Del 2 al 4 de juliol, més d’un centenar de docents han participat al I Congrés de Robòtica Educativa de la UVic en el marc de la Universitat d’Estiu. Aquest congrés ha estat un espai on els docents han pogut conèixer quins aprenentatges reals ofereix aquesta disciplina en els alumnes que la fan servir com a eina de treball i també ha esdevingut un espai d’intercanvi de bones pràctiques educatives.
Sota el lema “Una porta a la innovació docent per a les STEAM”, el congrés ha fet aflorar la necessitat d’instaurar noves polítiques educatives i de promoure l’alfabetització científica. Per això hi han participat no solament docents, sinó també investigadors i professionals que han parlat de la Robòtica Educativa com a possible catalitzadora de propostes pedagògiques a l’aula.
El vicerector de Recerca i Transferència de Coneixement, Jordi Villà, va manifestar, durant l’acte d’inauguració, que “volem una educació centrada en l’alumne i en un aprenentatge basat en problemes, i la tecnologia és, sens dubte, una manera d’aconseguir-ho”.
La Robòtica Educativa incorpora aspectes que tenen a veure amb el pensament computacional o les habilitats de pensar algorsimes que resolguin de manera lògica un problema; també es relaciona amb la sensòrica i la capacitat de captar informació tangible de l’entorn gràcies a ginys mecànics o electrònics, i estudia com transformar les ordres digitals en moviments d’objectes virtuals o reals.
Durant aquests dies s’han debatut estratègies per integrar aquests coneixements adequadament al currículum. Les activitats s’han organitzat per etapes i s’ha comptat amb la presència d’experiències i tallers pioners de docents i formadors. Entre els ponents destacats hi ha hagut el cap de l’àrea de Tecnologies per a l’Aprenentatge i el Coneixement del Departament d’Ensenyament, Jordi Vivancos, i la coordinadora STEM del Departament d’Ensenyament, Anna Albalat, entre altres.
Aquest congrés ha estat organitzat des de la Facultat de Ciències i Tecnologia per els professors Ramon Reig, Juli Ordeix i Josep Ayats amb la col·laboració de la Fundació Trams, Explorium, Make&Learn i el Departament d’Ensenyament amb el patrocini de la cooperativa Abacus.