seva novel·la La mutació sentimental (Pagès Editors, 2024), que reflexiona sobre els límits de l’ensenyament mecànic i la dependència tecnològica.
L’acte, celebrat dimarts 12 de novembre i retransmès per YouTube, va reunir més de 160 assistents presencials i en línia, incloent estudiants de la UVic i d’altres centres. La sessió va comptar amb Julita Oliveras, coordinadora del programa TLC, i Juli Ordeix, coordinador del grau en Mecatrònica.
Les TLC formen part del programa Ciència i Societat (PCiS) de la UVic-UCC. També disposa del suport de la Societat Catalana de Biologia i l’Institut d’Estudis Catalans, amb l’objectiu d’apropar la ciència al públic i promoure vocacions científiques.