L’expert en aprenentatge i memòria, Héctor Ruiz Martín, va donar el tret de sortida al curs 2024-2025 de la Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries (FCTE) de la UVic-UCC amb una conferència titulada “Com aprenem? Una aproximació científica”. Aquesta xerrada es va centrar en tècniques d’aprenentatge basades en evidències científiques. Davant dels nous estudiants, Ruiz va explicar com utilitzar estratègies com l’evocació i l’espaiat per millorar la retenció de coneixements i optimitzar l’aprenentatge.

Ruiz va basar la seva presentació en experiments clàssics com els de Hyde & Jenkins (1973) i Craik & Tulving (1975), demostrant com els estudiants poden millorar les seves habilitats amb estratègies basades en evidències, que, malgrat ser antigues, continuen sent efectives. Durant la conferència, va proposar un joc de paraules per mostrar que les paraules més recordades són aquelles connectades amb experiències, records o vivències prèvies. També va oferir consells pràctics, com evocar els coneixements abans d’estudiar per reforçar la memòria: “Si abans d’estudiar intentem recordar el que ja sabem, el que aprenem després ho retenim millor”. A més, va destacar que espaiar l’estudi és més efectiu que concentrar-lo en sessions llargues, subratllant la importància de distribuir l’esforç al llarg del temps.

L’acte, que va tenir lloc ahir, dimecres 18 de setembre, a l’Aula Magna de Torre dels Frares, es va celebrar en el marc de la benvinguda als nous estudiants de la Facultat. La degana de la FCTE, Malu Calle Rosingana, va inaugurar l’acte destacant la importància de tot el procés formatiu, que té dos moments clau per a la facultat: l’acte de benvinguda i el de graduació, que defineixen tot el procés universitari que per als nous estudiants començava ahir.