Raimon Pericas: “Els nous laboratoris del grau en Enginyeria de l’Automoció suposen la consolidació del projecte i la seva projecció cap al futur”
Raimon Pericas és doctor en Enginyeria Nuclear per la Universitat Politècnica de Catalunya i The PennState University Pennsylvania. Va entrar a formar part del corpus docent de la UVic l’any 2006 com a associat i des del 2021, com a agregat. Membre del grup de recerca MECAMAT, actualment és el coordinador del grau en Enginyeria de l’Automoció, que s’imparteix a UGranollers i que acaba d’inaugurar un nou espai de laboratoris que quadruplica la superfície que tenia fins ara.
Què significa per al grau en Enginyeria de l’Automoció poder estrenar aquests nous laboratoris?
Per al grau en Enginyeria de l’Automoció (GEA) de la UVic-UCC aquest és un pas molt rellevant. D’entrada, suposa la consolidació d’un projecte i la seva projecció cap al futur. Els agents implicats, que són la Universitat i els ajuntaments de Vic i Granollers, així ho demostren i tenen una forta voluntat per apostar per aquest projecte i fer-lo créixer. Crec que poder disposar d’aquests laboratoris dotaran el GEA de la infraestructura necessària per formar uns alumnes amb qualitat i amb una gran projecció.
Ens podries explicar quines característiques generals tenen?
Són uns espais que d’entrada estan dividits en quatre laboratoris, dos dels quals estan destinats a l’electrònica, un a la mecànica/fabricació i el darrer, a vehicles. Aquests laboratoris multipliquen per 4 en nombre de metres quadrats l’espai que teníem anteriorment.
Quin pes té la formació pràctica en el grau en Enginyeria de l’Automoció?
Molt elevat, sobretot si es té en compte que el GEA té la metodologia de l’aprenentatge basat en projectes (ABP) desplegada des de primer. Això vol dir que els alumnes, a part de les assignatures que contenen pràctiques dins del seu propi desplegament, també han de treballar al laboratori per dur a terme els seus propis projectes.
Què té d’atractiu el grau que fa que cada any tingui més demanda?
La indústria de l’automoció és molt àmplia i abasta conceptes allunyats, que van des de la indústria convencional fins a la competició, passant pel cotxe autònom, la indústria intel·ligent o la visió per computació i disseny, entre d’altres. Això fa que els estudiants es vulguin formar en diferents àmbits dins del sector. També l’ampli teixit empresarial català del sector de l’automòbil fa que siguin enginyers amb un elevat grau d’inserció laboral.
Quins són els avantatges d’impartir-lo a Granollers?
L’ampli teixit empresarial de la zona dels voltants de la capital vallesana fa que molts dels estudiants puguin fer pràctiques en empreses, en ubicacions molt properes al centre si així ho desitgen. També la proximitat respecte al circuit de Montmeló i d’algunes empreses col·laboradores amb el grau, basades en el vehicle elèctric, són els grans avantatges pel que fa a la ubicació del GEA.
Com veus el futur de l’Enginyeria de l’Automoció de la UVic?
Jo li auguro un futur molt prometedor. De fet, cada any estem omplint el grau i ara mateix som el grau que més estudiants té de la Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries. Per tant, sembla que de moment està funcionant molt bé.