El Campus Vic de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) estrenarà la setmana que ve LISA, la primera websèrie de la Universitat. La websèrie compta amb quatre capítols de cinc minuts, que estaran disponibles en línia, i es podrà veure a partir del 5 de maig, data en què tindrà lloc una autèntica premier a la nova Aula de Cinema de l’edifici Miramarges del Campus Vic (18.30 h). La Lisa, la protagonista de la sèrie, és una noia dins l’espectre autista que arriba a la UVic per estudiar-hi el grau en Enginyeria Mecatrònica, que habitualment té poca presència femenina entre l’estudiantat.

Aquest és el punt de partida de la sèrie, que està pensada per normalitzar la presència de persones dins l’espectre autista en l’àmbit universitari. Amb un to modern i un guió entretingut, la producció audiovisual també té com a objectiu posar en contacte el públic jove amb la UVic-UCC. A més, el rodatge es va concebre per tal que servís de formació i experiència als estudiants del grau en Comunicació Audiovisual i del cicle formatiu de grau superior en Animacions 3D, Jocs i Entorns Interactius, que hi han participat assumint rols tècnics compartits amb els professionals de productora Abacus. “El producte funciona com qualsevol altra websèrie actual i alhora genera un espai de relació entre professionals i estudiants, per convertir-se en la primera sèrie web coproduïda per una universitat i una productora”, afirma Jan Frigola, professor de la Facultat d’Empresa i Comunicació, que ha participat en el projecte.

LISA és una idea original de Marc Roma, productor executiu de la sèrie i director de continguts de la productora Abacus, i està protagonitzada per l’actriu i tiktoker Emma Cunill en el paper de Lisa i qui també és una persona dins l’espectre autista. Coprotagonitza la sèrie, en el paper de Paula, l’actriu Laia Fontàn, que ha aparegut a Les de l’hockei (TV3), al programa Batalla Monumental (TV3), al musical Rent o a la pel·lícula Appland. El rodatge, que va tenir lloc al febrer al Campus Vic de la Universitat, va comptar amb la participació d’estudiants i persones treballadores de la UVic, que es van seleccionar a través d’un càsting. Ingride Santos i Raquel Barrera en són les directores i guionistes, amb experiència en aquest tipus de formats. Durant el procés de creació, la productora ha estat assessorada per entitats com Asperger.cat.

Entreteniment i aprenentatge 

La voluntat de la producció ha estat la de tenir un format actual que connecti amb els referents audiovisuals dels joves, “per tal que s’hi sentin representats, no només amb les trames o la realització, sinó també amb l’estètica, els continguts o el tipus d’humor”, explica Anna Fàbregas, directora de Màrqueting de la UVic, segons la qual “la sèrie també traspua valors com l’excel·lència, l’amistat, la diversitat i el respecte”. A més els diàlegs, els personatges protagonistes i secundaris, les localitzacions, els girs de guió, els gags, els grafismes, la música i fins i tot la introducció d’eines com TikTok, estan pensats per crear un producte que sigui consumit a xarxes socials i molt viralitzable.

Per assolir el doble objectiu de fer una producció entretinguda que alhora servís de formació, a l’equip professional de la productora Abacus s’hi va unir un equip d’estudiants de la UVic del grau en Comunicació Audiovisual i del CFGS en Animacions 3D, Jocs i Entorns Interactius. Durant la producció cada alumne va tenir un mentor de referència de la productora, que sempre era un dels caps d’equip professionals que realitzaven la sèrie. “Aquest projecte d’aprenentatge experiencial va permetre als estudiants poder participar i implicar-se en un rodatge dins un entorn professional”, explica Jan Frigola, segons el qual “el procés de realització mateix servia perquè els estudiants visquessin en directe l’elaboració d’una sèrie i alhora tinguessin un professional de referència a qui ajudar, però també a qui acudir per resoldre dubtes generats a través de la vivència real de la professió”.

Normalitzar l’espectre autista a través del relat

LISA explica la història d’una jove estudiant dins l’espectre autista que comença el primer curs del grau en Enginyeria Mecatrònica a la UVic, un dels graus que s’ofereix al campus Vic i que és pioner en el marc universitari espanyol. L’Enginyeria Mecatrònica treballa de manera interdisciplinària els coneixements de mecànica, electrònica, informàtica i control per formar professionals amb capacitat per concebre els nous productes industrials i de consum que exigeix el segle XXI. La Lisa hi aterra amb tota la il·lusió del món, però també amb tota la por per saber com encaixarà la seva condició a l’hora de teixir relacions amb els seus companys i professors.

“Les persones amb transtorns de l’espectre Autista (TEA) poden tenir una gran varietat de manifestacions diferents. És possible que no interpretin els codis relacionals de manera adequada i per això en un context de interacció social es poden generar situacions diverses: un gest, una mirada, una frase amb doble sentit, poden ser interpretades de manera molt diferent i provocar situacions estranyes o incòmodes” explica Sarah Mir, responsable del programa de suport a l’estudiant de la UVic-UCC. Per això, quan comença el curs (i la sèrie) la Lisa es planteja si serà acceptada, si podrà fer noves amistats, si caldrà que dissimuli la seva condició i, en definitiva, si se’ns sortirà.

Amb aquesta sèrie, la UVic-UCC també han volgut visibilitzar i mostrar el seu compromís social amb la comunitat de persones dins l’espectre autista, amb la voluntat de contribuir al seu coneixement, acceptació i normalització. Per això a l’equip de guió hi participava la mateixa Emma Cunill, que fa temps que ha desenvolupat una mirada divertida i desacomplexada sobre l’espectre autista des del seu TikTok personal.

No sóc Loser, sóc Lisa, una campanya més enllà de les pantalles

Partint del fil conductor de la websèrie, que és la integració d’un perfil autista en el món universitari, “la campanya neix del concepte de com algú que a priori té problemes d’integració, reverteix la situació per convertir-se en una referència en l’entorn, ja no només humà, sinó també digital”, explica Anna Fàbregas.

Per transmetre aquesta reversió social s’ha creat tota una campanya que va més enllà de la websèrie i que gira a l’entorn del concepte “No soc Loser, soc Lisa”. La idea és aconseguir que tant la protagonista de la sèrie com tothom que es pugui sentir identificat en el marc universitari, “entengui que les diferències són bones i que no ens aparten de la societat sinó que ens apropen a ser persones estimades per la nostra pròpia essència”, diu Fàbregas.

“No sóc Loser, sóc Lisa” agafa com a base la simbologia del reconegut gest “L” de “Loser (perdedor)” i en deriva diferents accions que pretenen fer entendre que de “Loser (perdedor)” pots passar a ser com la Lisa, “una persona que s’accepta tal com és i pren partida de la seva situació per ajudar-se a ella mateixa i als altres”.

L’estrena, el 5 de maig

Per al llançament de la websèrie, la UVic ha creat una campanya que busca transcendir més enllà de les pantalles. El pròxim dia 5 de maig a partir de les 18:30 h, a les instal·lacions de l’edifici Miramarges del campus Vic, se celebrarà l’acte per presentar l’abans, el durant i el després d’aquest projecte. L’esdeveniment comptarà amb una catifa vermella, amb presència, entre d’altres, del càsting de la sèrie i l’equip que hi ha al darrere.

L’acte tindrà com a element central el visionat de la websèrie i, de la mà del periodista Jordi De Planell – graduat en Periodisme per la UVic-UCC i periodista al Preguntes Freqüents (FAQS) de TV3 –, s’hi donaran a conèixer les anècdotes i curiositats del rodatge amb entrevistes a protagonistes i directores. Finalment, la presentació conclourà amb un còctel  l’actuació d’un DJ, amb una selecció musical inspirada en els diferents capítols de la sèrie.

Des d’aquell dia, un espai web actuarà de repositori dels quatre capítols de la sèrie així com d’altra informació rellevant del projecte. Alhora, a les xarxes socials d’Instagram i Tik.Tok, la Universitat ha impulsat el repte de fer un vídeo seguint una coreografia, mostrant primer, el gest “Loser“, i tot seguit el gest universal “Okey” amb el polze amunt.

Abacus Cooperativa, la productora responsable del projecte LISA.

Abacus Cooperativa és una de les empreses més importants del sector de la cultura i l’educació al nostre país. Creada el 1968, la cooperativa Abacus inicia l’any 2021 la seva divisió audiovisual a partir de la incorporació de la cooperativa la productora Batabat. Entre les seves produccions més recents destaquen la pel·lícula La mort de Guillem (TVE, ÀPunt, IB3, 2020), dirigit per Carlos Marquès-Marcet i premi Gaudí al millor film per TV; el documental Bruixes, la gran mentida (TV3, 2021), dirigit per Joanna Prados; o el programa Batalla Monumental (TV3, 2020) dirigit per Uri Garcia.